Re: Man en mes

162
LS.,
Ik ben niet echt een kenner, maar messen kunnen volgens verschillende manier worden geslepen.
De convex slijping (bol) is populair in het veld, omdat deze slijping sterk is en goed zijn scherpte kan vasthouden.
De holle slijping wordt veel gebruikt voor scheermessen, omdat deze vlijmscherp te krijgen is. Nadeel is kwetsbaarheid. De scandi slijping en de dubbele vouw slijping zijn populair omdat deze makkelijk te slijpen zijn. Ik weet eigenlijk niet hoe die japanse messen geslepen zijn, maar ik denk een vlakke slijping.

Heb vandaag mijn convex mes eens geslepen op schuurpapier 1200 grit op een mousepad. Ging eigenlijk perfect...Dadelijk eens een oude leren riem kopen om wat te stroppen met polijstpasta.
Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

163
cremalover schreef:
swimmer schreef: za 28 dec 2019, 11:59 Veel nieuwe posts hiero maar ergens heb ik het gevoel dat ik nog geen antwoord heb gekregen
Afbeelding
Afbeelding
Volgens mij wel.Ik raad dat doortrek ding af.
Welk doortrek ding? Die je zelf gebruikt? Of is die wel heel erg goed?

Ik vraag het maar want mijn messen (28cm koksmes, 18 cm santoku en uitbeen mesje worden vlijmscherp met de minosharp.)

Het kan zijn dat ik bij een zachte overrijpe tomaat wel ren snijbeweging moet maken. Dat heb ik nog nooit gesneden, ik eet die vaak niet op dus het snijden is niet nodig en anders vind ik die snijbeweging niet heel veel moeite, als dat zou moeten natuurlijk. Niet getest.
Afbeelding

Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

164
bobbee schreef: za 28 dec 2019, 12:30
cremalover schreef:
swimmer schreef: za 28 dec 2019, 11:59 Veel nieuwe posts hiero maar ergens heb ik het gevoel dat ik nog geen antwoord heb gekregen
Afbeelding
Afbeelding
Volgens mij wel.Ik raad dat doortrek ding af.
Welk doortrek ding? Die je zelf gebruikt? Of is die wel heel erg goed?

Ik vraag het maar want mijn messen (28cm koksmes, 18 cm santoku en uitbeen mesje worden vlijmscherp met de minosharp.)

Het kan zijn dat ik bij een zachte overrijpe tomaat wel ren snijbeweging moet maken. Dat heb ik nog nooit gesneden, ik eet die vaak niet op dus het snijden is niet nodig en anders vind ik die snijbeweging niet heel veel moeite, als dat zou moeten natuurlijk. Niet getest.
Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-N960F met Tapatalk
Bekijk snedes maar eens onder een loep.Dan weet je gelijk wat je doet.
Als je dat niet doet blijft slijpen giswerk.
Dat dingetje van mij voldoet voor de messen waar ik het voor gebruik.Ik zou het niet op dure koksmessen gebruiken.
Mijn koksmessen zijn trouwens ook niet goedkoop.200 e vind ik voor een koksmes duur.Maar die zijn ontworpen om met een wetstaal te scherpen.

Mesje dat ik altijd bij me heb.
Ook hol trouwens.Maar erg sterk.
Bijlagen

165
Wijmaar schreef:Gave messen allemaal, ook een hele hobby :). Hier als favoriet een Kai Shun Koksmes van 20cm. Heb altijd geslepen op wetstenen, maar vond het lastig om de hoek goed constant te houden. Ben inmiddels overgestapt op een setje samengesteld via AliExpress. Werkt na wat aanpassingen echt fantastisch!

Ik heb deze slijper besteld: Nieuwe update ijzer staal messenslijper Professionele Keuken Messenslijper Slijpen Fix Vaste Hoek met stenen
https://s.click.aliexpress.com/e/K2eKca8o

Met nog een aantal aanvullende steentjes:
Messenslijper slijpsteen RAND puntenslijper's whetstone Hone steen 240-10000grit
https://s.click.aliexpress.com/e/oP8Md8Sy

En stukjes leer + stropping compound:
Leer Voor Ruixin Apex puntenslijper mes polijsten koeienhuid strop strips
https://s.click.aliexpress.com/e/m4WD8xna

Juweliers Rouge Polijstpasta Voor Goud & Zilver DALUX Polijsten Wax Sieraden Zilveren Metalen Polijsten Gereedschap
https://s.click.aliexpress.com/e/Nga4l7IY

Ten slotte nog een magneet om de aanpassingen uit dit (https://youtu.be/YOTyLEj706E) filmpje te kunnen doen:

Hakkin 1 stks Cuboid Block 60x20x10mm Super Sterke N52 hoge kwaliteit Zeldzame Aarde magneten Neodymium magneet 60*20*10mm 60mm * 20mm * 10mm
https://s.click.aliexpress.com/e/DIRIPr9I

Het resultaat van een poging om m'n oude global nieuw leven in te blazen:

[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201910 ... c519c4.jpg[/img]

[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201910 ... af36bb.jpg[/img]

Dit was na gebruik van: 240, 320, 600, 800, 1500, 3000, 10000, Dialux Groen, Dialux Wit.

Aanpassingen volgens:

Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk
Prachtig, dank voor de links. Ik kende dat apparaat niet, een juiste consistente hoek houden bij het slijpen is moeilijk. De portugese meneer heeft er nog eens extra over nagedacht. Handig hebbe dingetje.

166
Pfff, wat komt er hier een hoop vakjargon voorbij zeg! Ik heb een "simpele" 20cm wüsthof culinair met wat ik weet een "plain edge".

Ik haal hem zo nu en dan langs het aanzetstaal en als het niet meer lekker snijd breng ik hem mooi weg naar iemand die er meer verstand van heeft dan ik :lol:

167
Pti schreef:Pfff, wat komt er hier een hoop vakjargon voorbij zeg! Ik heb een "simpele" 20cm wüsthof culinair met wat ik weet een "plain edge".

Ik haal hem zo nu en dan langs het aanzetstaal en als het niet meer lekker snijd breng ik hem mooi weg naar iemand die er meer verstand van heeft dan ik
Afbeelding
Hmja dat heb ik ook een keer gedaan en de messen kwamen niet zo scherp terug als ik gehoopt had en het was ook nog behoorlijk prijzig.

Ik heb ook waterstenen liggen waarmee ik al mijn messen weer op de gewenste scherpte breng als de wetsstaal niet meer voldoet maar daar is altijd veel tijd me gemoeid (tenminste een half uur per mes) en de scherpte laat ook snel weer na.

Als dat ding van @bobbee nu enigszins werkt is de aanschaf wel een overweging waard ...
:: Dallacorte mini E4 plus :: Lagom P64 :: Ceado E37S (te koop) :: Mahlkönig Vario 2. gen steel burrs :: Haus & Feldgrind :: Hario V60 & Delter Coffee Press & Aeropress & Kalita & Karlsbader Kanne ::

170
gilleko B. schreef: za 28 dec 2019, 15:21
cremalover schreef:Bot mes van 15 e uit de la gezocht.
2 minute met mijn sharpensbest van 7 euro. :mrgreen:
Hoewel geen bijl op beginnende baard, indrukwekkend!!
Afbeelding
Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Al die slijpsystemen .Mooi allemaal.Maar uiteindelijk heb je hetr niet nodig. :mrgreen:
Ik heb ook zon slijpding met hoekverstelling etc.
ligt ergens.Geen idee meer waar.Gedoe. ;)