De 'Light' cone heeft een wat verwarrende naam heb ik me laten vertellen, deze is onlangs dus ook door Etzinger hernoemd tot 'All Purpose' cone. Als je nu op de site kijkt zie je ook de afkorting AP. Grootste verschil is het aantal tandjes op de cone. De high cone heeft meer tandjes (=pick ups) die bonen dus sneller aanzuigt. De reden dat er onderscheid gemaakt wordt tussen beide m.b.t. licht gebrande bonen is dat deze harder zijn en de motor ze niet in hetzelfde tempo verwerken kan als de brossere medium/donker gebrande bonen.
Of het zin heeft om beide cones af te wisselen lijkt me niet. De kwaliteit van het maalsel zou identiek moeten zijn en ik vind de light cone ook snel. De manier waarop een GBW maler werkt (je steekt de PF erin, drukt op de knop en bereid dan de rest van het proces voor) maakt de snelheid minder uit. Voorheen moet ik mijn PF vast houden en stond je echt te wachten tot de maler klaar was, dan is het verschil tussen 5 of 15 seconden best lang (de verschillen tussen de light en high cone zijn veel kleiner hoor, 1-2s max).
Als je veel licht gebrande bonen drinkt of een cone op reserve wilt kan wel waarde hebben, maar niet noodzakelijk. De trechter heb ik ook naar gekeken, maar blij dat ik het niet gedaan heb. De Etzmax blinkt echt uit in hoe mooi het maalsel uit de machine valt, perfect in de midden en er ligt zelden ook maar een korreltje naast. Ik zeg niet nooit, maar voor een neat freak als ik en met een witte machine, valt het reuze mee

.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.