Het is een moeilijke materie vind ik

. Wat je allemaal leest is heel subjectief en vaak gegrond op andere meningen die iemand ergens gelezen heeft en die gewoon echoot. Iemand koopt een maler van 1500€ en die moet natuurlijk beter zijn dan zijn vorige maler.
De uitlijning van de maalschijven lijkt me nog altijd belangrijker dan de grootte, die moet in de eerste plaats perfect zijn. Hoe groter de maalschijf des te lager is de consistentie bij een slechte uitlijning. Maar we gaan ervan uit dat die gewoon goed is?

Ik vraag me af WAAROM een grotere schijf beter is? Omdat die de boon in kleinere stappen kan afbreken? Volgens mij zitten er in horecamalers in de eerste plaats grote schijven omdat die sneller malen... Het feit dat daar niet echt een antwoord op de vinden is wilt toch zeggen dat het niet duidelijk met de vinger te wijzen is?
Een Mahlkonig K30 Vario wordt aanzien als één van de beste molens en die heeft 'maar' 65mm schijven. Mijn Macap M2 had 50mm schijven en de upgrade naar 64mm was toch best enorm vond ik qua smaak. Van 64mm naar 84mm schijnt niet zo indrukwekkend te zijn lees ik tussen de regels door.
Dit kwam ik gisteren tegen en vond ik toch wel zeer interessant:
http://www.home-barista.com/reviews/tit ... t4203.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Analyse van partikelgrootte tussen drie molens. De Macap MXK (63mm conisch), de Mazzer Rupor (71mm conisch) en de aloude Super Jolly (64mm platte schijven). Zeer boeiend om te lezen maar ookweer moeilijk om een conclusie uit te trekken. Je kan wel zien dat een 64mm platte maler niet zo ver verwijdert ligt van een 71mm conische bvb en op sommige vlakken zelfs beter is. Een conische maler geeft dan wel weer rondere partikels maar ook meer fines dus ook een andere extractie. Volgens sommige zijn die fines geen probleem en volgens andere is het de duivel.
Grootte is dus niet alles vind ik nog steeds. De uitlijning, het ontwerp van de maalkamer, het profiel van de schijven, de snelheid van de motor, het materiaal van de schijven, hoe het maalsel in het mandje valt, ...Allemaal factoren die het eigenlijk onmogelijk maken om malers met elkaar te vergelijken om vervolgens eenduidig te kunnen zeggen wat het beste is. Het beste is misschien gewoon waar je je het beste bij voelt, waar je de beste ervaring mee hebt, ... .
Ik blijf zoeken