Re: Ceramische schijven

11
Maar fungeren metalen schijven nu juist ook niet als "koelribben" die de opgewekte hitte in de boontjes redelijk effectief afvoeren?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

12
Rooster schreef:Na 3 maand waarschijnlijk niet meer relevant voor de topicstarter maar aangezien er geen echt antwoord is gekomen op de vraag m.b.t. keramische maalschijven wil ik hier toch nog even iets melden.

Ten eerste zijn keramische schijven harder en slijtvaster dan staal en dus gaan ze langer mee. Daar hoef je geen expert voor te zijn om dat te bedenken en er het voordeel van in te zien.

Belangrijker is dat de keramische schijven lang niet zo (snel) heet worden waardoor de koffie kan verbranden en de smaak dus wordt beinvloed.
Voor stand-alone koffiemolens is dat waarschijnlijk niet van belang omdat de maalschijven groter zijn en het maalproces langzamer verloop waardoor de schijven geen gevaar lopen om te heet te worden.
Bij een volautomaat echter, is het van belang dat het ding zo compact mogelijk is en toch, voor het gemak, zo snel mogelijk maalt. Een kleine compact koffiemalertje met kleine schijven die in korte tijd de koffie moet malen. Stalen maalschijven kunnen dan dus (te) heet worden en daarom zijn keramische maalschijven beter. In hoeverre dit merkbaar is in de uiteindelijke smaak van de koffie durf ik niet te zeggen.

tot slot produceren keramische schijven ook iets minder geluid tijdens het malen dan staal.
En keramische schijven zijn kwetsbaarder en gevoeliger voor evt. steengruis.

Ik kocht een set keramische messen ( keukenmessen ) en liet er per ongeluk eentje stuiteren, die lag dus in 3 stukken, ik heb gelijk die set teruggebracht, zeiden ze in de winkel; ze zijn ook niet om mee te gooien, dat hadden ze er niet bij gezegd, nu staan er dus stalen messen ;)
tot slot produceren keramische schijven ook iets minder geluid tijdens het malen dan staal.
Voor mij is het om het even, mijn molen is bijzonder stil met stalen schijven 8-)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

13
Rooster schreef: Belangrijker is dat de keramische schijven lang niet zo (snel) heet worden waardoor de koffie kan verbranden en de smaak dus wordt beinvloed.
Voor zover ik het heb begrepen heeft hitteopbouw heeft weinig te maken met schijfmateriaal, maar meer met maalkamergeometrie. Het is van belang de warme gemalen koffie zo snel mogelijk uit je maalkamer te krijgen. De eigenlijke hitteopbouw tijdens het maalproces heeft te maken met de wrijving tussen boondeeltjes en maalschijf en boontjes onderling, waarbij de verliezen worden omgezet in warmte. Lijkt mij redelijk los te staan van het maalschijfmateriaal.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

14
...in zoverre dat metaal dan sneller de hitte zal overnemen en afvoeren. Dit mits je ze niet te heet laat worden, natuurlijk. Maar in een thuissituatie lijkt het me niet iets om je zorgen om te maken.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

15
De Mahlkönig Vario home heeft ook keramische schijven en levert (naar het schijnt) erg goed maalsel voor dat formaat schijven.
Zou dat (ook?) aan het materiaal liggen?
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

16
Dat kan ik me niet voorstellen. Wel heeft de Vario een apart ontwerp van de schijven, schijnt.

17
Dat kan natuurlijk ook het gevolg van het gebruikte materiaal zijn.
Misschien maakt keramische schijven een ontwerp mogelijk, die bij stalen schijven te slijtagegevoelig zou zijn? :?:
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

18
R&B schreef:De Mahlkönig Vario home heeft ook keramische schijven en levert (naar het schijnt) erg goed maalsel voor dat formaat schijven.
Zou dat (ook?) aan het materiaal liggen?
De mahlkonig K30 heeft 65mm schijfjes maar die presteren ook een stuk beter dan standaard ~64mm schijfjes. En de K30 schijven zijn van staal. Is gewoon mahlkonig know-how. En bij de Vario Home het verlangen om een thuismaler te produceren waarvan het in principe niet nodig is om tijdens de gehele levensduur de schijven te vervangen.

Niet dat ik het allemaal bijzonder nuttig vind van Mahlkonig aangezien K30 schijfjes een stuk duurder zijn dan 83mm platte schijven. (50euro vs 90 euro).
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

19
Spironski schreef:...in zoverre dat metaal dan sneller de hitte zal overnemen en afvoeren. Dit mits je ze niet te heet laat worden, natuurlijk. Maar in een thuissituatie lijkt het me niet iets om je zorgen om te maken.
Precies zo is het. Ik zat dit topic te lezen toe ik hetzelfde antwoord bedacht op pag.2. De metalen schijven worden natuurlijk warmer omdat het de warmte die vrij komt bij het malen wordt afgevoerd. Als de ceramische schijven minder warm worden, gaat de energie die vrijkomt bij het malen dus in het maalsel zitten ipv de schijven, en dus is het gebruik van RVS schijven wellicht beter. Maar aangezien bonen gebrand worden, en met bijna kokend water in aanraking kun je dat ook niet zomaar stellen misschien. Misschien komt er met de maalwarmte wel een lekker caramelsmaakje in je koffie ! :)