Re: Kalita Wave

13
Grimoire schreef:Ook een overweging, ik denk er nog even over na...

Verder kan ik het volgende niet goed vinden.
Kan ik dezelfde bonen gewoon voor espresso en voor de kalita gebruiken? Met een andere maling uiteraard.

Ik zie overal waar je bonen kan bestellen espressobonen en bonen voor filterkoffie
(Of hoort deze vraag in het koffiebonen stukje van het forum?)
Ja dat kan. Al is een espressobranding donkerder dan die voor filterkoffie. Je hebt bij de espresso dus kans op te veel zuur als je licht gebrande bonen hebt. Bij filter kun je weer verwachten dat je koffie erg donker smaakt (bij espresso bonen). Assig of houtskool. Of een te vlakke smaak in plaats van helder en uitgesproken. Maar dit kun je gewoon uitproberen, zie het meer als een vuistregel en geen wet.

15
Verwacht niet dat de Malabar als filterkoffie lekker gaat smaken en zeker niet in iets anders dan een Chemex. Donker gebrande bonen worden vaak erg bitter en wrang als filterkoffie en de Malabar zeker tenzij deze ruim voor de tweede krak is gebrand.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

16
Eric je had gelijk, voor filterkoffie is deze boon niet geschikt, het heeft een te verbrande smaak. Dan als mijn molen binnenkomt deze week maar een espressotje ervan proberen!
Moccamaster, Wilfa Svart. Quickmill 0930, faema maler.

17
Porlex grinder is vandaag binnengekomen uit japan. Mooi solide rvs ding wat makkelijk met 1 hand stabiel/vast te houden is. Paar boontjes er in gegooid om te testen en er komt mooi consistent maalsel uit, kan behoorlijk fijn malen zelfs (alhoewel dat niet nodig is voor de slow coffee). Dus nogmaals bedankt voor de tip:)

Als ik geschikte koffiebonen binnen heb even goed uittesten !

19
Mijn sweetspot voor de Kalita is 7-8gr bonen per 100g water en dan bakken van 300gr maken, dus 21-24gr maalsel. Bij minder moet je te fijn malen en vind ik het resultaat minder. De tijd die ik aan hou is 3:30-4:00min en dat is inclusief 30s blooming.

Gister weer even met de Chemex in de weer geweest maar de Kalita is echt zo veel voller en beter van smaak. Echt een gigantisch verschil.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

20
Kijk dat zijn goede tips
Ik maak nu een mok van zon 250 ml en heb het idee dat ik het optimale er nog niet uit haal ( brazil koffie fascino )

Wat ik me afvraag is de watertemperatuur. Ik heb geen mogelijkheid te meten...
Giet het rechtstreeks uit de waterkoker met een dun straaltje (wat prima werkt, een aparte gieter lijkt mij onzin)

Als het water gekookt heeft dan meteen gieten als het niet meer bubbelt, of beter nog een minuutje laten staan om op betere temperaturen te komen?