Even een update. Na wat zoeken uiteindelijk uitgekomen op een 2de-hands set. Een Mazzer SJ zonder horecaschakelaar (veel minder verspilling van koffie) en een BFC Levetta Junior Plus.
Na veel gepruts en zo'n 100gr bonen verspilt te hebben met verkeerde malingen en dus bijbehorende verknalde espresso's uiteindelijk iets gevonden wat redelijk is. Dacht dat ik redelijk koffie kon zetten maar ben nu keihard op m'n vingers getikt

.
De verdeling en het tampen al redelijk onder de knie. Meteen een naked portafilter gekocht om dit wat beter te kunnen zien. Tevens een kilo Oromo Espressoblend bij het Koffielab gekocht. Wat een verschil trouwens met mijn Simon Levelt bonen. Bij de bonen van SL spoot het naked portafilter alle kanten op, bij gebruik van verse bonen was dit probleem meteen verholpen. De SL bonen dus maar misbruikt om de maling goed te krijgen.
Op dit moment een doorlooptijd vanaf het aanzetten van de pomp van ongeveer 32s met 17gr koffie. Alleen nog een erg donkere cremalaag en wat bittere koffie. Ik denk dat dit te maken heeft met de temperatuur. Ik heb elke keer zo rond de 10-15 seconde een cooling flush gedaan maar denk dat dit veel te kort is geweest. Via home-barista.com wat filmpjes op Youtube gezien en daar doen ze een cooling flush van rond de 30 seconden. Vanavond maar weer wat espresso's maken om te kijken of het me nu wel goed gaat lukken.
Ik wil iedereen nogmaals bedanken voor alle bruikbare tips. In ieder geval helemaal tevreden met mijn set. Over een jaar wil ik mijn eigen bonen gaan branden. Eerst maar is het baristavak onder de knie zien te krijgen zoals het zetten van een goede epsresso en cappucino. Ik heb ook het boek thuisbarista gekocht om me wat meer te verdiepen in de verschillende soorten koffie's en de technieken.
Alle tips en trucs blijven natuurlijk welkom voor deze beginnende, maar zeer tevreden, prutser

.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer