Nu is toevallig die Medellin Secret niet zomaar een of ander merk
(KLIK), maar Hoenen heeft wel gelijk over versheid. Ikzelf vind gebrande koffie optimaal zo tussen de 5de en de 15-de dag na branding, en na een maand wordt het allemaal wel heel erg minder. Malen ook letterlijk zo kort mogelijk voor het zetten.
Hij heeft ook helemaal gelijk als hij zegt dat we smaak zijn vergeten (dat krijg je met al dat technische gedoe). Proef je smaakverschil? Ook ik denk dat het volume nog wel omlaag kan. Illy zegt wel 7 gram op 30ml., maar dat is waarschijnlijk lang geen 30 gram koffie, en 22% is vrij licht gezet.
De doorloop begint inderdaad vaak aarzelend, neemt dan toe en wordt later weer langzamer. Je bent te ver door gegaan als de laatste druppeltjes lichter zijn dan de crèma in het kopje, je ziet er dan vaak een licht vlekje op liggen.
En dat tampen:... ach, als je eenmaal een beetje gevoel voor die kilo's hebt zou ik de precieze druk verder vergeten, maar probeer het wel een beetje consistent te doen. Veel belangrijker is om het maalsel zo gelijkmatig mogelijk in je portafilter te verdelen zonder klontjes en holtes. En (na het tampen) zéker niet er tegenaan gaan tikken o.i.d..
Verder zou ik wel nieuwsgierig zijn naar de gelijkmatigheid van de watertemperatuur. Heb je een nauwkeurige en snelle thermometer bij de hand?
Slaan we toch meteen al aan het meten!