Re: AeroPress Championship Recipes

11
sinkshot schreef:Bij kampioenschappen gebruikt iedere kandidaat dezelfde koffie maar het blijft een beetje merkwaardig, aeropress recepten waarbij het belangrijkste ingrediënt alleen aangeduid is met "koffie". Waar een beetje koffie-freak tegenwoordig wil weten waar een koffie vandaan komt, liefs met vermelding van de boerderij. Daarnaast natuurlijk de branddatum, wellicht de oogstdatum, verwerkingstechnieken enz. Bij deze recepten lijken de gebruikte molen, de maalinstelling en het merk water wel een belangrijker onderdeel van het recept.
Beetje wel ´my bad´ in dit geval. Ik heb de koffiesoorten/origines weggelaten. Het maakt inderdaad wel uit met welke origine (en dus welke varietal/cultivar Arabica boon) je gaat ´spelen´. Aan de andere kant, als je deze recepten als ´basis´ neemt dan kun je van daaruit weer verder experimenteren met een Central, African, Asian coffee etc.

Voor de volledigheid (maar ik weet niet of de koffies daar ook allemaal genoemd staan, anders doorklikken naar website van organiserend land), de meeste info heb ik hier vandaan:
http://worldaeropresschampionship.com/c ... pionships/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

12
Fransen hadden een washed Ethiopian coffee Sidamo, Shilicho

Nederland washed coffee from Colombia named El Mango

Belgen was the Rwanda Gakenke Muyongwe
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

14
De Oostenrijkse (19-jarige!) winnares Chantal van het Weense Kaffemik had ook een mooi recept in petto kortgeleden:

Her Winning Recipe:

Two AeroPress on top of each other (funnel inbetween), the upper with metal filter, the lower with paper filter
20 grams coffee, coarse grind
250 ml Water 89°C
30 seconds pour
30 seconds brew
30 seconds plunge brew through metal filter
remove top AeroPress
30 seconds press through paper filter
Two AeroPress on top of each other (funnel inbetween), the upper with metal filter, the lower with paper filter
:shock: :roll: :?:

Jawel! dat kan dus zo (zie links):
dubbele aeropress.jpg
(zie rechts, voor jeugdige blijdschap :lol: )

HET WK start overigens vannacht te Seattle...
http://www.worldaeropresschampionship.com" onclick="window.open(this.href);return false;