Re: la spaziale

11
Ja, wat de een mooi vindt...... Ik kocht de Spaziale niet op haar "looks". Maar er toch heel gelukkig mee. En stoor me helemaal niet meer aan het uiterlijk. Liefde maakt blind... Ook bij espresso machines blijkbaar. Voor de foeilelijke Dalla Corte zal wel hetzelfde gelden....
Omgekeerd, een mooie machine waar je niet goed mee kan werken, leidt toch tot scheiding..

Kortom, kijk niet alleen naar het uiterlijk.
Vesuvius Evo Leva || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

12
Merci voor de reacties tot nu toe.
Smaken verschillen idd, het feit dat de La Spaziale niet zo'n speciaal uiterlijk heeft spreekt me eigenlijk wel aan. Het is geen machine die alle aandacht naar zich toe trekt in een keuken (hetgeen voor mij een pluspunt is), alhoewel die dat misschien wel door zijn afmetingen doet, hij lijkt me niet zo klein.

De Dalla Corte Mini is al weer een stukje duurder en zeker de La Marzocco GS 3 of Linea, hetgeen ook wel mooie machines zin.

Ik ga die Italindo in Nederland eens emailen om te informeren wat de prijzen daar zijn. En wie weet wordt het uiteindleijk toch nog een chromebak, puur omwille van het gemak van hem in Belgie te kunnen kopen.

13
ruytero schreef:wie weet wordt het uiteindleijk toch nog een chromebak, puur omwille van het gemak van hem in Belgie te kunnen kopen.
ik zou vooral eens kijken naar wat erin zit, hoe de machine is opgebouwd, nagaan welke machine meer elektronische techniek aan boord heeft die ook weer stuk kan gaan, welke machine voor jou het simpelste is om lekkere koffie mee te maken en/of het makkelijkste zelf is te onderhouden. Voor welke dealer kies je, een die je meteen grote korting biedt met pakketbezorging omdat hij weinig anders doet dan een doos doorschuiven of ook een die echt verstand heeft van die machines, die er over 5 jaar nog van kan leven en jou service kan verlenen. Wil je een vastwateraansluiting of niet, een machine die een pomp nodig heeft voor de zetdruk of niet, als het een pomp is, wil je er een die je nauwelijks hoort of niet, et cetera.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

14
fransg schreef: ik zou vooral eens kijken naar wat erin zit, hoe de machine is opgebouwd, nagaan welke machine meer elektronische techniek aan boord heeft die ook weer stuk kan gaan, welke machine voor jou het simpelste is om lekkere koffie mee te maken en/of het makkelijkste zelf is te onderhouden. Voor welke dealer kies je, een die je meteen grote korting biedt met pakketbezorging omdat hij weinig anders doet dan een doos doorschuiven of ook een die echt verstand heeft van die machines, die er over 5 jaar nog van kan leven en jou service kan verlenen. Wil je een vastwateraansluiting of niet, een machine die een pomp nodig heeft voor de zetdruk of niet, als het een pomp is, wil je er een die je nauwelijks hoort of niet, et cetera.

Nu, ik denk dat hetgeen in zo'n La Spaziale zit toch niet zo slecht zal zijn. Dit is toch een merk met een meer dan behoorlijke reputatie, het feit dat ze in BE en NL nauwlijks te vinden zijn doet daar niet van af, zou ik denken.
Zoals je verder aanhaalt is een goede service idd een groot pluspunt. Maar aangezien La Spaziale in Belgie toch niet te verkrijgen is, maakt het voor mij verder niet zo veel uit of ik hem in Nederland, Duitsland of Italie bestel (3 landen waarvan ik websites heb gevonden waar de La Spaziale verkocht wordt).

Mijn huidige Musica heb ik van bij CDS-Automaten uit Moeskroen en ook dat was/is niet zo simpel als het op service aankomt, want toch al minstens 1,5 tot 2 uur rijden van waar ik woon.

Ik ga ook nog eens bij Casa Barista kijken, maar ik vind het nog steeds jammer dat alle toestellen die zij aanbieden, van 6 verschillende merken, stuk voor stuk chrome bakken zijn.

15
ruytero schreef: Dit is toch een merk met een meer dan behoorlijke reputatie
Ik heb je niet aanbevolen ergens de "behoorlijke reputatie" van te vergelijken, dat is luchtfietserij met nattevingerwerk, maar te vertellen wat voor apparaat je wil, wat erin moet zitten. Bijvoorbeeld om espresso te maken.
ruytero schreef: jammer dat alle toestellen die zij aanbieden, van 6 verschillende merken, stuk voor stuk chrome bakken zijn.
Als je voor een mooie vorm wil gaan en ook bereid bent de fabrikant te betalen voor al die extra vormgeving, dan kun je in de prijsklasse van een KvdW Speedster toch heel wat uitkiezen. Al is de leverancier dan niet op fietsafstand.

Wanneer je de prijsgrens stelt op 'chroombak' en moppert dat wat er in je directe omgeving wordt aangeboden oogt als 'chroombak' dan vind ik dat heel raadselachtig ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

16
Tsja smaken verschillen. Er zijn wat mij betreft weinig mooie machines en malers. Meestal zijn het inderdaad vierkante glimmende boxen met een E61 of lever er op. In die zin vind ik een DC mini misschien nog wel mooier. Ik zeg mooier en niet mooi. Maar ja ik vind een quickmill 820 ook leuk om te zien. Een beschermkap om de groep is minder bling bling, makkelijk schoon te houden en goed voor de temperatuur en je kan je vingers er niet aan branden ook. Maar de meeste mensen willen nu eenmaal een een chromen E61 groep omdat ze dat nu juist mooi vinden.

Ik snap dus jouw voorkeur wel voor anders dan anders. Met een LS koop je overigens voor een schappelijke prijs een prima machine. Ik zou KaffeeNetz.de in de gaten houden. Daar staan ze geregeld 2e hands op. En ze schijven fors (veel meer dan een DC mini) af.

Maar zoals anderen al aangaven moet je vooral bedenken wat je wilt qua specs en pas dan naar de looks kijken. Of helemaal niet. Beter een lelijke machine en maler waarmee je fantastische shots maakt dan een beauty (welke?) met matige prestaties. Als voorbeeld: Ik vind mijn Elektra spuuglelijk maar waardeer enorm wat er uitkomt!

In die zin is de apparatuur mijns inziens niet meer dan een hulpmiddel om de kunnen genieten van de schoonheid van mooie koffie.

Succes
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

17
fransg schreef:
ruytero schreef: Dit is toch een merk met een meer dan behoorlijke reputatie
Ik heb je niet aanbevolen ergens de "behoorlijke reputatie" van te vergelijken, dat is luchtfietserij met nattevingerwerk, maar te vertellen wat voor apparaat je wil, wat erin moet zitten. Bijvoorbeeld om espresso te maken.
ruytero schreef: jammer dat alle toestellen die zij aanbieden, van 6 verschillende merken, stuk voor stuk chrome bakken zijn.
Als je voor een mooie vorm wil gaan en ook bereid bent de fabrikant te betalen voor al die extra vormgeving, dan kun je in de prijsklasse van een KvdW Speedster toch heel wat uitkiezen. Al is de leverancier dan niet op fietsafstand.

Wanneer je de prijsgrens stelt op 'chroombak' en moppert dat wat er in je directe omgeving wordt aangeboden oogt als 'chroombak' dan vind ik dat heel raadselachtig ;-)

Je maakt naar mijn mening toch wel een behoorlijk scheefgetrokken vergelijking. Stel dat ik een auto wil kopen en mijn max prijs op 12000euro leg, dan heb ik toch ook de keuze uit verschillende modellen met verschillend design, neem een Dacia vergeleken met een Fiat 500. Dat ik voor dat bedrag geen Rolls Royce kan kopen, weten mijn tenen ook wel. Wel, met espressomachines heb je die keuze dus blijkbaar niet tot nauwlijks, hetgeen ik dus jammer vind.

Ik vind zo'n KvdW trouwens nog lelijker dan een 'gewone chroombak', veel te veel bling bling, dat is totaal mijn ding niet, smaken verschillen dus behoorlijk. Daarom bijvoorbeeld dat de La Spaziale mij wel aan spreekt, dat is een machine die niet hoeft op te vallen met zijn uiterlijk, eenvoudig recht-toe-recht-aan design zonder bling-bling.
En daarom dus dat naar een La Spaziale of iets gelijkaardigs aan het zoeken ben en indien mogelijk te koop in Belgie... Hetgeen dus niet mogelijk blijkt, dus zal ik op zoek moeten naar een alternatief of in het buitenland.

18
bvds schreef:Tsja smaken verschillen. Er zijn wat mij betreft weinig mooie machines en malers. Meestal zijn het inderdaad vierkante glimmende boxen met een E61 of lever er op. In die zin vind ik een DC mini misschien nog wel mooier. Ik zeg mooier en niet mooi. Maar ja ik vind een quickmill 820 ook leuk om te zien. Een beschermkap om de groep is minder bling bling, makkelijk schoon te houden en goed voor de temperatuur en je kan je vingers er niet aan branden ook. Maar de meeste mensen willen nu eenmaal een een chromen E61 groep omdat ze dat nu juist mooi vinden.

Ik snap dus jouw voorkeur wel voor anders dan anders. Met een LS koop je overigens voor een schappelijke prijs een prima machine. Ik zou KaffeeNetz.de in de gaten houden. Daar staan ze geregeld 2e hands op. En ze schijven fors (veel meer dan een DC mini) af.

Maar zoals anderen al aangaven moet je vooral bedenken wat je wilt qua specs en pas dan naar de looks kijken. Of helemaal niet. Beter een lelijke machine en maler waarmee je fantastische shots maakt dan een beauty (welke?) met matige prestaties. Als voorbeeld: Ik vind mijn Elektra spuuglelijk maar waardeer enorm wat er uitkomt!

In die zin is de apparatuur mijns inziens niet meer dan een hulpmiddel om de kunnen genieten van de schoonheid van mooie koffie.

Succes

Merci voor de link naar KaffeeNets.de, die ga ik straks of zo ook eens bekijken. En dan binnenkort maar eens de knoop doorhakken.

19
ruytero schreef:Je maakt naar mijn mening toch wel een behoorlijk scheefgetrokken vergelijking. Stel dat ik een auto wil kopen
Met auto's kun je het niet vergelijken. Espressomachines zijn niche producten voor een enkeling. Op een forum als hier lijkt het alsof iedereen er een heeft, maar dat is niet zo.

Een product dat bijna iedereen heeft kun je in massa's en massa's produceren en daardoor ook in talloze varianten zonder dat het veel extra kost. Dat werkt niet zo voor espressomachines.
ruytero schreef: dat is een machine die niet hoeft op te vallen met zijn uiterlijk, eenvoudig recht-toe-recht-aan design
Heb je al een keuze gemaakt over wat er in de verpakking moet zitten of is het nog steeds een kwestie van "the looks"?

20
fransg schreef:
ruytero schreef:Je maakt naar mijn mening toch wel een behoorlijk scheefgetrokken vergelijking. Stel dat ik een auto wil kopen
Met auto's kun je het niet vergelijken. Espressomachines zijn niche producten voor een enkeling. Op een forum als hier lijkt het alsof iedereen er een heeft, maar dat is niet zo.

Een product dat bijna iedereen heeft kun je in massa's en massa's produceren en daardoor ook in talloze varianten zonder dat het veel extra kost. Dat werkt niet zo voor espressomachines.
ruytero schreef: dat is een machine die niet hoeft op te vallen met zijn uiterlijk, eenvoudig recht-toe-recht-aan design
Heb je al een keuze gemaakt over wat er in de verpakking moet zitten of is het nog steeds een kwestie van "the looks"?

Die keuze heb ik al gemaakt, anders zou ik hier niet komen informeren over gelijkaardige toestellen als de La Spaziale.
Ik heb trouwens al 3 jaar een Musica, een HX machine. De voorkeur naar de La Spaziale was er in de eerste plaats omdat deze een dual boiler is (niet dat dit technisch absoluut een must is, maar na 3 jaar HX, zou ik wel eens een dual boiler willen ervaren) en eventueel beschikbaar met een vastwateraansluiting en dat voor toch wel een schappelijke prijs (op een aantal buitenlandse websites die ik heb bezocht toch). Ook is de versie met waterreservoir super handig doordat het reservoir langs voor uit genomen kan worden. Op de plaats in de keuken waar de machine bij mij staat, zijn er kasten boven het aanrecht en nu moet ik altijd de machine naar voorschuiven, onder die hangkasten uit om het reservoir uit de Musica te kunnen nemen en bij te vullen.

Aangezien ik het uiterlijk van de machine ook niet onbelangrijk vind en een chrommebak niet mooi vind, heb ik hier dus mijn licht willen opwerpen naar toestellen gelijkaardig aan de La Spaziale.