Re: We hebben allemaal prullen

11

cremalover schreef:
Over rupsen gesproken.
Komt motje in buxus.Motje moet dood.Gif op buxus.Koolmees eet Buxusmottrups.Koolmees gaat dood.Geen koolmees om processierups te eten.Processierups doet zich te goed aan eikenblaadjes in drievoud.Heel holland bakt....euh krabt.
Hoe heet dat ook al weer.Oh ja.Karma!
Las laatst dat er iemand adviseerde om lijm spray op het nest te spuiten. Zo dom, vogeltjes vreten dat op.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

12
Pti schreef: za 29 jun 2019, 12:14 Het heeft niet mijn voorkeur. Ik hou van body in mijn shots en EK shots neigen juist naar veel meer heldere open smaken. Dat kan heel lekker zijn met sommige bonen maar het is niet de koffie die ik de hele dag wil drinken.

Men zet in de regel shots met een EK die een hogere ratio hebben, 1op3 is niet ongebruikelijk.

Namor van ons forum is recent geswitcht van een klassieke flat (compak) naar een EK43 en kan misschien wat vertellen over zijn ervaringen?
Ik ben maar deels geswitcht :).... een van Compak's (E5) gaat naar dochter maar ik heb steeds nog F8 naast nieuwe EK43 staan. Ik gebruik ze door elkaar. Ik vind EK43 SSP geweldig, mijn +- espresso recept op EK43 is 20/21in en rond 46/50uit, met Compak +-18/19in en 32/36 eruit. Beide PI +-10sec en doorloop 30-35sec.
Verlies van body met EK merk ik niet, kan aan mijn liggen. Wel krijg ik wat hogere extracties dan op Compak zonder kwaliteit/smaak verlies en eigenlijk voor mij gevoel smaakt het beter. EK 21-22% en op Compak 20-21%. Dat geldt en voor espresso en voor filter.
Ik ben heel tevreden steeds met mijn EK43 SSP en met maatwerk van Frank Durra(Titus grinders), wellicht met EK43 uit fabriek doos zou het anders lopen, er zijn uiteraard heel veel negatieve verhalen en gedoe op espresso terrein met standaarde Ek43.
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /
Om te malen: MH EK43, Compak F8, Kinu M47 /
Om te branden: Besca BSC 2kg /
Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

13
Ik heb gisteren mogen op bezoek gaan bij de persoon die de enigste Decent heeft in België. Zijn maler was een EK43 met normale schijven. Hij had zelf ook bezoek van een Fransman met zijn Decent om iets aan te passen en hij had zijn EK43 mee met redspeed schijven.

Er zijn telkenmale koffies gezet met malingen uit beide EK's op dezelfde Decent na ze beiden in te dialen. Er zijn koffies gezet met 2 koffies van terres de café en 1 van café capitale. Die 2 van terres vond ik merkelijk indrukwekkender.

Wat me verder opviel is dat deze met de redspeeds serieus fijner moest gemalen worden dan met de originele. Voor 1 koffie zaten ze zelfs op 04 voor de redspeeds vs 08 voor de originele. Ik kon zeker een verschil in smaak opmerken tussen de 2. We vergeleken nu éénmaal direct achter elkaar. Maar ik zou het verschil niet opmerken mocht ik ze niet direct vergelijken, ik denk eerder dat je zal betalen voor de consistentie vd maling en de levensduur maar dat is maar een veronderstelling.

Door het gebruik van de Decent was het gemakkelijk om snel in te dialen daar je de graphs hebt. Ook de waarden van de refractometers waren gelijkaardig. De atago pocket barista gaf telkenmale een iets andere waarde dan de vast, soms heel klein, 0.05% soms meer. Die atago ziet er idd heel wat minder serieuzer uit maar hij deed wat hij moest doen.

Voor deze vergelijking ook nog eens wat koffie gezet met 2 koffiebonen die ik ken van mijn maler (Olympus 75) en Profitec 800 en daar prefereerde ik duidelijker mijn setup. De combi van de Decent en de EK gaf zeker met die bonen van terres heel lekkere en heel verschillende espresso's dan deze die ik gewoon ben. Voor de duidelijkheid, ik had niet mijn maler en espresso mee, ik heb geen zon in een hernia om even de pro 800 te verhuizen via de trappen voor een paar espresso's. Achteraf bekeken wel spijt dat ik mijn maler niet mee had genomen. Nu, ik kan wel bevestiging dat ik geen nood voel om een EK43 te kopen. Mijn bankrekening is waarschijnlijk opgelucht.

Het was wel een heel interessante dag moet ik zeggen