Zelfbouw Arduino PID installeren op Silvia

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Zelfbouw Arduino PID installeren op Silvia

Berichtdoor Marcje » vr 06 jan 2017, 16:33

Goeie tips!
Ik ben toch ook maar voor een thermokoppel gegaan vs. een ic-tje, omdat deze een veel hogere temperatuur aankan en daarmee ook voor het bonenbrandertproject te gebruiken is. Heb zojuist deze opgehaald (was toevallig zo'n beetje bij me om de hoek).
Ik kende dat zaakje trouwens tot vandaag niet, maar de jongens hadden erg veel liggen en dachten ook mee met mij als beginner. Ga ik vaker naartoe vrees ik!
dus...

krizzziz
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 25 nov 2011, 15:05

Re: Zelfbouw Arduino PID installeren op Silvia

Berichtdoor krizzziz » zo 08 jan 2017, 00:50

Leuk om te zien dat Arduino en espresso steeds meer met elkaar hand in hand gaan. Wil ook nog altijd mijn oude Gaggia single boiler voorzien van een PID (Arduino)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
paulkoffie
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 02 okt 2011, 16:13

Re: Zelfbouw Arduino PID installeren op Silvia

Berichtdoor paulkoffie » ma 16 jan 2017, 18:53

Bedankt voor alle tips en toevoegingen!

V.w.b. het programmeren... de code voor het PID algoritme is vrij eenvoudig en ook in een paar regeltjes neer te zetten. Ik maak me dus ook niet zo'n zorgen over het zelf programmeren hiervan. Lastiger wordt het bepalen van de waardes voor P, I en D. Maar aangezien dat specifiek is voor ieder espresso apparaat afzonderlijk zul je dat altijd zelf moeten doen. Hier kom ik later op terug.

Onderstaande items zijn besteld via ebay. Het wachten is nu op het pakketje (dat uit China moet komen). Daarna kunnen we beginnen met knutselen.
Zoals je kunt terugrekenen komen de totale kosten voor de PID mod momenteel op USD 31.50

Afbeelding
2PCS-MEGA-2560-R3-ATMEGA16U2-ATMEGA2560-16AU-Board-USB-Cable-For-Arduino
USD18.35 (per stuk USD9.17)

Afbeelding
5PCS 24V-380V 40A 250V SSR-40 DA Solid State Relay Module 3-32V DC To AC
USD18.29 (per stuk USD3.66)

Afbeelding
2PCS MAX6675 Module + K Type Thermocouple Temperature Sensor for Arduino
USD6.93 (per stuk USD3.47)

Afbeelding
2Pcs Arduino Android IOS HM-10 BLE Bluetooth 4.0 CC2540 CC2541 Wireless Module
USD5.98 (per stuk USD2.99)

Afbeelding
IIC-I2C-TWI-SP-I-Serial-Interface2004-20X4-Character-LCD-Module-Display-Blue
USD4.82

Afbeelding
MB102 Power Supply Module 3.3V 5V+Breadboard Board 830 Point+65PCS Jumper cables
USD4.18

Afbeelding
Black ABS Box Case FOR Arduino Mega2560 R3 Controller Enclosure W/Switch
USD3.30

Gebruikersavatar
FrancisPavoni
Berichten: 339
Lid geworden op: zo 13 mar 2016, 00:23

Re: Zelfbouw Arduino PID installeren op Silvia

Berichtdoor FrancisPavoni » di 17 jan 2017, 23:31

Netjes! Arduino mega is overigens overkill, maar voor deze bedragen maakt het niet uit.
De PID code is meer dan een regels. Het bestaat uit een complexe algoritme die in een aparte library staat. Er bestaan verschillende libraries , maar sommige hebben een calibratie-optie ingebouwd. Na het doorlopen van de calibratie rollen de waardes voor P, I en D je seriële venster in en kun je ze invullen in je code. Zie deze waardes als startpunt voor verder finetunen..

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Zelfbouw Arduino PID installeren op Silvia

Berichtdoor bobbee » wo 18 jan 2017, 00:25

Wat een leuke info. Waar halen jullie de info/kennis vandaan over arduino? Je hoort er veel over maar is er nou veel over te doen voordat je het snapt en ermee aan de slag kunt?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
FrancisPavoni
Berichten: 339
Lid geworden op: zo 13 mar 2016, 00:23

Re: Zelfbouw Arduino PID installeren op Silvia

Berichtdoor FrancisPavoni » wo 18 jan 2017, 00:31

Ik werk in het elektronica lab van de kunstacademie en daar wordt heel veel met arduino's gewerkt (en ook in mindere mate met rasperry pi's en varianten). Het mooie is dat je met een simpel starterkitje en de gratis software al aan de slag kunt. Toevallig was ik vandaag in de lokale elektronica winkel en daar vertelden ze me dat er een enorme stijging zit in het aantal verkochte arduino's, "zelfs aan meisjes"... Bravo!

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Zelfbouw Arduino PID installeren op Silvia

Berichtdoor Marcje » wo 18 jan 2017, 00:45

Ik zit ook elke avond te prutsen (in mijn geval met een Raspberry Pi), maar het is wel een enorme puzzeltocht moet ik zeggen... vooral omdat ik weinig ervaring met Linux en Python heb/had. Heb maar voor Python gekozen omdat er op zich veel software te vinden is en het leek me eenvoudiger dan C++, maar het valt voor de leek nog niet mee om het allemaal aan elkaar te knopen. Veul trial and error in mijn geval.
Ik kan inmiddels de temperatuur van een thermokoppel lezen en een heater (=test gloeilamp) aansturen via PWM + een SSR, maar ik moet er nog een PID regelaar tussen zien te krijgen, en iets van een user interface maken. Gaat nog wel ff duren vrees ik :?
dus...

krizzziz
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 25 nov 2011, 15:05

Re: Zelfbouw Arduino PID installeren op Silvia

Berichtdoor krizzziz » wo 18 jan 2017, 07:37

Waarom niet een arduino nano en geen lcd en dan kun je het allemaal mooi in de Silvia kwijt ipv eraan hangen. Wel weer leuk nieuw project!! Ik wil dit ook nog steeds doen bij mijn oude gaggia classic. Eerst even de bbq van een arduino voorzien :)

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Zelfbouw Arduino PID installeren op Silvia

Berichtdoor fransg » wo 18 jan 2017, 08:02

Je hoort er veel over maar is er nou veel over te doen voordat je het snapt en ermee aan de slag kunt?
Het gaat vrij vlot. Ik heb een poos geleden alle Arduino spullen weggegeven maar drie jaar terug toen ik er nog mee bezig was gaf het veel plezier.

Destijds keken ze in de elektronica zaak hier vlakbij een beetje neer op het Arduino concept, dat mensen die niets van elektronica wisten ermee aan de gang zouden gaan en op mijn enthousiasme werd nogal lauw gereageerd maar intussen hebben ze die spullen al lang en breed in hun assortiment.

http://kostverlorenvaart.blogspot.nl/20 ... chine.html

http://kostverlorenvaart.blogspot.nl/20 ... green.html

http://kostverlorenvaart.blogspot.nl/20 ... magic.html
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Zelfbouw Arduino PID installeren op Silvia

Berichtdoor Marcje » wo 18 jan 2017, 08:14

Waarom niet een arduino nano en geen lcd en dan kun je het allemaal mooi in de Silvia kwijt ipv eraan hangen. Wel weer leuk nieuw project!! Ik wil dit ook nog steeds doen bij mijn oude gaggia classic. Eerst even de bbq van een arduino voorzien :)
Het maakt volgens mij in feite niet zoveel uit welke je pakt, maar aangezien ik toch door een leercurve moest, heb ik voor de Raspberry gekozen omdat die wat wat krachtiger is en meer mogelijkheden heeft (komt standaard al met wifi, BT, netwerk aansluiting, HDMI en 4 usb poorten). Wilde idd voor een LCD loze oplossing gaan; bediening kan bv via een iPad (met VNC).
dus...


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

cron