Re: Overdenkingen van een beginner

101
Kun je dit verder toelichten dat crema niet het laatste oordeel is. Een espresso zonder crema lijkt me toch niet een echt goede espresso?
Da's waar, maar andersom is niet elke koffie met een dikke crèma laag lekker. Robusta geeft bijvoorbeeld veel crèma en Arabica minder, terwijl die laatste toch als superieur wordt gezien.

Heeft dat linkje naar "Diagnosing espresso extraction problem" nog wat opgeleverd?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

102
Ik heb het nog niet helemaal gelezen, maar al wel wat goede tips eruit gehaald. Zit ondertussen druk te zoeken naar molens. Ik heb een rancillio rocky doserless voor 200 op het oog en een Macap m4d voor 350. Beiden (zo goed als) nieuw. Ik zit het sterk aan te denken om nu maar wat geld uit te sparen en voor de Rocky ga, maar aan de andere kant weet ik dat de Macap wel een stuk kwaliteit is.
La Scala Butterfly A1, Macap M4D

103
Scheer schreef:Ik heb het nog niet helemaal gelezen, maar al wel wat goede tips eruit gehaald. Zit ondertussen druk te zoeken naar molens. Ik heb een rancillio rocky doserless voor 200 op het oog en een Macap m4d voor 350. Beiden (zo goed als) nieuw. Ik zit het sterk aan te denken om nu maar wat geld uit te sparen en voor de Rocky ga, maar aan de andere kant weet ik dat de Macap wel een stuk kwaliteit is.
Zoals je al vaker hebt gelezen wrs, moet je echt de beste kopen die je je kan veroorloven... Ik weet niet of de één beter is dan de andere en prijs zegt daar ook niet zoveel over natuurlijk. Er zullen wrs genoeg mensen zijn die iets kunnen roepen over de Rocky, ik vind vanuit eigen ervaring de Macap echt een super maler! Maar nogmaals, misschien is de Rocky om andere redenen wel beter, dat laat ik aan de experts op dat gebied over...
La Scala Butterfly A1 - Macap MD4a - Motta melkkan & tamper - Walküre

104
Ik vind het geen vraag :shock: : die Rocky is een aardige molen die nu €80 goedkoper is dan een nieuwe, die Macap is een goede molen die bijna €300 goedkoper is. Ik wist het wel.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

108
Zo, er zijn weer wat vorderingen. De espresso is inmiddels aan het verbeteren en er komt deze week een macap m4d (boretti) aan. :P
Er is nog iemand van boretti langs geweest voor een zogenaamde service beurt (er zit nog een jaar garantie op, ook al is hij tweedehands). Eigenlijk heeft hij niks gedaan, behalve de douchefilter (of hoe dat ook mag heten) vervangen. Maar ik krijg ook nog een nieuw waterbak houder opgestuurd, omdat die verroest was (de vorige eigenaar heeft denk ik af en toe water gemorst). Dus dat is wel netjes.
Dus Cappo, misschien voor jou ook handig, mocht je onderdelen nodig hebben. Ik heb trouwens ook de officiële handleiding van la scala en een pdf document met alle onderdelen los beschreven (om onderdelen te bestellen). Vooral de laatste is erg handig. Mocht je ze willen dan kan ik ze wel naar je mailen.
La Scala Butterfly A1, Macap M4D

109
Ik denk dat je de goede keuze hebt gemaakt met die M4d, daar krijg je geen spijt van! Veel plezier nu, met je komende espresso avontuur en houd ons op de hoogte hè?