Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

101
Prachtig. Intense tevredenheid alom.

En je hebt de katten goed geleerd de nagels niet aan het leder scherp te krabben, respect!

Bij m'n vriendin zijn alle kwetsbare meubelen met lappen en plastic beschermd zolang de jonge kat nog denkt dat het allemaal krabplanken zijn.
cremalover schreef: Een houtkachel topic in het broodbak topic.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

102
Toch heerlijk als je van de hak op de tak kan springen. Nog erger morgen komt mijn emmertaler graafmachine van Lego binnen, dan ben ik aantal dagen aan het bouwen zeg maar. En ondertussen sjakie aan het voeren want we hebben het een naam gegeven en aan het kijken of ik een molen add-on voor me kitchenaid ga orderen zodat ik thuis meel kan malen. Hoe verser hoe beter is het credo toch.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

104
bobbee schreef:Euhm, in dat filmpje wordt meelverbeteraar toegevoegd. En dat is echt niet vitamine C, kunnen zomaar die Chinese haren in zitten!
Nou, dat is ook weer wat overdreven.
Ten eerste is vitamine C wél een veel gebruikte meelverbeteraar (als antioxidant).
Daarnaast zijn er (naast vitamine C) ook andere meelverbeteraars dan L-cysteïne, tarwegluten bijvoorbeeld.
Tarwegluten komen zoals de naam al doet vermoeden uit tarwe. ;)
L-cysteïne wordt vooral in industriële deegverwerking gebruikt omdat het het deeg minder plakkerig maakt.
De kans is echter groot dat de meelverbeteraar in het filmpje is gebaseerd op tarwegluten, omdat bepaalde bloemsoorten soms te weinig gluten meer bevatten.

En om het verhaal af te maken; Chinese haren worden niet gebruikt als meelverbeteraar. Ook niet fijngemalen Chinese haren.

Wat wel gebruikt kan worden als (een van de verschillende) meelverbeteraars is L-cysteïne.
L-cysteïne is een aminozuur, een aminozuur is de meest basale bouwsteen (molecuul) van een eiwit.
Alle eiwitten worden gevormd door een specifieke volgorde (3D structuur) van verschillende aminozuren. Er zijn 20 natuurlijke aminozuren waarvan L-cysteïne er eentje is.
Doordat de verschillende aminozuren in verschillende volgordes verschillende eiwitten vormen, zijn er bepaalde eiwitten waar bepaalde aminozuren meer in voorkomen dan andere. Als je dus op zoek bent naar L-cysteïne, dan kies je bij voorkeur een eiwit dat rijk is aan L-cysteïne. Deze kan je immers volledig uit elkaar halen tot de kleinste bouwstenen, de aminozuren scheiden en zuiveren en dan heb je relatief veel L-cysteïne.
Keratine is zo'n eiwit dat rijk is aan L-cysteïne. Keratine komt in veel structuren voor, meestal de bekleding van dieren: huid, haar, veren, nagels, hoorns, schilden enz.

Het L-cysteïne dat wordt gewonnen uit keratine heeft wanneer het gescheiden en opgezuiverd is niks meer te maken met zijn bron.
L-cysteïne staat tot een haar als glucose tot een aardappel.
Glucose is een basiscomponent van zetmeel en aardappels bevatten veel zetmeel.
Zowel glucose als L-cysteïne zijn verkrijgbaar als een zakje poeder die je voor bepaalde doeleinden kan gebruiken waar hun bronmaterialen niet voor te gebruiken zijn.
Haar is geen meelverbeteraar net zo min als dat je een blokje aardappel in je espresso doet om deze wat aan te zoeten.
Met L-cysteïne is verder ook helemaal niks mis. Veel voedingsmiddelen bevatten van nature L-cysteïne, vooral eiwitrijke voedingsmiddelen zoals vlees, zuivel, maar ook groenten en granen. Het wordt aanbevolen om dagelijks 14,5mg per kg lichaamsgewicht aan L-cysteïne binnen te krijgen.

Wat verder overigens onverlet laat dat het verboden is om uit menselijke bronnen voedingsmiddelen te maken.
De vereniging van bakkers geeft aan dat in Nederland alleen L-cysteïne van plantaardige oorsprong wordt gebruikt.
http://www.bakkerswereld.nl/nieuws/nieu ... ne-1012333" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door R&B op zo 04 dec 2016, 15:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

106
fransg schreef:Prachtig. Intense tevredenheid alom.

En je hebt de katten goed geleerd de nagels niet aan het leder scherp te krabben, respect!

Bij m'n vriendin zijn alle kwetsbare meubelen met lappen en plastic beschermd zolang de jonge kat nog denkt dat het allemaal krabplanken zijn.
cremalover schreef: Een houtkachel topic in het broodbak topic.
Opgevoede katten.K un je allesleren.
Alleen de honden.... :lol:
Afbeelding

Re: RE: Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

107
Goed geschreven! Hier steek ik nog serieus wat van op zo op de vrijdagavond.

Nog wel een klein puntje, ik denk dat het vwb de L-cysteine 14.5 mg of ug per kg moet zijn? Anders moet ik elke dag een kilo van dat spul opeten :)
R&B schreef: Het wordt aanbevolen om dagelijks 14,5g per kg lichaamsgewicht aan L-cysteïne binnen te krijgen.
VBM Domobar Super, Mazzer Pharos, Mahlkonig Guatemala, een boel filterspullen, en een Quest M3 die al lang ligt te wachten :)

Re: RE: Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

109
R&B schreef:
bobbee schreef:Euhm, in dat filmpje wordt meelverbeteraar toegevoegd. En dat is echt niet vitamine C, kunnen zomaar die Chinese haren in zitten!
Nou, dat is ook weer wat overdreven.
Ten eerste is vitamine C wél een veel gebruikte meelverbeteraar (als antioxidant).
Dat van die vit C wist ik uiteraard. Heb ik als tegenstelling van eerder genoemd mensenhaar gebruikt, een grappige vergelijking. Vond ik...

In het verleden werd kaliumbromaat gebruikt, deze stof is nu verboden wegens vermoede kankerverwekkende eigenschappen.

Als broodverbeteraar kunnen de volgende stoffen worden gebruikt:

E300 ascorbinezuur (vitamine C). Hobbybakkers doen soms één of twee fijngemaakte vitaminepillen door het deeg.
emulgatoren
E322 lecithine
gluten
suiker
melkbestanddelen, bijvoorbeeld melkpoeder (ten behoeve van smaak en versheid)
boter (voor de smaak)
margarine (voor versheid en groter volume)
plantaardig of dierlijk vet (bijvoorbeeld reuzel)
olie, bijvoorbeeld olijfolie (ten behoeve van zachtere korst)
enzymen, o.a.
amylase als bestanddeel van moutmeel waardoor zetmeel wordt omgezet in suiker wat zorgt voor betere vergisting.
alfa-amylasen (zetmeelsplitsende enzymen)
proteasen (eiwitsplitsende enzymen) om de elasticiteit van het deeg te verminderen.
hemicellulasen
glucose-oxidasen
xylanase
lipasen (vetsplitsende enzymen) als alternatief voor emulgatoren
Enkele gebruikte stoffen hebben een E-nummer:

Voedingszuren:
E260 azijnzuur
E261 kaliumacetaat
E262 natriumacetaat
E263 calciumacetaat
E270 melkzuur
Anti-oxidanten:
E300 ascorbinezuur
E301 natriumascorbaat
E302 calciumascorbaat
E304 vetzuuresters van ascorbinezuur
Stabilisatoren / emulgatoren:
E322 lecithine
E325 natriumlactaat
E326 kaliumlactaat
E327 calciumlactaat
E471 mono- en diglyceriden van vetzuren
E472a idem, maar veresterd met azijnzuur
E472d idem, maar veresterd met wijnsteenzuur
E472e idem, maar veresterd met mono- en diacetylwijnsteenzuur
E472f idem, maar veresterd met azijnzuur en wijnsteenzuur
E482 Calciumstearoyllactaat
Meelverbeteraar
E920 L-cysteïne een aminozuur uit eiwit. Wordt gewonnen uit:
Gesynthetiseerd door microorganismen (fermentatief)
Gewonnen uit haar of veren (kan ook van varkensharen of mensenharen [1] de aanwezigheid van L-cysteïne hoeft niet op het etiket te staan [2])
E921 L-cystine
E922 kaliumpersulfaat
E923 ammoniumpersulfaat
E928 benzoylperoxide
E930 calciumperoxide
De enzymen kunnen afkomstig zijn uit genetisch gemanipuleerde organismen.

Er is echter bij dit gebruik (als proceshulpstof, die in het eindproduct niet is terug te vinden) geen wettelijke verplichting om dit bij het product te vermelden.
In biologisch brood is echter gebruik van deze stoffen niet toegestaan. Bij het bakken verliezen de enzymen hun functie.

Dus.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!