doorloop tijd te kort

11
Ik ben aan het kijken voor nieuw filterbakje voor in m'n portafilter.

Huidige:
14 grams
Binnendiameter filterbakje: 58mm
Diepte 24mm

Moet ik nu zoeken naar 58mm filterbakje?

Hebben jullie een site waar ik goede filterbakjes en bijbehorende tamper kan vinden (liefst nl)

-

Met verse bonen gaat het al een stuk beter. Een stuk langere extractietijd. En mooie espresso met cremelaagje. En smaak is goed.

Gaan jullie uit van 14 gram met eindresultaat 28 Gram espresso of kijken jullie meer naar 60ml? En is die 60ml dan onder cremelaagje?

Is 25 sec extractietijd de tijd dat er druk op staat? Bij mij drupt deze namelijk altijd iets na.

Morgen weer een nieuwe dag om verder af te stellen.

Alvast bedankt weer voor jullie reacties

Re: doorloop tijd te kort

12
MichigAlex schreef:Gaan jullie uit van 14 gram met eindresultaat 28 Gram espresso of kijken jullie meer naar 60ml? En is die 60ml dan onder cremelaagje?
Dit is juist de reden waarom meten in volume waardeloos en zinloos is. Daarom meten we in gewicht. Crema is voor elke boon anders en volume veranderd de eerste paar minuten nadat een espresso is gemaakt door het vergaan van de crema. Vergeet volume en ga met brew ratios werken. Brew ratio = (gr maalsel / gr espresso) *100. Begin met 50% dus 14gr maalsel en 28gr espresso of 16gr maalsel en 32gr espresso. Die 14gr is ook onzin en vaak werkt 15-16gr net wat beter.

Qua filterbakjes heeft bijvoorbeeld van Pommeren er erg veel net als tampers. Die 58mm is een standaard maat.

Extractietijd is vanaf de eerste druppel totdat je het kopje onder de uitloop vandaan haalt bij een hevel of wanneer je de pomp stopzet bij een pompmachine.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

13
Die 14gr is ook onzin...
Nou ja, dat is wel erg stellig! :D Soms kan dat best hoor. Maar inderdaad ondervind je nu zelf ook waarom het afmeten op volume zo problematisch is. Gewicht meten is simpelweg nauwkeuriger.

Die 25 seconden vind ikzelf wat minder strikt. Ik kijk erg naar de kleur van de uitloop, en als die na 25 seconden nog lekker donkerbruin is laat ik 'em lekker doorlopen hoor. Voor een ristretto laat ik wel eens 45 seconden doorlopen met goed resultaat. Ik begin met tellen na de preïnfusie, als de pomp zwaarder gaat pompen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

14
Met onzin bedoel ik dat iedereen maar vast aan het houden is aan 14gr, 25sec en 60ml. Er is veel meer dan deze summiere set van parameters waarmee je uiteindelijk niet ver gaat komen.

Bij 14gr moet je vaak te fijn malen, lastig doseren door te grote filterbakjes en is het lastig een goed resultaat te behalen vandaar mijn classificatie van onzin. Met 60ml (44-55gr ongeveer) op 14gr bonen zit je ruim boven het gebied van een Lungo en heb je een gruwelijke overextractie en bijbehorende belabberde smaak. Die 25sec is eigenlijk het enige goede gedeelte van de parameters.

Voor mij is het meer:
- 14-19gr
- 22-45sec
- Brew ratio van 40-90%

Met deze set van parameters kun je gewoon veel meer.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

15
Het is inderdaad goed om te relativeren. Het is dus niet zozeer dat die 14 gram onzin is, als wel dat de absoluutheid daarvan onzin is. In de Beginnershandleiding begin ik daar dan ook vrijwel mee.
Uiteindelijk gaat het om smaak, en dan geldt wat mij betreft: "whatever works". Maar als je net bent begonnen met espresso snap ik dat je graag een beginpunt wil hebben.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

17
Dat nadruppelen vind ik vreemd want dat hoort niet tenzij je machine geen driewegventiel heeft. Je moet 24-27s als startpunt nemen voor de extractie, ofwel druk op de puck door de pomp. Als je na 15s al de pomp uit moet zetten om uiteindelijk dan de 35s te halen dat gaat er wat mis.

Probeer vanaf de eerste druppel 25s te halen voor een brew ratio van 50% met de hele tijd de pomp aan. Haal dan het kopje er onder vandaan en laat hem uitdruppelen in een ander kopje. Die 15s is namelijk veel te kort voor een goede extra en 20s nadruppelen slaat nergens op in termen van het zetten van een espresso.

Ik heb even je machine opgezocht maar precies wat ik al verwachtte. Leuk speelding maar echt goede espresso ga je er nooit uit krijgen. Meer voor de show dan voor de koffie zo te zien aan het design en de mogelijkheden. Ding heeft zover ik kon zien geen driewegventiel dus klopt mijn verhaal van hierboven.

doorloop tijd te kort

18
Oké bedankt voor het meekijken. Toch ga ik er zoveel mogelijk uit proberen te halen.

Dat nadruppelen is naar 35gram en niet naar 35 seconden. Dus is niet zo schokkend ;)

Net trouwens een passende tamper gehaald. Tamper aan machine is maar rond 45, dus veel te klein om fatsoenlijk te tamperen

Dus gewoon de pomp 22-25 sec laten lopen en daar maalsel op regelen?

doorloop tijd te kort

19
Daarstraks nieuwe tamper gebruikt. Dat geeft ook echt veel verschil!! Beter en gelijkmatiger aan te drukken en daarna een twist en puck ziet er mooi uit.

Eerste shot na de tamper was dan ook een wereld van verschil. Mooie donkerbruine sliert welke steeds lichter werd. Resultaat was een cremelaag met streepjes. Nu proefde in eindelijk een beetje de smaken zoals ze op de verpakking staan ;)

Maler staat nu op 16 gram.

Deze keer heb ik nog niet gekeken naar gram in glaasje, maar alleen even op de tijd gelet.

16,2 gram
64gram in glaasje

Ratio +/- 25% (slappe lungo)

Maar werd vooral gelukkig van de tijd: 33 sec. Dat geeft hoop dat het toch nog goed gaat komen.

Morgen weer met 16 gram starten en dan ga ik de pomptijd instellen op 32 gram in kopje en laat tegelijk de stopwatch lopen.

Het klinkt onhandig en dat is het ook. Ik moet 10 sec een knop in houden om in de pomptijd te komen. Dan gelijk start de pomp en moet ik handmatig weer dat knopje indrukken om te stoppen.

Morgen houd ik dus de weegschaal in de gaten en bij 32 gram pomp stoppen en staat m'n vriendin met stopwatch naast me om de pomptijd te klokken.

Bij de shop trouwens nog een E-61 filter gepast en deze filterbakjes passen helaas niet... M'n portafilter is net iets te klein in diameter..

Het aeg inbouwapparaat zat trouwens al in de keuken voordat we hier kwamen wonen. Oude bewoners deden er niets mee.

Groeten Alex

20
Goed bezig zo. Een goed passende tamper maakt wel verschil zeker als de oude zoveel te klein is.

Ik ben benieuwd tot waar je gaat komen met het inbouwspul. Hou ons vooral op de hoogte. In het ergste geval zou je er uiteindelijk nog een losse maler naast kunnen zetten als het echt niet wil lukken.