Re: Werkwijze bij per sessie dosis afwegen?

12
omdat er een soort dakje boven de uitloop zit

Die kun je eraf slopen, zonder al teveel kracht! Ik heb dezelfde maler, het is mij ook gelukt :P
het helemaal weglaten van de hopper lukt niet omdat de bonen er dan niet allemaal in passen
Je doseert dan voor een dubbele espresso neem ik aan. Want voor een single gaat er op zich voldoende in tot het randje van het halsje, en daar kun je even een tamper opzetten tegen het popcornen. Mét hopper erop (en dus zonder dat plastic dakje daarbinnenin) gebruik je het metalen schuifje die op hoekpunt van hopper geplaatst is. Ik kwam er na dik een jaar achter dat die dáár voor was, een soort doser dus :lol:
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

14
pichichi schreef: Mét hopper erop (en dus zonder dat plastic dakje daarbinnenin) gebruik je het metalen schuifje die op hoekpunt van hopper geplaatst is. Ik kwam er na dik een jaar achter dat die dáár voor was, een soort doser dus :lol:
Gek he? Dat zit bij de meeste hoppers op de meeste molens,
om je hopper af te sluiten als je deze met bonen af wilt nemen!

Lol? ach . . .
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

15
tja, je lolt maar wat je wil..
als je hopper vast zit met schroefje aan achterzijde dan heeft de optie ´in z´n geheel eraf halen met bonen´ ook weinig zin.
waarom zou je dat überhaupt willen? je doseert wat je nodig hebt, zo doe ik het in elk geval. en dan met schuifje in twee korte sessies doseren/malen/ontpopcornen. en je kunt ook wat met het schuifje tussendoor spelen: iets later induwen, dan is je eerste (dan wel enige) dosis wat voller etc.

zojuist even gewogen: er past 14 gram in de opening zonder hopper en schuifje. wel wat kleinere boon, de oromia dumerso. als je er nicaragua pacamara´s inkiept kom je maar tot 10 à 11 max. 12 gram denk ik.
mét hopper en schuifje krijg je er wat speelruimte bij; er zit nog een opstaand randje van zo´n 3mm boven, kun je nog 1 of 2 gram uitbreiden.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

17
pichichi schreef:tja, je lolt maar wat je wil..
als je hopper vast zit met schroefje aan achterzijde dan heeft de optie ´in z´n geheel eraf halen met bonen´ ook weinig zin.
waarom zou je dat überhaupt willen?
Bij de K30 zit er ook een schroefje waar je de hopper mee vast kan zetten, die is als eerste de rommellade ingegaan, ook bij jouw Mignon kan je dat schroefje ook "niet" gebruiken, het schuifje is echt waarvoor ik zeg dat het is, geloof het of niet . . .
pichichi schreef: waarom zou je dat überhaupt willen?
O.A. voor het noodzakelijke schoonmaakregime, wat je regelmatig moet doen, dan kan je makkelijk je hopper afnemen en de bonen in een of ander blik werpen en je hopper reinigen en de rest van je molen inclusief maalwerk en kamer etc.
Hans Paul schreef: @3aan, dat plaatje in jouw post van 21.02h weet jij wat voor soort trechter daar bovenop is geplaatst?
Geen idee, heb het plaatje via Google, je zou kunnen kijken naar een Jamtrechter!

Hier heb ik ze ook op m'n Versalab, daar is alleen een aluminium verloop voor gedraaid.

Afbeelding

Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

18
Die RVS trechter op geGoogle'de foto lijkt wel een beetje op de (omgekeerde) bovenkant van een cocktailshaker? Maar dan moet het grove zeefje daar nog wel uit. Bij o.a. Duikelman in Amsterdam zullen ze vast en zeker kunnen helpen.