Die Magister Stella op MP is de kale versie.
Piet van KCC liet deze uitrusten met de cold touch stoomkranen zoals die ook op de QM Andreja zitten.
Dat vind ik toch wel echt een ugrade: die kranen zijn 360 graden draaibaar, dubbelwandig zodat de melk minder aankoekt en je je vingers niet kan branden.
Verder liet Piet er een Sirai pressostaat op monteren i.p.v. de standaard Mater.
Deze is een stuk zwaarder, een stuk duurder en gaat langer mee, maar het maakt feitelijk niet heel veel uit voor de praktijk wat betreft temperatuur.
Ik vraag me af waar deze machine vandaan komt omdat Piet voor zo ver ik weet altijd die cold touch stoomkranen had en tijdens onderhoud de eerdere versies die nog een Mater hadden gratis van een Sirai voorzag (dat was nog eens service!).
Op de Magister website zie je nu ook de upgrade versie staan als porfessional met dus de cold touch stoomkranen en Sirai pressostaat.
Mijn praktijkervaring: Ik heb na een paar maanden gebruik de machine voorzien van een teflon flow restrictor van Expobar in de bovenste thermosifon leiding omdat de machine niet zo stabiel was en een flinke cooling flush nodig had; bovendien was de rebound tijd wat lang. Met die flow restrictor (kosten 2 euro voor het onderdeel en een half uur werk) vond ik het een prima machine. Afwerking staat zeker niet op het niveau van Rocket en ECM en ook niet op dat van Bezzera en BFC, maar het binnenwerk is zeker niet slecht.
Mijn mening is dat 600 euro voor deze kale versie best veel is en je voor dat geld met een beetje geduld zeker ook een Rocket of een Bezzera kan scoren. De Bezzera BZ07 die ik na de Magister had vond ik veel fijner. Overigens begrijp ik de verkoper wel als de machine echt bijna niet is gebruikt. De nieuwprijs die ik heb betaald was destijds 1000 euro inclusief dus de betere stoomkranen en Sirai pressostaat en inclusief een tweede portafilter en een gratis onderhoudsbeurt na 2 jaar!
Succes.
Re: Advies Magister Stella
11Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs