Hallo iedereen,
Ik had toch nog graag jullie mening over hetvolgende.
Het ging een paar keer goed met de nieuwe portafilter en het nieuwe mandje.
Echter heel snel viel ik terug in de oude problemen. Alhoewel ik net hetzelfde doe krijg ik heel uiteenlopende resultaten. Ik krijg de koffie soms helemaal niet door de keel. Zuur, bitter, scherpe smaken, etc
Experimenteren met dosis, maalgraad, etc blijft heel uiteenlopende resultaten geven ook bij gelijke maten en handelingen.
Vorig jaar kocht ik regelmatig de premium bonen van Mister Barish (niet de kleine specility zakjes, maar de grote 750gr) en dat gaf toch steeds een goed resultaat. Van zodra ik overstap op andere soorten bonen, vers gemalen van andere (lokale en bekende) branderijen krijg ik het niet goed. Ik ga geen namen noemen want dat lijkt mij niet netjes. Met de Pure of Easy van MR Barish lukt het heel goed. Het is ook heel consistent. Dosering aanpassen en de koffie is minder sterk. Doorlooptijd kan ik goed aanpassen.
Vorige week dus terug maar eens een pakje Pure van Mr Barish gekocht. En hopla ... wat ik maar doe qua dosering of maalgraad ik krijg telkens lekkere koffie zonder zuurte of bitterheid.
Ligt het aan de bonen? Moet ik het gewoon opgeven en bij Mr Barish blijven?
Ligt het aan of de bonen licht, medium of donker gebrand zijn? Als ik het goed begrijp is dark roast zowiezo bitterder.
Pffff ... wat me gek maakt is dat ik met zo veel verschillende bonen geen consistent resultaat krijg. De regeltjes die ik op internet en op deze site vind lijken helemaal niet de lukken.
Alvast een zalige kerst
Yves