Re: Weber Key

142
Een schatje. De tijd dat 'Big Hulk' malers nodig waren om 'baas' te zijn lijkt voorbij en het zijn nu kleine elegante malertjes die de toon zetten.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

143
Inderdaad mooi! Als je er vanaf moet dan geef je maar een gil.

Overweeg een Lagom P64 of Weber Key, maar het hele bestel en wachtproces heb ik niet zoveel trek in. Een licht gebruikte waarvan de eerste eigenaar al heeft kunnen testen of die goed is, heeft mijn voorkeur :).
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

144
Ypuh schreef: vr 07 jan 2022, 14:25 Overweeg een Lagom P64 of Weber Key, maar het hele bestel en wachtproces heb ik niet zoveel trek in. Een licht gebruikte waarvan de eerste eigenaar al heeft kunnen testen of die goed is, heeft mijn voorkeur :).
Ik zit in het zelfde schuitje. Wat zijn jouw overwegingen tussen de Key of de P64?

145
Starred schreef: vr 07 jan 2022, 14:36
Ypuh schreef: vr 07 jan 2022, 14:25 Overweeg een Lagom P64 of Weber Key, maar het hele bestel en wachtproces heb ik niet zoveel trek in. Een licht gebruikte waarvan de eerste eigenaar al heeft kunnen testen of die goed is, heeft mijn voorkeur :).
Ik zit in het zelfde schuitje. Wat zijn jouw overwegingen tussen de Key of de P64?
In eerste instantie dat ik het mooie machines vind en ik ergens wel de voordelen zie van single dosen en lage/geen retentie t.o.v. GBW malers. Heb de stap nog niet durven zetten.

Verder vind ik de Niche Zero en DF64 beide lelijke machines, dus ik betaal graag iets meer voor een mooie machine, maar alleen als daar ook nog andere voordelen tegenover staan. De Lagom lijkt mij het meest interessant met een praktisch design, goede workflow en wat extra's als variabele RPM. Dit lijkt in de basis een vrij eenvoudige machine die degelijk gebouwd is en over relatief standaard verkrijgbare onderdelen beschikt (motor, lagers, SSP schijven etc). Daarnaast lopen ze te koop met hun zero tolerance/perfect alignment. Dit voelt als een machine dat als Option-O kopje onder gaat, je zelf ook nog wel in staat moet zijn om onderdelen te vervangen indien nodig.

De Weber heeft in mijn ogen meer een Apple-gehalte. Je krijgt een mooi product wat (waarschijnlijk) goed werkt, maar dat is het dan ook. Je bent minder flexibel, meer 'proprietary parts' en ingewikkelder gebouwd. Als er iets mis gaat of je wilt iets vervangen, ben je aan Weber Workshop overgeleverd en die kunnen vragen wat ze willen (of hebben alweer iets nieuws op de markt waar hun aandacht naar uit gaat).

Flat vs. conisch of HU vs. Unimodal kan ik weinig zinnigs over zeggen. Volgens mij wordt dat online ook allemaal groter gemaakt dan het is en zit je per definitie al in de categorie 'high end'.

Mijn verhaal staat (na heel veel lezen) overigens bol van de aannames hoor, dus neem het met een korreltje zout. Ik heb bijvoorbeeld ook al gelezen dat de eerste batch van Lagom een lager had waar koffiekorrels in kwamen. Die liepen binnen no-time vast bleek gewoon een Chinees ongeseald lager in te zitten van een paar euro, waar je ook nog eens een custom tool voor nodig had om los te maken. De nieuwe hebben wel SKF gesealde lagers, maar je weet dat die vroeg of laat een keer vervangen moet worden (kan 2 jaar duren of 10 jaar, dan moet moet je maar hopen dat die tool ergens te krijgen is). Dat soort dingen zijn in mijn ogen echt het nadeel van deze kleine niche bouwers. Wat dat betreft neig ik meer naar Mahlkonig, Eureka etc.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

150
Ze maakte ook een mooie uitgebreide 'unboxing' video waar je veel van opsteekt:

En een duidelijke 'side by side' vergelijk video van de key naast de Niche:

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino