Re: Bosco Mini

11
Het lijkt inmiddels een trend dat er steeds kleinere, of minder grote zo je wilt, versies van machines op de markt komen.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

12
Ik ben zelf ook een voorstander van hele goede klein machines.
Het mag voor mij zelfs zonder stoom en wel met heet water!
Ook een snelle opwarmtijd is best prettig. Stilte ook fijn....
Luxe functies als pre-infusie en profileren maken het helemaal af! :D

Echter zie je heel vaak alleen grote machines die aan deze voorwaarden voldoen.
30 cm breedte is toch de max eigenlijk.

13
bobbee schreef: do 23 mar 2023, 15:49 Ik zie wat dingen die ik "jammer" vind bijvoorbeeld die bouten aan de voorzijde en ik graag mij af welk technisch vernuft erin de machine zit om het op te nemen tegen de concurrentie...
Het is een pure lever. Die heeft geen technisch vernuft nodig. Wat ik weet is dat ze bij de groep een klein pre reservoir bouwen. Schijnt iets met stabiliteit te maken te hebben. Voor de rest gewoon een echte lever.

14
cremalover schreef: za 25 mar 2023, 09:39 Het is een pure lever. Die heeft geen technisch vernuft nodig. Wat ik weet is dat ze bij de groep een klein pre reservoir bouwen. Schijnt iets met stabiliteit te maken te hebben. Voor de rest gewoon een echte lever.
Interessant, mogelijk neemt men zo het mogelijke nadeel van een 'dipper' wat weg maar als ze wat extra moeite wilden doen hadden ze met die zetgroep er ook een warmtewisselaar op kunnen aansluiten en het 'pre reservoir' zit dan in de buis door de boiler. Dan zou ook een hogere pre-infusiedruk dan de boilerdruk mogelijk worden. Maar misschien zorgt het 'pre reservoir' daar al voor.

Wat een 'echte lever' of 'pure lever' is, die algemeen geldende definitie moet ik dan nog even op wikipedia opzoeken ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

15
fransg schreef: za 25 mar 2023, 09:49
cremalover schreef: za 25 mar 2023, 09:39 Het is een pure lever. Die heeft geen technisch vernuft nodig. Wat ik weet is dat ze bij de groep een klein pre reservoir bouwen. Schijnt iets met stabiliteit te maken te hebben. Voor de rest gewoon een echte lever.
Interessant, mogelijk neemt men zo het mogelijke nadeel van een 'dipper' wat weg maar als ze wat extra moeite wilden doen hadden ze met die zetgroep er ook een warmtewisselaar op kunnen aansluiten en het 'pre reservoir' zit dan in de buis door de boiler. Dan zou ook een hogere pre-infusiedruk dan de boilerdruk mogelijk worden. Maar misschien zorgt het 'pre reservoir' daar al voor.

Wat een 'echte lever' of 'pure lever' is, die algemeen geldende definitie moet ik dan nog even op wikipedia opzoeken ;-)
Echte lever voor mij wil zeggen een lever met veer zonder extras. Dus infusie op basis van boilere of leidingdruk .De hele bediening werkt dus via een lever.Dit is simple en weinig dingen die stuk kunnen gaan. Maar ook minder mogelijkheden om een shot te beinvloeden( preinfusiedruk en temperatuur van de groep).
Daarnaast heb je de hybrides. Half pomp half lever. Het shot wordt gemaakt met behulp van pomp en lever samen.Vaak met veel meer mogelijkheden.Maar ook meer electronica en bijgeluiden.

Die term hybrides heb ik niet bedacht hoor. Wordt overal gebruikt. ;)
Laatst gewijzigd door cremalover op za 25 mar 2023, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.

17
fransg schreef: za 25 mar 2023, 10:20 Mijn automobiel is een hybride, daar heb je het al 👍
Klopt.Ik heb een hybride Aurus gehad. Met zon startknop. Een ramp vond ik het.Nu weer terug naar auto met startsleutel. Zit jammer genoeg wel een automaat in hetgeen niet fijn is indien in het bezit van een aanhanger.
Die Auriswas eerste type en daar mocht je geen aanhanger mee trekken. Nu rij ik weer een echte benzinemotor. Slecht voor het milieu. Maar wel 12 jaar oud en daarmee spaar ik Co2 uitstoot die een nieuwe electrische kost.
Autos kopen is tegenwoordig complexer dan het kopen van een espressoapparaat.
Laatst gewijzigd door cremalover op za 25 mar 2023, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.

18
Een mooi overzicht van alle geveerde enkelgroeps levers zou handig zijn. Met alle pros en contras.
Het wordt inmiddels behoorlijk ondoorzichtig.
Toen de Strega uitkwam was het koffiewereldje in rep en roer. Een progroep op een "klein" formaat die geen vastwater aansluiting nodig had.Thans komt er elke drie maand een nieuwe machine uit.
Voor een pot. leverkoper niet makkelijk.