@HanR
Zoals jij beschrijft dat de pomp en de kleppen dus niet goed/anders zijn afgesteld en er geen standje half druppel prei fusie plaats kan vinden lijkt bij mij het geval, als weet ik niet of daar dus tussen een enkele boiler E61 en HX E61 nog verschil in zit.
En de hoofd vraag dus ,waar ik denk dat jij hier wel iets zinnigs over kan zeggen aangezien je al zo veel espressomachines uit elkaar gehaald hebt, of het kwaad kan om de pomp draaiende te hebben zonder dat de klep naar de zetgroep open is?
het enige waar ik een probleem zou kunnen zien is dat de O-ring die die klep naar de zetgroep afdicht niet gemaakt is om onder hogere druk te staan? Normaal is die klep natuurlijk open op moment dat er druk is (lees de pomp staat aan)
Re: Preinfusie oude domobar
12Om te beginnen is jouw werkwijze wel zinvol.
Het bevochtigen door middel van het "standje-half" heeft veel minder zin.
Dat je pomp aan gaat voordat de klep naar de groep open is kan niet zoveel kwaad.
Als je er wat aan wilt doen, kun je gewoon de pompschakelaar iets naar binnen zetten ten opzichte van de voorplaat van de machine.
Als je iets met de onderlinge stand van de kleppen wilt doen kan dat ook.
Je kunt dan de lengte van de nokjes van de kleppen veranderen of de vorm van de bedienas. Daar zou ik niet aan beginnen.
Het bevochtigen door middel van het "standje-half" heeft veel minder zin.
Dat je pomp aan gaat voordat de klep naar de groep open is kan niet zoveel kwaad.
Als je er wat aan wilt doen, kun je gewoon de pompschakelaar iets naar binnen zetten ten opzichte van de voorplaat van de machine.
Als je iets met de onderlinge stand van de kleppen wilt doen kan dat ook.
Je kunt dan de lengte van de nokjes van de kleppen veranderen of de vorm van de bedienas. Daar zou ik niet aan beginnen.
13Je zou een video kunnen posten met het geluid van die pomp, maar ik vermoed dat die pomp het niet benauwd krijgt en dat de overdruk gewoon wegloopt via het overdrukventiel.MdB schreef: vr 20 mei 2022, 10:35 of het kwaad kan om de pomp draaiende te hebben zonder dat de klep naar de zetgroep open is?
De pomp maakt zich geen zorgen, die denkt gewoon dat hij espresso aan het zetten is. Een vibratiepomp heeft maar heel kleine hersentjes en voelt nauwelijks zenuwachtigheid.
Waren wij allen maar zo!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
14Goed idee Frans. Bij deze een filmpje, al krijg ik deze volgens mij nog steeds niet goed geïntegreerd dat die te kijken is op het forum…fransg schreef: vr 20 mei 2022, 10:57
Je zou een video kunnen posten met het geluid van die pomp, maar ik vermoed dat die pomp het niet benauwd krijgt en dat de overdruk gewoon wegloopt via het overdrukventiel.
Overigens was de druk nu net iets hoger dan 2 bar toen het begon te druppelen en daarna loopt die heel iets terug (logisch natuurlijk dat die wat druk verliest als er wat vloeistof weg druppelt). Merkte ook dat ik de maler al weer een tikje fijner moet gaan zetten (aan de smaak van de shot) na de boontjes een paar dagen niet gebruikt te hebben. Normaal is de druk dus nog ietsje hoger door het iets fijnere maalsel en de shot net iets langzamer. Maar ook deze espresso was lekker.
Overigens was dit 19g in, 40g uit in 39 seconden inclusief dus ongeveer 10 sec. Preinfusie.
En @HanR opzich wil ik er niets aan veranderen. Dat ik op deze manier kan aan klooien vind ik best leuk
In ieder geval bedankt voor jullie beiden input heren!
Laatst gewijzigd door MdB op vr 20 mei 2022, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
15ziet er goed uit!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino