Re: Gaggia Classic met Gaggia MDF maler goede beginner set?

11
Ik heb eerst een ECM botticelli II gehad. Vergelijkbaar met de rancillio. Maar omdat ik veel cappuccino drink was ik dat al snel zat en heb ik hem na 2 weken al ingeruild voor een hx. Warmte wisselaar.
Dus mijn advies. Goede molen met een hx. Anders ga je waarschijnlijk hetzelfde pad bewandelen als ik en zul je de single boiler snel weer weg doen.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

12
Ik ben net even langs een koffiezaak geweest om wat apparaten in het echt te bekijken. Daar sloeg de twijfel er eerlijk gezegd wel in. Er stond bijvoorbeeld een ECM Mechanika. Ik kreeg daarbij wel het gevoel dat het een beetje een overkill is voor wat ik er mee wil doen (die 2-4 kopjes koffie per dag).

Over de Rancilio Silvia kreeg ik te horen dat het wel mee viel, en dat je nadat je de melk hebt geschuimd even een kopje met alleen water moet spoelen en de temperatuur is al weer goed. Wat denken jullie hier over? Ik neig op dit moment dus het meest naar het advies Spironski. Op Marktplaats kwam ik deze Rancilio tegen (wel beschadigd helaas): http://tinyurl.com/dxy9jzy Is dat een beetje goede deal? Of zouden jullie dan sowieso kiezen voor een E61-zetgroep machine?

Als laatste gaf de man me nog de tip om eens naar de modellen van Quick te kijken, die een thermoblok hebben. Een soort van tussenweg. Zijn er redenen waarom jullie dit niet zouden doen? Kon er in de handleiding weinig over vinden.

Ik had niet verwacht dat het zo lastig zou zijn :)

13
sanderw schreef: Er stond bijvoorbeeld een ECM Mechanika. Ik kreeg daarbij wel het gevoel dat het een beetje een overkill is voor wat ik er mee wil doen (die 2-4 kopjes koffie per dag).
Tja, als je dagelijks slechts veertig km retour naar je werk rijdt, neem je dan eerder een scootmobiel dan een compacte auto (overkill)? Als je je een echte machine kunt veroorloven, geniet daarvan. Als je met een te klein ding start, ga je na een paar weken ervaring opdoen toch verder kijken naar wat beters.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

14
Een rancillio moet je kunnen kopen/vinden 2e hands voor max 150 euro. Koop die dan maar gewoon, maar geef er niet teveel aan uit en koop alvast een goede (ex)horeca maler van 100 a 200 euro! Niet op bezuinigen. Laat je informeren in de winkel en luister naar hun advies. Zo kan de molen iig blijven als je gaat upgraden naar een hx machine als je er zelf achter komt dat hier op het forum je goed advies is gegeven.... :wink:

Met een rancillio trek je eerst de espresso. Dan zet je hem op stomen, 3 tot 5 minuten wachten schat ik en je stoomt je melk op. Espresso is inmiddels niet meer heet en je giet er de warme melk op. Machine door laten lopen om temperatuur terug te brengen. En dan lekker genieten van je lauwe cappuccino.... verder zijn er nog wat kant tekeningen mbt temperatuur surfen met een rancillio etc maar dat is voor nu niet belangrijk. Denk er even goed over na. In de winkel zullen ze je naar de mond praten, ze willen natuurlijk gewoon verkopen welke machine het ook is.

Succes!

Ps: er staan heel wat meer rancillio's op marktplaats te koop. Zoek maar eens op rancilio. (met 1 "L" dus...)
Laatst gewijzigd door bobbee op vr 30 nov 2012, 00:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

15
Over de Rancilio Silvia kreeg ik te horen dat het wel mee viel, en dat je nadat je de melk hebt geschuimd even een kopje met alleen water moet spoelen en de temperatuur is al weer goed. Wat denken jullie hier over?
Die boiler zit op 125C en moet dan terug naar 95C..., lijkt me dat dit meer kost dan even doorspoelen. Ik heb er geen ervaring mee, maar volgens mij doen de meeste mensen het ook andersom, aangezien de temperatuur bij het koffie zetten kritischer is. Dus espresso zetten, schakelaar om 1(?) minuut wachten en dan stomen. Het behoeft denk ik geen betoog dat die 30ml espresso na het stomen is afgekoeld, wat ook weer niet zó erg is, aangezien die plas melk wel op temperatuur is.

Bij elkaar: het is te doen, maar ideaal is het niet, dus je ziet toch vaak mensen na een tijdje alsnog overstappen op een iets geavanceerder systeem.
Of dat overkill is, is alleen aan jezelf. Ikzelf drink ook niet meer dan twee kopjes op een dag, 1 cappuccino en 1 espresso, maar ik heb een zware grote maler en een HX. Ik zou niet minder willen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder