Re: Aankoopadvies pistonmachine of toch een volautomaat ?

11
gilleko B. schreef: zo 19 okt 2025, 12:19 Tis wel een groot verschil in de keuze ofwel volautomaat ofwel hevel.

Afbeelding
Ben een beetje in verwarring. Voor mij is een echte pistonmachine ook één met hevel.
Dat is wat anders dan een halfautomaat, waar de filterdrager vaak (terecht of onterecht?) piston wordt genoemd.
Dan is het inderdaad een groot verschil: hevel of volautomaat.
Zelf zou ik alleen een volautomaat kiezen als er zwaarwegende factoren zijn zoals snelheid en gemak.
Is koffie je hobby, dan zou ik zeker voor een aparte maler en machine gaan. Voor een snelle gemakkelijke bak, een volautomaat.
Een aparte maler is echt geen ‘gedoe’. Bovendien kun je dan in de toekomst makkelijker upgraden. Door eens een andere maler of machine te kopen die beter bij je koffiewensen past.
Succes met de keuze.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Re: Aankoopadvies pistonmachine of toch een volautomaat ?

13
Frup schreef: zo 09 nov 2025, 10:36 Ben een beetje in verwarring. Voor mij is een echte pistonmachine ook één met hevel.
Dat is wat anders dan een halfautomaat, waar de filterdrager vaak (terecht of onterecht?) piston wordt genoemd.
Oude discussie: filterdrager die (onterecht) piston wordt genoemd Zetgroep met als middelpunt een cilinder waarin een zuiger (piston) met behulp van een op spanning gebrachte veer of met handkracht het water door de koffie perst.
CT2 Mizen98 LS80