Re: Rationele aanschaf semi automatische espressomachine

14
LS,
De titel van dit topic blijft me intrigeren. "Rationele aanschaf semi autimatische espressomachine". Als je weloverwogen (ratio) keuzes maakt kom je kennelijk uit op een tweedehandse Bezzera BZ09 en een Anfim Super Lusso. Welke weloverwogen keuzes zijn er dan precies gemaakt? Of is er een weloverwogen kader gevormd waarbinnen per toeval (aanbod op marktplaats) een detail keuze is gemaakt?
Ik ben daar benieuwd naar. Misschien te academisch...

Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

15
Ha ha, TY heeft een punt, mij viel het ook op. Nu vind ik niet dat "weloverwogen" per se gelijk staat aan "rationeel", in mijn ogen kan je heel goed een weloverwogen emotionele keuze maken. En dat is denk ik zelfs heel vaak aan de hand, als je zo veel geld uitgeeft aan wat uiteindelijk een koffiezetapparaat is. Niets mis mee :mrgreen: .

Maar de uiteindelijke keuze lijkt hier inderdaad sterk geleid door wat min of meer toevallig werd aangeboden. Klopt dat?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

16
Ik struikel er ook steeds over, lees eerst "relationele aanschaf" voor het woord "rationele" er ineens weer staat.

Maar even los van dit specifieke draadje:

Het zou de moeite (van iemand anders bedoel ik) waard zijn om eens op een rij te zetten waar men zoal op uit komt. Dergelijke draadjes in de trant van "hallo ik ben X, wat zouden jullie me aanraden om mee te beginnen?" zijn er immers heel veel geweest dus het moet heel goed te doen zijn (voor iemand anders dus) om dat eens uit te pluizen, een leuk karwij.

Ik heb, als ik het me juist herinner van de afgelopen jaren, de indruk dat iemand die komt om raad te vragen eigenlijk graag geholpen wil worden om het ding van eigen (voor ons onbekende) voorkeur te vinden en aan te schaffen.

Een enkele keer wordt zo iemand gepikeerd als er goede raad wordt gegeven indien die raad zou afleiden van de voorgenomen aanschaf van een machientje dat bijna niks kost en er ook nog eens heel kek uitziet, waarbij men dan later wel eens zal omkijken naar een betaalbare maler, indien deze niet te groot zal zijn. Het mag formidabel zijn maar moet toch ook zijn plaats kennen en ergens passen waar in de keuken nog niets anders stond opgesteld. Het mag iets zijn waar iemand dringend vanaf moest en waar toch iedereen op jaagt zodat je snel moet toehappen om niet achter het net te vissen van de buurman waar het gras groener is.

Ik hoop dat iemand (iemand anders dus) de moeite gaat nemen dat allemaal eens op een rijtje te zetten, het zou zeker vermakelijke en leerzame stof zijn!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

17
LS,
Mooi dat jullie het met me eens zijn. Ik heb al eens vaker nagedacht over een (echte) rationele benadering om een espressomachine te kiezen. In mijn hoofd liep ik dan altijd weer ergens vast (of had ik geen tijd).
Nu, hierbij dan een aller-aller eerste voorzet (de outline).
Ik maak een nieuwe post aan in de beginnersomgeving. Heb jullie hulp daar nodig om de juiste vragen te definieren.
Cheers, TY

Afbeelding
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

18
RobbertBoon schreef:De toon van "ik heb er hier al zoveel zien komen en gaan" ervaar ik echter niet als prettig.
Dat deel van de discussie hoort ook eigenlijk elders, heeft vrijwel niets met jou van doen, daarom schreef ik ook
fransg schreef:Maar even los van dit specifieke draadje:

Het zou de moeite (van iemand anders bedoel ik) waard zijn om eens op een rij te zetten waar men zoal op uit komt.

Ik heb, als ik het me juist herinner van de afgelopen jaren, de indruk dat iemand die komt om raad te vragen eigenlijk graag geholpen wil worden om het ding van eigen (voor ons onbekende) voorkeur te vinden en aan te schaffen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino