Re: Aeopress ervaringen, maling, extractietijd, etc.

11
Let er wel op dat die instelbare temperaturen vaak alleen maar een nutteloze gimmick zijn. Voor koffie en thee wil je eerst het water koken om de kalk en bepaalde mineralen uit het water te krijgen en vervolgens terug laten koelen tot de correcte temperatuur. Helaas werkt geen enkele ketel op deze manier en verwarmen ze alleen maar tot een bepaalde temperatuur ipv eerst koken.

Een ketel met zwanenhals is voor slowcoffee wel een enorme verbetering. Opschenken gaat heel gedoseerd en de warmte wordt goed vast gehouden. De kwaliteit van de slowcoffee gaat er zeker op vooruit. Zelf gebruik ik een Hario Buono.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

12
O, maar uit de insanely long water FAQ begreep ik altijd dat een zekere mate van mineralen etc in je water de smaak juist ten goede komt, en dat de reden om kalk te verwijderen vooral onderhoudstechnisch is? Lijkt mij dat we in Nederland niet zoveel winnen door eerst te laten koken? (maar ik heb de getallen er niet opnieuw op na geslagen geef ik toe)
VBM Domobar Super, Mazzer Pharos, Mahlkonig Guatemala, een boel filterspullen, en een Quest M3 die al lang ligt te wachten :)

13
Ik vraag me eerlijk gezegd ook af of wij dat wel kunnen waarnemen door de smaak van koffie? Of water eerst 100 graden is geweest of niet?

@joep:
Ik kwam deze advertentie tegen.
diverse merken koffiemolen, koffie molens, koffie molen
€ 100,00
http://link.marktplaats.nl/m728820426

Er staan ook wat mahlkonigs bij op de foto's, misschien zit er wat bij. Bieden vanaf 100 euro :-) heb je al gekeken wat nieuwe maalschijven kosten en hoeveel kg die moeten inlopen? :!:
Laatst gewijzigd door bobbee op za 02 nov 2013, 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

14
Beetje afhankelijk waar je woont in Nederland. Als je gefilterd water gebruikt werkt zo'n instelbare temperatuur wel stukken beter. De insanely long water FAQ is inderdaad een mooi document. Met koken verwijder je trouwens niet alle mineralen en kalk maar wel in een dusdanige mate dat de waterkwaliteit van kraanwater beter is voor de koffie.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

15
bobbee schreef: @joep:
Ik kwam deze advertentie tegen.
diverse merken koffiemolen, koffie molens, koffie molen
€ 100,00
http://link.marktplaats.nl/m728820426
Er staan ook wat mahlkonigs bij op de foto's, Bieden vanaf 100 euro :-)
Je hoeft niet te geloven dat je er een molen voor 100 euro kan kopen, zie deze advertentie van dezelfde adverteerder; http://link.marktplaats.nl/733188323 = Mazzer Super Jolly :o
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

19
Erik82 schreef:Let er wel op dat die instelbare temperaturen vaak alleen maar een nutteloze gimmick zijn. Voor koffie en thee wil je eerst het water koken om de kalk en bepaalde mineralen uit het water te krijgen en vervolgens terug laten koelen tot de correcte temperatuur. Helaas werkt geen enkele ketel op deze manier en verwarmen ze alleen maar tot een bepaalde temperatuur ipv eerst koken.
Espressomachines koken het water voor de espresso ook niet eerst (maar t komt wel hoger dan 92 graden in de boiler, dat wel)... Klopt dat wel wat je zegt? Als dat echt veel zou uitmaken zouden espressomachines toch wel anders werken?
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

20
Below are the two finalists’ recipes–both competitors move on to compete at the 2014 Australian AeroPress Championship on Friday, May 16th in Melbourne.

First Place: Dylan Johnson (Paramount Coffee Project)

14g of coffee, 200g of water @96c
Sort and sieve coffee, do not invert.
Add 50g of water and gently stir to wet grounds.
At 30 seconds of brew time, add 50g of water, then stir.
At 1 minute add 100g water, then stir more.
Plunge AeroPress from 1.30 to 2.30.

Second Place: Matt Davis (Pablo & Rusty’s)

18g of coffee, sorted and sieved.
Inverted, preheated, double paper filter thoroughly rinsed.
Add 30g water at 80C.
Add coffee.
Add more water, wetting all coffee to take net weight of 260g.
Fix cap, steep for 30 seconds.
Flip, steep for 30 more seconds.
Plunge for 30 more seconds.
Aerate violently.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach