Re: Een gasgestookte Zodiac in de revisie

13
Tomspy schreef: wo 10 nov 2021, 13:33 Worstelen, Luctor et Emergo!
Ik heb net het frame voor een tweede keer gestraald.
Na de eerste keer heb ik het frame in de zinkprimer gespoten en daarna met hammerite gekwast. Die hammerite was geen succes. Waarschijnlijk was het metaal te koud en vloeide de hammerite niet mooi, met als gevolg strepen.
Deze keer heb ik het frame in de hittebestendige (tot 650 graden) hammerite gespoten. Mat zwart, dat kan best mooi worden met glimmend koper.
Ik lees dat er veel met poedercoating wordt gedaan. Ik heb zo mijn bedenkingen mbt poedercoating (pc). De pc is niet elastisch en met het aan en uitzetten van de machine, heb je thermische groei en krimp van het metalen frame, maar de pc beweegt niet mee.
Ik heb deze ervaring opgedaan met gepoedercoate fietsframes; na jaren gebruikt zie de pc eraf bladderen bij de crank, balhoofd en achtervork, dus daar waar het frame buigt. Door het buigen krijg je microscheurtjes in de pc en vervolgens komt er water tussen frame en pc et voila, roest en door de roestophoping komt er spanning op de pc en bladdert het eraf.
Duuuuus, voor mij geen poedercoating.
Verzinken of galvaniseren heeft mijn voorkeur, maar ik heb geen zin om te wachten.
Dus de spuitbus in heet water en het frame met een gasbrandertje opgewarmd en meteen gespoten, zie pix
Ik heb Harley en Solexframes laten poedercoaten de laatste 30 jaar. Heb nog nergens afbladerende coating. En de blokken zijn er wel een paar keer uit geweest. Denk eerder dat het aan de coater ligt.

17
Duuuus…..
Alles schoongemaakt, kleine rubbertjes vervangen, maar hoe kom ik aan een nieuw membraan?
Het membraan is nog enigszins soepel , geen scheurtjes dus ik ga het wel proberen.
Internet gezocht, in NL, D, AU, USA, UK…. maar nog niet gevonden.
Bij een ouderwetse ijzerhandel heb ik nog tussen ouderwetse geisermembranen gekeken, maar helaas.

Dus een vraag aan de forumleden: enig idee hoe ik aan een nieuw membraan kan komen? Ergens laten maken?

19
Tomspy schreef: vr 12 nov 2021, 10:53 Wat irritant dat de foto’s er gedraaid geplaatst worden. Iemand nog tips?
Ik krijg dat effect als ik hele grote bestanden wil plaatsen. Voor het forum is een foto van max 1000px breed/hoog al lang prima en dan blijft die rechtop staan.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino