Re: Wat moet ik kopen???

11
Ik heb er niet super veel verstand van, aangezien ik ook een beginner ben. Maar ik ben laatst ook op zoek geweest in deze prijscategorie, dus ik kan een beetje mijn gedachtegang vertellen.
Qua molen vond ik het ook erg lastig, er zij veel verschillende soorten en ik had ook het gevoel dat sommige molens 2e hands relatief duur aangeboden werden.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een Eureka Mignon Crono. Er zijn heel veel verschillende soorten Mignon's en de duurdere varianten hebben een digitale timer, zijn wat stiller en hebben grotere maalschijven (dit is het enige wat de kwaliteit van het maalsel beter zou kunnen maken, maar ik heb ook gelezen dat je het verschil tussen 50mm en 55mm als beginner heel lastig gaat proeven en dat er pas verschil komt bij de 65mm burrs, maar ik weet niet in hoeverre dit klopt). Er zit nog wel verschil bij sommige molens welk type burrs er in zitten. In de Crono zitten bijvoorbeeld standaard "Filtro Pro" burrs, die niet optimaal zijn voor espresso (maar voor 30 euro kun je de espresso burrs kopen en erg gemakkelijk in de molen plaatsen). Ik heb dus gekozen voor een van de goedkoopste molens uit deze line-up met een timer en de burrs vervangen voor 30 euro (er was een aanbieding dat ik deze molen voor €170 kon kopen, dus ik had in totaal voor €200 mijn huidige molen met espresso burrs). Ik zie dat de Crono nu wat duurder is, maar dit zou je in principe ook met de filtro pro kunnen doen.
Een 2e hands molen kopen is ook goed te doen, maar dan is het wel wat uitzoeken hoe goed ze zijn (maar daar kunnen veel mensen op dit forum ook bij helpen).

Qua machine heb ik juist wel een Silvia genomen en op een slimmer stekker aangesloten. Met een paar flushes erbij is deze binnen 20 minuten wel redelijk op temperatuur volgens mij (wat volgens mij niet drastisch minder zal zijn bij een Gaggia). Ik kan hier prima een cappuccino mee maken, maar ik maak er altijd maar een tegelijk. En ik geloof meteen wat Han zegt, dat het gemakkelijker en beter kan met een heatexchanger of dubbele boiler.

Over het koopje op Marktplaats, ik weet niet precies wat een goede prijs is voor een 2e hands classic pro, maar er stond laatst wel een te koop op het forum (viewtopic.php?f=14&t=12433). Niet alle informatie is meer te lezen, maar volgens mij was deze ongeveer een jaar oud en had wat extra accessoires voor €250. Dus ik denk dat €300 niet een slechte prijs is als hij echt zo nieuw is (wat je niet uit de advertentie kunt halen), maar het is ook niet een mega lage prijs voor mijn gevoel.

13
HanR kan je alles over betrouwbaarheid van een machine vertellen.
Vanuit gebruikersoogpunt ben ik van mening dat een single boiler best OK kan zijn, als je 1 of 2 cappuccino's per keer maakt, maar dat is ook een kwestie van smaak. Wat mij betreft is zo'n Bezzera een beetje de golden ticket in deze klasse. Dan heb je ook niet de nadelen van een single boiler.
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021

14
Dank allemaal voor de uitgebreide antwoorden!

Ik had een BZ07 gezien op MP voor €450, na me nog een keer goed verdiept te hebben in de single boiler, dual boiler en heat exchanger kwam ik tot de conclusie dat me dit wel wat extra geld waard was.

Echter is deze nu weg en als ik verder zoek zie ik dat die €450 wel echt een absurd koopje was. Klopt dat? Want dan ga ik denk ik voor de Gaccia. Ik ga nu al over mijn originele budget heen namelijk.

Wat is jullie ervaring?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

15
StijnFroberg schreef: di 13 dec 2022, 22:10 Dank allemaal voor de uitgebreide antwoorden!

Ik had een BZ07 gezien op MP voor €450, na me nog een keer goed verdiept te hebben in de single boiler, dual boiler en heat exchanger kwam ik tot de conclusie dat me dit wel wat extra geld waard was.

Echter is deze nu weg en als ik verder zoek zie ik dat die €450 wel echt een absurd koopje was. Klopt dat? Want dan ga ik denk ik voor de Gaccia. Ik ga nu al over mijn originele budget heen namelijk.

Wat is jullie ervaring?

Met een beetje geduld en zoekwerk kun je wel een nette BZ07 vinden voor 400-450 euro.
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021

16
Je ziet hem wat minder vaak, maar ik denk dat een Bezzera Unica ook prima voldoet. Mijn verwachting is dat die misschien nog iets beter in je budget past.
Londinium R - Option-O P64 (SSP UM) - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Flair GO - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

17
Ik heb zelf een unica.
Niet slecht. Goed voor 2 cappuccino op zondagochtend.

Ik heb nog een Isomac Tea in de aanbieding.
Moet nog een beurt hebben en is dan weer goed voor jaren espresso plezier.
Is een hx-machine.
Niet de mooiste of krachtigste, maar voldoet uitstekend.

18
StijnFroberg schreef: di 13 dec 2022, 22:10 Dank allemaal voor de uitgebreide antwoorden!

Wat is jullie ervaring?

https://www.marktplaats.nl/v/witgoed-en ... so-machine
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

20
HanR schreef: wo 14 dec 2022, 11:10 Ik heb zelf een unica.
Niet slecht. Goed voor 2 cappuccino op zondagochtend.

Ik heb nog een Isomac Tea in de aanbieding.
Moet nog een beurt hebben en is dan weer goed voor jaren espresso plezier.
Is een hx-machine.
Niet de mooiste of krachtigste, maar voldoet uitstekend.
Hi Han,

De Isomac klinkt eigenlijk best goed. Wat is ongeveer de opwarmtijd hiervan? Want ik lees wel her en der dat als je 2 kopjes zet (wat ik het vaakst doe) dat daarna de druk van de ketel erg ver terugvalt waardoor je moet wachten om nieuwe kopjes te zetten.
Geen gigantische dealbreaker maar als ik een uur bezig ben om 4 espresso te maken dan is dat toch wel jammer.