Pti schreef: za 29 jun 2019, 12:14
Het heeft niet mijn voorkeur. Ik hou van body in mijn shots en EK shots neigen juist naar veel meer heldere open smaken. Dat kan heel lekker zijn met sommige bonen maar het is niet de koffie die ik de hele dag wil drinken.
Men zet in de regel shots met een EK die een hogere ratio hebben, 1op3 is niet ongebruikelijk.
Namor van ons forum is recent geswitcht van een klassieke flat (compak) naar een EK43 en kan misschien wat vertellen over zijn ervaringen?
Ik ben maar deels geswitcht

.... een van Compak's (E5) gaat naar dochter maar ik heb steeds nog F8 naast nieuwe EK43 staan. Ik gebruik ze door elkaar. Ik vind EK43 SSP geweldig, mijn +- espresso recept op EK43 is 20/21in en rond 46/50uit, met Compak +-18/19in en 32/36 eruit. Beide PI +-10sec en doorloop 30-35sec.
Verlies van body met EK merk ik niet, kan aan mijn liggen. Wel krijg ik wat hogere extracties dan op Compak zonder kwaliteit/smaak verlies en eigenlijk voor mij gevoel smaakt het beter. EK 21-22% en op Compak 20-21%. Dat geldt en voor espresso en voor filter.
Ik ben heel tevreden steeds met mijn EK43 SSP en met maatwerk van Frank Durra(Titus grinders), wellicht met EK43 uit fabriek doos zou het anders lopen, er zijn uiteraard heel veel negatieve verhalen en gedoe op espresso terrein met standaarde Ek43.