Rooster schreef:Na 3 maand waarschijnlijk niet meer relevant voor de topicstarter maar aangezien er geen echt antwoord is gekomen op de vraag m.b.t. keramische maalschijven wil ik hier toch nog even iets melden.
Ten eerste zijn keramische schijven harder en slijtvaster dan staal en dus gaan ze langer mee. Daar hoef je geen expert voor te zijn om dat te bedenken en er het voordeel van in te zien.
Belangrijker is dat de keramische schijven lang niet zo (snel) heet worden waardoor de koffie kan verbranden en de smaak dus wordt beinvloed.
Voor stand-alone koffiemolens is dat waarschijnlijk niet van belang omdat de maalschijven groter zijn en het maalproces langzamer verloop waardoor de schijven geen gevaar lopen om te heet te worden.
Bij een volautomaat echter, is het van belang dat het ding zo compact mogelijk is en toch, voor het gemak, zo snel mogelijk maalt. Een kleine compact koffiemalertje met kleine schijven die in korte tijd de koffie moet malen. Stalen maalschijven kunnen dan dus (te) heet worden en daarom zijn keramische maalschijven beter. In hoeverre dit merkbaar is in de uiteindelijke smaak van de koffie durf ik niet te zeggen.
tot slot produceren keramische schijven ook iets minder geluid tijdens het malen dan staal.
En keramische schijven zijn kwetsbaarder en gevoeliger voor evt. steengruis.
Ik kocht een set keramische messen ( keukenmessen ) en liet er per ongeluk eentje stuiteren, die lag dus in 3 stukken, ik heb gelijk die set teruggebracht, zeiden ze in de winkel; ze zijn ook niet om mee te gooien, dat hadden ze er niet bij gezegd, nu staan er dus stalen messen
tot slot produceren keramische schijven ook iets minder geluid tijdens het malen dan staal.
Voor mij is het om het even, mijn molen is bijzonder stil met stalen schijven