Re: Check Olympia Cremina

13
cremalover schreef: ma 22 aug 2022, 12:26
fransg schreef: ma 22 aug 2022, 12:19
cremalover schreef: ma 22 aug 2022, 12:14 Een Forte maler zegt mij niks.
F5140A96-15C0-4337-B5B2-FF524A92CF5E.jpeg
Die is toch zeker traploos?
nee net als Vario twee kammen...eentje voor grof en eentje voor fijn...dus per standje grof kun je alle standjes fijn gebruiken...dus enorm veel standjes...en dus heel precies af te stellen...heel anders dan bij andere getrapte malers...eigenlijk gewoon traploos...

je kan de calibratie van de Forte trouwens fijner afstellen. voldoende fijn malen moet geen enkel punt zijn tenzij je de stalen brew burrs gebruikt.

vraag aan topic starter: heb je de stalen of keramische schijven? voor espresso zijn de keramische schijven veel makkelijker want meer fines!

de Forte is een prima maler!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

14
bvds schreef: ma 22 aug 2022, 12:30

nee net als Vario twee kammen...eentje voor grof en eentje voor fijn...dus per standje grof kun je alle standjes fijn gebruiken...dus enorm veel standjes...en dus heel precies af te stellen...heel anders dan bij andere getrapte malers...eigenlijk gewoon traploos...

je kan de calibratie van de Forte trouwens fijner afstellen. voldoende fijn malen moet geen enkel punt zijn tenzij je de stalen brew burrs gebruikt.

vraag aan topic starter: heb je de stalen of keramische schijven? voor espresso zijn de keramische schijven veel makkelijker want meer fines!

Ok.Dan weet ik ook niet waarom de doorloop te snel is en er geen druk opgebouwd kan worden.

15
Ok.Dan weet ik ook niet waarom de doorloop te snel is en er geen druk opgebouwd kan worden.
Fijner malen ;)

Pompmachine geeft snel veel druk (weet niet hoe OPV op de Vibiemme stond afgesteld) dus veel compressie puck. Als je op de Cremina enkel passieve preinfusie doet en dan druk rustig opbouwt veel minder compressie. Dus ofwel fijner malen ofwel actieve preinfusie d.w.z. met druk meteen zorgen voor compressie puck en daarmee weerstand.

In ieder geval zal de Cremina niet het probleem zijn.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

17
Ruben- schreef: ma 22 aug 2022, 09:58 Hoi Pier,

Nog een aantal vragen:
Hoeveel koffie gebruik je in de portafilter? Ik gebruikte altijd rond de 15,5 gram.
Hoe lang doe je de preinfusie?
Hoe lang staat hij al aan?
Wat is de temperatuur op de groepshoofd?

Voor de zekerheid, de manometer werkt wel goed?
Beste Ruben,
Ik gebruik ook 15,5 gram voor de dubbele filter en 8 gram voor de enkele. Ik doe de treinfusie ongeveer 10 seconden. Dan drupt de koffie er al doorheen en de druk is minder dan 3 bar. Ik heb een volgend trucje ontdekt: ik doe een aantal keren de hendel op en neer (8 a 10 keer) en dan wordt er wel druk op gebouwd. Hij staat dan al ruim 20 minuten a een half uur aan en de druk op de manometer van het expansievat is 0,9 bar. De temperatuur is ( moet ik nakijken) zeker over de 80 graden. de manometer is goed want je kan de hendel bijna zonder weerstand naar beneden drukken

19
bvds schreef: ma 22 aug 2022, 12:30

ik heb keramische schijven

20
bobbee schreef: ma 22 aug 2022, 13:36 Ligt het niet gewoon aan degene de de koffie maakt?

Ik zou eerst weleens willen zien hoe je koffie maakt met jouw cremina Pier...
Afbeelding
Ik ga er inderdaad van uit dat het aan mij ligt, want de machine is simpel, maar zeker weten doe ik het niet.
`ik zal een dezer dagen een filmpje maken