Re: Nieuwe eigenaar Rancilio Silvia

11
Ok komt ie he? :lol:

- Silvia aan zetten
- Controleer de waterbak en vul zonodig bij tot max
- Slivia een uur warm laten worden voordat je begint
- Werk alleen met de 2 kop porta totdat je met een blinddoek een lekker bak zet
- 2 kopjes onder de porta en laat water in de kopjes lopen totdat de boiler aangaat.
- de 2 kopjes met water opzij zetten (worden nu lekker warm door 't water)
- vul de porta met koffie
- Stockfleth de koffie glad ( http://www.youtube.com/watch?v=2lpU8HvHfOo&feature=gv )
- Druk de pomp op de Silvia aan voor 2 seconden (temp surfen)
- draai de porta in de Silvia
- ledig de kopjes en zet ze onder je porta
- activeer de pomp
- doorlooptijd ca. 25 seconden
- stop de pomp en zet je kopjes opzij
- druk de stoom knop aan en zet je melkkannetje onder de stoompijp
- pak de melk uit de ijskast
- draai de stoompijp open en laat het water eruit lopen tot er stoom gepruttel komt en draai de pijp dicht
- draai de porta uit de Silvia en begin met de schoonmaak
- terwijl de boiler nog aanstaat, dus niet te lang schoonmaken, draai de stoompijp open om te zien of de stoom enigszins droog is
- draai de stoompijp dicht en schenk melk in je kannetje
- dan dit -> http://www.youtube.com/watch?v=ALYmXGI84TQ
- druk de stoom knop uit als je bijna klaar bent
- schenk je melk bij de espresso
- schep een bodempje theelepel suiker op het schuim
- :o wat een lekker bakkie!!
- kijk alle tube vids van CoffeeGearSeatle terwijl je van je latte geniet

De pid komt volgende week wel :ugeek:

hahaha
Kinu Phoenix / Isomac Zaffiro

12
Goede opsomming van handelingen. In zekere zin doe ik dit ook, maar een echte routine zit er nog niet in. Logisch ook na slechts een dag.

Dat van die Stockfleth methode lijkt wel voor gevorderden en zit er bij mij voorlopig nog niet in. De manier waarop ik het doe is nogal voorzichtig en langzaam. Maar dat maakt niets uit, want ik zet alleen espresso voor mijzelf.

Het melk opschuimen heb ik nu twee keer geprobeerd met beide keren lachwekkend resultaat. Vanavond was het nog slechter dan gisteren. Geen punt. Alles op zijn tijd. Er zullen heel wat liters melk verspild worden voordat ik dat onder de knie heb.

Hoe staat het dan met de espresso? Niet onaardig. Vanochtend zowaar een drinkbare espresso gemaakt. Iets te lange doorlooptijd en daardoor iets te bitter. Vanavond heb ik er getimed (iPhone) en dat geeft toch echt meer houvast. Smaak is er nog niet, maar heb er vertrouwen in.

Fotootje dan maar:
Afbeelding

En een slechte foto van mijn voorlopige setup:
Afbeelding

Is er iemand die ook een Compak K3 maler gebruikt? Ik vraag me af hoeveel verschil een 'bolletje' (2-3mm) op de schijf uitmaakt voor de maling. Tot nu toe probeer ik op gevoel per mm te draaien, maar het is lastig om het verschil te vinden.
Rancilio Silvia, Compak K3, Bialetti Moka Express, Bialetti Venus

13
Ik zie toch echt een crema laagje hoor. De temp surf is wel belangrijk voor het vinden van de continuïteit en smaak. Doe dus elke keer hetzelfde. Ik heb de maalgraad verschillen gevonden door elke keer hetzelfde aantal hendel trekken en gevoel tamp te gebruiken. Misschien iets meer verschil in maling proberen om zo te finetunen.
Kinu Phoenix / Isomac Zaffiro

15
Er zullen heel wat liters melk verspild worden voordat ik dat onder de knie heb.
Je kan ook prima oefenen met water en een druppeltje afwasmiddel, dat scheelt weer.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

16
Vanochtend iets grover gemalen. Doorloop van 55-60 ml in 25 seconden. Smaak is wel OK, maar mag wat sterker. Iets meer doseren dan maar? Of eerst steviger tampen? Ik gebruik nu 14 gram voor de 2-kopsfilter. Voor het tampen komt deze dosering nauwelijks boven het filterbakje uit, waardoor ik de ronding van mijn vinger moet gebruiken om de boel een beetje glad te strijken.

Het valt me overigens op dat er maalsel overblijft in mijn kopje. Zou dat duiden op een te fijne maling? Of hoort dat er gewoon bij? Dat is natuurlijk mogelijk maar was me eigenlijk nog niet opgevallen bij andere espresso's.

Nieuwe eigenaar Rancilio Silvia

17
Je zou inderdaad iets meer kunnen doseren en kijken hoe dat gaat, maar bonen en brandingen hebben ook een bepaalde smaak dus het kan ook dat je gewoon deze niet lekker vindt. In zijn algemeenheid word de koffie sterker als de water/olie verhouding meer richting olie gaat.

Een klein beetje maalsel in je kopje is normaal, hoewel sommige filterbakjes het meer lijken te hebben dan andere. Als het een klein beetje onderin de kop is dan zou ik het gewoon zo laten.

18
Aan de smaak van de bonen had ik ook al gedacht. Ik heb een bestelling gedaan met verschillende soorten bonen/melanges en ga daar hopelijk het weekend mee aan de slag.

Het maalsel onderin is niet onoverkomelijk en het is ook niet meer dan een klein mespuntje. Eerst maar eens de basics onder de knie krijgen en dan eens verder kijken hoe dat eventueel kan worden opgelost. Een ander bakje ligt voor de hand, lijkt me.

Bedankt aan een ieder voor de behulpzame reacties tot nu toe. Algemene onderwerpen lezen is handig, maar wanneer je zelf aan de slag gaat is het best prettig om antwoorden op specifieke vragen te krijgen.

19
Het is nu iets meer dan een week geleden dat ik de Silvia heb gekocht en heb met kleine stapjes een behoorlijk resultaat behaald. De consistentie is nog ver te zoeken, maar zo nu en dan zet ik een heel lekkere espresso. Hierbij het resultaat van vanochtend.
Afbeelding

16 Gram in de 2-kops filter van de Silvia en stevig aangedrukt met een doorloop van 26 seconden. Crema ziet er mooi uit, maar is dun. De uiteindelijke hoeveelheid is wel vrij laag met zo'n 23 gram. Maar de smaak is goed. De gebruikte bonen zijn Ethiopië Espresso Organic van The Golden Coffee Box.

Overigens denk ik dat er niet meer dan 16 gram is te 'proppen' in die 2-kops filter. Ik heb al het e.e.a. gelezen over La Marzocco en/of VST filters. Maar de grotere zullen niet in de standaard portafilter van de Silvia passen. Bottomless dan maar?

20
VST-bakjes stellen wel hoge eisen aan de maler. Als de maler niet minimaal van het type Mazzer Super Jolly is schijnen ze alleen maar minder goed te werken dan de standaard 2-kops. Je foutmarge maak je met de VST-bakjes nog kleiner. Deze dingen zijn ontzettend gevoelig voor de kleinste afwijkingen.

Heb zelf een groot verschil gemerkt tussen mijn oude SJ en de K-30. Met de SJ en de VST-bakjes moest ik heel erg op techniek en verdeling letten en was de uitloop nog niet altijd helemaal mooi. Met de K-30 hoef ik alleen maar af te vlakken en kunnen er gaten in de toplaag zitten. Vervolgens tikje op aanrecht, tampen en een schitterende uitloop.

Twee weken geleden nog met de Silvia van een vriend van mij lopen spelen en daar ging het 15gr VST-filter gewoon in de standaard PF met dubbele uitloop. De 18gr niet geprobeerd. Gewoon de PF meenemen als je de bakjes wilt gaan kopen.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60