Re: Maler voor Aeropress/Hario/filter

11
fob schreef: vr 30 mei 2025, 14:45 een voordeel vind ik dat hij gangbaar is, al een poosje meegaat en er volop onderdelen verkrijgbaar zijn. Bij de momenteel populaire handmalers van 1zpresso bijvoorbeeld volgen de types elkaar in hoog tempo op en vraag ik me af of er over een paar jaar nog onderdelen voor te krijgen zijn (zijn die nu trouwens wel verkrijgbaar?). Bij de Comandante zijn onderdelen en accessoires wel goed verkrijgbaar, en zijn ze bovendien compatibel met oudere modellen. Dat vind ik sympathiek en duurzaam.

Dat is dus ook iets wat ik mezelf afvraag nu ik wat dieper op die materie inlees.
Als je kijkt hoeveel verschillende modellen er zijn (geweest) van bijvoorbeeld IZpresso, hoe zit het over een tijd met evt te vervangen onderdelen, en hoe lang ga ik het "leuk" vinden als ik voor de 5de achtereen volgende dag 2 x een hoeveelheid bonen met de hand sta te malen om 04.00 uur in de ochtend, en ben ik dan niet beter af met een elektrische maler voor ernaast ? Keuzes, keuzes, keuzes hahaha.
Bezzera Guilia/ DF64V (Gen 2)

12
Voor filter vind ik met de hand malen goed te doen, voor espresso vraagt het meer geduld. Maar om vier uur 's ochtends zou mij alles teveel zijn. Dan zou ik 's avonds een koffiezetapparaat klaarzetten zodat ik alleen nog op een knop hoef te drukken.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino

13
fob schreef: za 31 mei 2025, 07:20 Dan zou ik 's avonds een koffiezetapparaat klaarzetten zodat ik alleen nog op een knop hoef te drukken.
Dat staat er nu ook, een Dolce Gusto,… maar die gaat me nogal tegenstaan en bovendien is het een doorn in mijn oog naast een fatsoenlijke E61 en een goede maler.
Bovendien heb ik door onze nieuwe keuken wat extra ruimte om koffie gerelateerde spullen zoals Hario’s Chemex, Aeropress weg te zetten zodat “de koffie hoek” wat leuker is aangekleed.

14
Ik sluit mij volledig bij het verhaal van de Commandante C4 aan.

Voor mij is het dan 's ochtends 05:30 maar heb tegen precies ditzelfde euvel aangelopen. Ik zat in hetzelfde drama als jij, met een Dolce Gusto voor de snelle bak, die me aan alle kanten stevig tegen begon te staan.

Naast mijn Eureka Oro (SD) wilde ik er persoonlijk geen tweede maler electrisch naast, vooral vanwege de ruimte. Dus op zoek naar een handmaler om alles behalve de espressomachine te kunnen doen.

Inmiddels heb ik een Aeropress, een Mokapot, een French Press én een Chemex aan de collectie toegevoegd en kan ik met klem benadrukken dat ik super tevreden ben over deze keuze voor een handmaler ernaast. Voor elke zetmethode heeft ie een zeer goede stand.

Ja, het is best een beetje gedoe 's ochtends t.o.v. 1 knopje indrukken, vooral in het begin, maar mijn persoonlijke ervaring inmiddels is :

* Ik zet de bonen alvast afgewogen in een afgesloten potje van de Commandante klaar met alle spullen die ik nodig heb (inclusief de filter al in de Aeropress gedraaid).
*Het malen zelf kost me (terwijl ik behoorlijk fijn maal) niet meer dan 35/45 seconden alles bij elkaar.
*De geur die je neus in komt tijdens dit malen, dat krijg je nergens anders mee dan een handmaler.
* Voordat ik begin met malen zet ik alvast de waterkoker aan, die heb je immers ook nodig en heeft meer tijd nodig dan het maalproces.
* Terwijl het water nog aan het opwarmen is, zit ik al aan mijn ontbijt en regel ik mijn overige zaken alvast.
* Met de standaard zetmethode Aeropress (James Hoffman methode) heb ik na een kleine 4 minuten na opachenken de koffie klaar staan.

En echt waar, het maalsel is zo heerlijk constant met deze handmaler, dat je ochtendbakkie ook altijd super smaakvol is.

Dus... Ik vrees dat dit je keus wellicht niet makkelijker maakt :oops:
Coffee, sleep, Coffee, repeat

15
Warheart schreef: zo 08 jun 2025, 12:01 Ik sluit mij volledig bij het verhaal van de Commandante C4 aan.

Voor mij is het dan 's ochtends 05:30 maar heb tegen precies ditzelfde euvel aangelopen. Ik zat in hetzelfde drama als jij, met een Dolce Gusto voor de snelle bak, die me aan alle kanten stevig tegen begon te staan.

Naast mijn Eureka Oro (SD) wilde ik er persoonlijk geen tweede maler electrisch naast, vooral vanwege de ruimte. Dus op zoek naar een handmaler om alles behalve de espressomachine te kunnen doen.

Inmiddels heb ik een Aeropress, een Mokapot, een French Press én een Chemex aan de collectie toegevoegd en kan ik met klem benadrukken dat ik super tevreden ben over deze keuze voor een handmaler ernaast. Voor elke zetmethode heeft ie een zeer goede stand.

Ja, het is best een beetje gedoe 's ochtends t.o.v. 1 knopje indrukken, vooral in het begin, maar mijn persoonlijke ervaring inmiddels is :

* Ik zet de bonen alvast afgewogen in een afgesloten potje van de Commandante klaar met alle spullen die ik nodig heb (inclusief de filter al in de Aeropress gedraaid).
*Het malen zelf kost me (terwijl ik behoorlijk fijn maal) niet meer dan 35/45 seconden alles bij elkaar.
*De geur die je neus in komt tijdens dit malen, dat krijg je nergens anders mee dan een handmaler.
* Voordat ik begin met malen zet ik alvast de waterkoker aan, die heb je immers ook nodig en heeft meer tijd nodig dan het maalproces.
* Terwijl het water nog aan het opwarmen is, zit ik al aan mijn ontbijt en regel ik mijn overige zaken alvast.
* Met de standaard zetmethode Aeropress (James Hoffman methode) heb ik na een kleine 4 minuten na opachenken de koffie klaar staan.

En echt waar, het maalsel is zo heerlijk constant met deze handmaler, dat je ochtendbakkie ook altijd super smaakvol is.

Dus... Ik vrees dat dit je keus wellicht niet makkelijker maakt :oops:
Nou, er zou in principe nog wel een elektrische maler bijpassen zoals formaat Lagoom mini, DF54 of iets dergelijks.
Aan de ene kant zou dat voor mij meteen inzicht geven of ik met de tijd mijn SJ op wil geven om zo op SD over te stappen, aan de andere kant zou een handmaler ook voldoen qua ochtendbak.

"Vroeger" had ik ook al een V60, Chemex enz maar die heb ik destijds allemaal van de hand gedaan.
Bij een handmaler had ik ook het idee om de avond van te voren de boel klaar te zetten om het in de ochtend iets rustiger te hebben.
Ik denk dat ik wel af ga wisselen tussen Aeropress en V60 in de ochtend maar dat doet niets af aan de routine verder.
Water hoef ik niet te koken want nu met de nieuwe keuken heb ik de beschikking over een Quooker dus dat is ook "on demand"
Bij de keuze voor een handmaler zou ik alleen moeten kiezen tussen een Commandante of een van de iZpresso types.

Morgenochtend heb ik in ieder geval afgesproken bij Freek (Frekko) om te zien wat hij te bieden heeft, in de hoop dat ik dichterbij mijn besluit kom of neem.

16
Vandaag langs Freek van Frekko geweest.
Samen uitvoerig gesproken over de keuze voor een maler.
In eerste instantie neigde ik naar de Izpresso ZP6 was ik toch “bang” dat het handmalen mij tegen zou gaan staan.
En na nog wat verder bomen over de verschillende mogelijkheden, en de achteraf wel aanzienlijke hoeveelheid retentie van mijn SJ mij toch wel tegenvalt was de de conclusie dat een DF64v (gen 2) of 83v (mooie aanbieding) een goede oplossing zou kunnen zijn voor zowel m’n espresso’s als door het aanpassen van de maling en toerental voor een slow zetmethode.
Dus mede door de footprint toch maar gekozen voor de DF64V

17
Freaky666 schreef:Vandaag langs Freek van Frekko geweest.
In eerste instantie neigde ik naar de Izpresso ZP6 was ik toch “bang” dat het handmalen mij tegen zou gaan staan.
En na nog wat verder bomen over de verschillende mogelijkheden, en de achteraf wel aanzienlijke hoeveelheid retentie van mijn SJ mij toch wel tegenvalt was de de conclusie dat een DF64v (gen 2) of 83v (mooie aanbieding) een goede oplossing zou kunnen zijn voor zowel m’n espresso’s als door het aanpassen van de maling en toerental voor een slow zetmethode.
Leuk, veel plezier ervan!

Vraagje nog t.a.v. je Quooker. Ik heb weleens de temperatuur hiervan gemeten, maar die viel mij erg tegen. De discutabele temperatuur en de inconsequentie ervan hebben mij doen besluiten hier geen slow coffee meer mee te maken.
Hoe zijn jouw ervaringen hiermee en hoe maak jij er gebruik van?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

18
Leuk, veel plezier ervan!

Vraagje nog t.a.v. je Quooker. Ik heb weleens de temperatuur hiervan gemeten, maar die viel mij erg tegen. De discutabele temperatuur en de inconsequentie ervan hebben mij doen besluiten hier geen slow coffee meer mee te maken.
Hoe zijn jouw ervaringen hiermee en hoe maak jij er gebruik van?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nou, toevallig heb ik de temperatuur na instalatie gemeten (en daarstraks als dubbel dubbel check) maar bij ons komt er meestal 99.6c uit de kraan en sporadisch een keer iets in de hoge 98c.
En met de Quooker en slow koffie nog geen ervaring want ik krijg aanstaande zondag (vaderdag) iets wat ik kan gebruiken voor slow koffie, dus nog geen idee wat, kan een V60 zijn, Aeropress oid. (had een paar jaar geleden alle slow koffie spullen verkocht.

19
Freaky666 schreef: ma 09 jun 2025, 20:05 Vandaag langs Freek van Frekko geweest.
Je hebt een weloverwogen keus gemaakt en er serieus tijd in gestoken . Toch leuk dat je zo weer een stapje verder bent om heerlijke koffie buiten een espresso machine te gaan maken 😀
Coffee, sleep, Coffee, repeat