Re: De Italiaanse smaak die een cultstatus kreeg - Saka caffè

14
Ik denk eerlijk gezegd dat de meeste mensen nog nooit echt goede dark roast espresso hebben gedronken, met die heerlijk zachte, boterige chocolade- en karameltinten van een goed geëxtraheerde, donkerder gebrande boon.

Dus wordt het dan maar vaak ten onrechte geassocieerd met bittere, ranzige, oude meuk ofwel charcoal.
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V SSP(Lab Sweet) & Baratza sette 270 WI & 1zpresso ZP6 & pre-order Kafatek Monolith Titan SDRM

16
Hk87 schreef:Ik denk eerlijk gezegd dat de meeste mensen nog nooit echt goede dark roast espresso hebben gedronken, met die heerlijk zachte, boterige chocolade- en karameltinten van een goed geëxtraheerde, donkerder gebrande boon.

Dus wordt het dan maar vaak ten onrechte geassocieerd met bittere, ranzige, oude meuk ofwel charcoal.
Ik denk niet dat het dat is en een beetje de omgekeerde wereld als het om een verklaring gaat. Ik denk dat heel veel mensen elkaar napraten en meegaan met een hype van een groep en door een paar mensen met aanzien die goed kunnen praten die de boel beïnvloeden. In dit geval dus met light roast coffee waarvan ik ook lang dacht dat die koffie het beste zou zijn en heb dat ook lang geroepen hier en mezelf wijsgemaak dat daar de zoektocht lag naar de beste koffiesmaak. Ik proefde het bij goede koffiezaakjes en vrienden die zeiden dat ze geweldige koffie konden zetten van light roast maar ook daar was het simpelweg eigenlijk niet zuipen. Scherp en wrang, of uit balans. Dat zei ik dan niet uit beleefdheid maar ook onzekerheid of ik mijn smaak nog verder moest ontwikkelen of iets...tsja...
Iedere dag weer die lastige koffiebonen die maar af en toe raak waren op smaak terwijl dat met donkerder gebrande bonen kinderspel is. Hoe kan men zichzelf toch zo lang voor de gek houden...
Afbeelding

Op gegeven moment dacht ik, waar ben ik nou mee bezig...en toen kwam voor mij de ommezwaai. Nu alweer een paar jaar heel tevreden!

Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

17
bobbee schreef: di 27 mei 2025, 12:37
Hk87 schreef:Ik denk eerlijk gezegd dat de meeste mensen nog nooit echt goede dark roast espresso hebben gedronken, met die heerlijk zachte, boterige chocolade- en karameltinten van een goed geëxtraheerde, donkerder gebrande boon.

Ik denk dat heel veel mensen elkaar napraten en meegaan met een hype van een groep en door een paar mensen met aanzien die goed kunnen praten die de boel beïnvloeden. In dit geval dus met light roast coffee waarvan ik ook lang dacht dat die koffie het beste zou zijn en heb dat ook lang geroepen hier en mezelf wijsgemaak dat daar de zoektocht lag naar de beste koffiesmaak. Ik proefde het bij goede koffiezaakjes en vrienden die zeiden dat ze geweldige koffie konden zetten van light roast maar ook daar was het simpelweg eigenlijk niet zuipen. Scherp en wrang, of uit balans.
Dit heb ik persoonlijk ook meegemaakt en ik begrijp ook heel goed wat je bedoelt. Het is voor mij, eerlijk gezegd, een leerzame reis geweest.

Ook ik dacht vanaf het begin meteen dat light roast het beste was. Want ja, geen idee, dat doen ze toch allemaal? En het is duur, dus zal het vast wel beter zijn… dacht ik.

Hoe ik er nu over denk, is wel heel anders.

Ik neem het niet zo drastisch als jij, in de zin dat ik light roast heb verbannen, want ik vind het nog steeds wel lekker — soms. Als de sterren je goed gezind zijn, kan het verrukkelijk zijn. Maar ik wil het niet elke dag drinken. Ik vind de donkerdere brandingen ook heel lekker, maar ook dat niet altijd.

Dus ik rouleer veel bij de inkoop, met kleine zakjes.

Light roast geeft ten eerste een smaak die veel mensen niet zoeken in hun koffie. Ten tweede is extraheren veel lastiger en vraagt het soms een onconventionele zetwijze.

Ik raak vaak ook teleurgesteld bij de betere koffiezaken, met befaamde light roast-koffies, als ik dan een zure bom voorgeschoteld krijg — wat, simpel en hard gezegd, gewoon niet goed is gegaan.
En ook thuis merk ik, ondanks dat ik steeds betere apparatuur heb aangeschaft, dat het nog steeds niet altijd lukt.

Is het dat dan allemaal nog wel waard?

Als je hier ‘nee’ op antwoordt, heb ik daar alle begrip voor. Maar voor mij is het toch een ‘ja’. En dat is gewoon persoonlijk, een kwestie van smaak. Daar is geen goed of fout in.
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V SSP(Lab Sweet) & Baratza sette 270 WI & 1zpresso ZP6 & pre-order Kafatek Monolith Titan SDRM

19
bobbee schreef: di 27 mei 2025, 12:37 Ik denk dat heel veel mensen elkaar napraten en meegaan met een hype van een groep en door een paar mensen met aanzien die goed kunnen praten die de boel beïnvloeden.
Ik weet nog dat ik bij iemand thuis een heerlijke, zelfgebrande, light roast Costa Rica te drinken kreeg en het echt fantastisch vond. Nog wel koffie maar heel subtiel en gelaagd

Al die experimenten waar in een ander draadje ook al over gesproken wordt, lijken wel hoe gekker hoe beter. Het is meer de kunst van een smaak ergens uit weten te krijgen dan dat het -perse lekker is. Alsof ik ‘s ochtends vroeg zit te wachten op warme kop passievruchtensap.

Voor mij toch ook meer de aardse, donkere smaken. Dat heb ik met whisky eigenlijk ook en zelfs de incidentele sigaar.

Daarom gaat binnenkort m’n tweede zakje RumBaba Brazil Coco hier aangeboden worden🫣
ACS Vesuvius Evo Leva (DS) - G-iota Pro83VS SSP LS
Bezerra Strega (PSM) - etzMAX LM
La Pavoni Esperto Abile - Eureka Mignon XL

20
Benieuwd hoe jullie de Saka Caffè ervaren
Ik zit er zelf aan te denken om binnenkort wat te bestellen om het eens te proberen.

Hebben jullie toevallig nog aanraders voor goede donkergebrande bonen? Ik merk dat die lastig te vinden zijn. Af en toe kom je ze nog tegen bij wat meer traditionele koffieadressen, maar dan zijn ze helaas vaak niet echt vers meer.

Een van mijn verrassende favorieten in Nederland is de Coffeecompany. In eerste instantie verwachtte ik er niet veel van, omdat het meer oogt als een keten in de stijl van Starbucks. Maar ze maken daar een mooi onderscheid tussen oldschool en newschool espresso, oftewel donker en licht gebrand. De oldschool variant is eigenlijk altijd goed in balans, precies zoals je een klassieke espresso zou verwachten.

De beste espresso die ik ooit heb geproefd en zelf heb gezet was een medium tot donker gebrande Yirgacheffe. Na talloze mislukte shots besloot ik op een gegeven moment mijn molen zonder nadenken grover af te stellen. Zonder iets af te wegen gooide ik alles in een overvolle portafilter en het met een vinger glad te strijken. Tot mijn verbazing kreeg ik een stroperige ristrettoachtige godshot, boterzacht met een vleugje zoet fruit aan het eind. Sindsdien probeer ik dat moment te evenaren. Al jarenlang jaag ik op die ene perfecte kop.
Londinium-Eureka75e-ECM Giotto-Mazzer Major-Fiorenzato T80-