Re: Lungo vs Americano

11
@3aan schreef:Das MOOIII kan ik je gelijk met je eigen link om de oren slaan!!!!!! :mrgreen:
A long black coffee is a type of espresso drink commonly found in Australia or New Zealand. This coffee drink is prepared by pulling a double shot of espresso directly into hot water. The long black coffee is similar to the Caffè Americano drink but usually contains a higher concentration of espresso

Read more: http://www.ehow.com/how_7733684_make-pe ... z2qZRvCfMk
Wel FF goed lezen Neurd :o

Jongens bedankt!! jullie waren me voor!! :)
Ja je hebt gelijk dat het er krom staat. Het is echter niet zo netjes om dan selectief te citeren en een belangrijk gedeelte weg te laten zodat mijn bewering onzin lijkt :)

A distinguishing characteristic of the long black is that its preparation preserves the crema (thin layer of foam) on top of the espresso by adding the coffee to the water, rather than the other way around, as is common with a Caffè Americano

Maar goed ik ben hier niet om mijn gelijk. Ik ben een newbie op het gebied van koffie en probeer hier wat te leren. Ik heb echter altijd ook geleerd niet alles klakkeloos over te nemen en vandaar mijn vraag.

12
Jan B schreef: Mij lijkt dat als het water niet te warm is, je ook eerste de koffie en dan het water kan doen.
Als je het water uit de stoomboiler van een espressomachine haalt dan is dat veel te warm. Doordat de stoomboiler onder druk staat is de temperatuur van het water boven de 100 graden!
Nerdmodus aan :ugeek:
Ik zou het knap vinden als je water onder atmosferische druk vloeibaar kan houden boven de 100 graden Celsius (superheating daargelaten). Onder druk in je boiler kan het inderdaad richting 120 graden Celsius gaan (net als in een snelkookpan). Buiten de boiler neemt de druk direct af en zodoende ook de temperatuur. Alles wat dan boven de 100 graden Celsius uit komt wordt stoom, daaronder vloeistof.
Nerdmodus uit :ugeek:

Mocht je inderdaad wat vloeistof opvangen die dan tegen de 100 graden is, is het handig om je kopje even te laten staan ;)

13
Jan schrijft ook dat het water in de boiler boven 100ºC is.

Buiten de boiler is het onmiddellijk na de uitstroom uit de heetwater-tap nog steeds veel te heet om er koffie mee te maken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

14
Dacht ook altijd dat water in vloeibare vorm niet heter kon zijn dan 100C. Maar met mijn Eric's thermometer, die 1,5 cm boven de douche meet, meet ik nochtans meestal 103C aan het begin van de flush. Ja, en die was geijkt.

Verandert verder niets aan het feit dat te heet water je koffie zou kunnen verbranden, maar goed.

Weer On topic: ikzelf houd meer van Americano's dan van Lungo's. De eerste is gewoon een verdunde espresso, bij de tweede krijg je toch een heel andere extractie, die al snel over-extractie wordt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

15
Net zoals water waar ijsklontjes in zijn gegooid niet onmiddellijk nul graden is, is water dat aan het koken is niet altijd exact honderd graden.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

16
Spironski schreef:Weer On topic: ikzelf houd meer van Americano's dan van Lungo's. De eerste is gewoon een verdunde espresso, bij de tweede krijg je toch een heel andere extractie, die al snel over-extractie wordt.
Dan is er wel de vraag of we allemaal op dezelfde golflengte zitten aangaande de vraag wat een lungo precies is. Als we het over extraction ratios hebben is (was?) de idee vrij gangbaar dat een lungo zo rond de 1:3 (gram droog maalsel : gram brouwsel) zit. (http://www.jimseven.com/2007/01/02/espr ... on-ratios/)

Maar dat wordt door verschillende mensen hier juist als nominaal espresso range gezien (discussie onder andere hier: http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtop ... tio#p50283)

Nu ben ik met wat lichter gebrande koffies bezig, en merk ik dat ik van mijn normale 1:2 naar 1:3 ben gegaan, omdat ik dat veel lekkerder vind (bijvoorbeeld met Adriaan's Malabar).

Bij de kwestie van overextractie in lungo's is het goed te letten op (het principe achter) Al's Rule: als er meer water door het maalsel loopt (lungo) dan zou de extractie korter moeten duren (http://www.home-barista.com/tips/how-al ... -t302.html).
VBM Domobar Super, Mazzer Pharos, Mahlkonig Guatemala, een boel filterspullen, en een Quest M3 die al lang ligt te wachten :)

17
Ik heb nu zelf vanochtend maar eens een Americano/Long Black gemaakt om te ervaren waar we nu eigenlijk over praten. Het smaakt goed als je het vergelijkt met een filterkoffie. Het heeft echter te weinig smaak als je het vergelijkt met een espresso.
Ik ben er nog niet uit of het voor herhaling vatbaar is :D

19
SteefM schreef:
neurd schreef:Het smaakt goed als je het vergelijkt met een filterkoffie.
Heb je het dan over een goed gezette filterkop? Of over een kop roodmerk ('een schepje extra voor de smaak') dat voor het gemak al 2,5 uur warm staat?
Dat laatste :D
Al moet ik zeggen dat ik m'n koffie alleen heet drink. Als het al iets lauw begint te worden vind ik het al niet lekker meer.

20
Ahh okee dan ben ik het met je eens. In espressoland wordt er soms onterecht 'neergekeken' op filterkoffie. Maar ondertussen wordt dan altijd die slechte bak roodmerk bedoeld, en wordt een mooie single origin filterkoffie uit de Hario (of consorten) vergeten. Vandaar mijn vraag ;)