Re: La Pavoni upgrades en Pressostaat

22
Mooi al die discussie en ja onderwerpen lopen door elkaar. Maar zo kom je soms ook nieuwe info tegen buiten je bubbel :D Hieronder nogmaals de foto van mijn verbeterde La Pavoni, paar maanden geleden gekocht dus 3 gen. Kosten voor alle modificaties: zo'n Eur 300. Iemand zei trouwens dat je de LP niet lang aan kan laten staan, dat de presso staat er dan uitknalt, maar daar heb ik geen last van, kan uren aan staan, boiler blijft dan op temperatuur en de groep blijft rond de 60 graden (van buiten). De kracht van het water is normaal, bij het flushen hou ik een melkkan om de kop heen. De puck ziet er bij mij altijd heel goed uit, vlak, onbeschadigd, ook als ik minder koffie gebruik dan er max in kan. Een screen lijkt mij bij dit 3 gen apparaat dus niet nodig. Een meeting lijkt me leuk, maar gezien de corona regels nog niet mogelijk.
Overigens krijg ik de indruk dat de LaPav vooral geschikt is voor de 'gewone' wat stevig gebrande bonen. Ik begrijp dat voor licht gebrande bonen een hogere pre-infusie druk en temperatuur van de broeikop nodig zijn. Zie verder het onderwerp 'welke hefboommachine wordt het'.
Lelit Bianca vs2; Eureka Mignon XL zwart
Bijlagen

24
bvds schreef: di 18 jan 2022, 12:54 Light roast gaat juist prima op een Pavoni vanwege de cobtrole over PI, druk en temp.
Mmm, de licht gebrande Ethiopische bonen van Giraffe geven bij mij een te zure koffie, wat ik ook doe. Mijn idee over de oorzaak daarvan: ik kan niet genoeg druk zetten met de LP, lukt mij niet hoger dan 9 bar. Verder vragen deze bonen om 20 gram in de basket, wat me in de 51mm baskets voor de LP niet lukt, max 18 gram...

26
Oene Zwittink schreef:
bvds schreef: di 18 jan 2022, 12:54 Light roast gaat juist prima op een Pavoni vanwege de cobtrole over PI, druk en temp.
Mmm, de licht gebrande Ethiopische bonen van Giraffe geven bij mij een te zure koffie, wat ik ook doe. Mijn idee over de oorzaak daarvan: ik kan niet genoeg druk zetten met de LP, lukt mij niet hoger dan 9 bar. Verder vragen deze bonen om 20 gram in de basket, wat me in de 51mm baskets voor de LP niet lukt, max 18 gram...
Je moet juist niet hoger doseren als je minder zuur wilt. 15 gram is echt wel d3 max. Lager doseren en fijner malen. Hoelang is je pre infusie tijd, speel daar eens mee. Mag gerust 10 seconden zijn maar als het te zuur wordt dan wat korter en sneller extraheren. Maalgraad aanpassen, het moet niet zo fijn zijn dat je moet stoeien met de hevel om er wat uit ye krijgen. Let op de meter, maar ga op gevoel voor de extractie. Probeer te voelen wat de weerstand van de hevel al zegt over de espresso. Dat is echt de weg van hoe je dient te werken met een Pavoni. Het is een draak van een machine maar beloont je als jij het goed doet. Mijn extracties zijn echt niet allemaal goed maar het plezier van het constant ontdekken van een koffie voert de boventoon. Het is een instrument, geen doorsnee machine. Daarom juist zo leuk.

De koffiezetter stuurt de smaak, sommige bonen lukken echt niet maar ik probeer het altijd bij mijzelf te zoeken. Welke handeling /variabele kan ik aanpassen in de weg naar die espresso.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

27
Bobbee: ik heb idd gemerkt dat Giraffe veel te hoge doseringen geeft voor de LP (18-20gr), 15 gr komt in de goede richting. Bij mij bleven de bakjes nog iets te zuur bij pre-infusie 10 seconden. De bonen zijn op, ik experimenteer nu eerst met wat ik in huis heb, zal tzt nog eens wat bonen bij ze bestellen. Mooi hoe je het koffiezetten met de LP beschrijft....

28
Ik lees lekker mee en heb ook weer wat geleerd. De Pavoni heb ik nu bijna 2 jaar en eigenlijk maar met één boon lukt het me om daar een goed tot heel goed resultaat mee te behalen. De anderen zijn - waren moet ik nu zeggen - net niet lekker genoeg en dan bedoel ik vaak te zurig. Ik heb het nu over bonen die de chocolade en aardsheid benadrukken. Bovenstaande posts wezen mij er op dat ik minder moest doseren en fijner malen en ja, daar kwam de chocolade terug! Maar, in tegenstelling tot wat Bobbee schrijft:
"Mag gerust 10 seconden zijn maar als het te zuur wordt dan wat korter en sneller extraheren."
ga ik zeker voor 10 seconden en en zelfs wat langer!
Bij de ene boon doseer ik 12 gram en bij de andere 14 gram. Mijn startpunt is altijd 13 gram.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva = 2820. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

29
Lekker bezig! Het is passen en meten. Met de Pavoni creëert ieder zijn eigen recept.
Ik heb nog nooit 12 gram gedoseerd. Met de lange pre infusie lijkt dat niet goed uit te pakken maar zo zie je maar dat dit helemaal niet vaststaat.
En dit is nu zo leuk aan de pavoni of iedere manual lever. Complete vrijheid in iedere parameter.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

30
HanR schreef: di 18 jan 2022, 08:16 Hoewel ik te weinig gebruikerservaring met de verschillende types heb, zie ik dat de ervaringen ermee allemaal door elkaar staan.
Erg verwarrend.

Wie heeft er zin en tijd om al deze kennis en ervaring te bundelen? Met als uiteinde een soort naslagwerk?

Als aftrap, of los daarvan, wil ik wel een La Pavoni meeting organiseren. Op dit forum zijn in ieder geval versies van 1964 tot en met na 2010 aanwezig.

Wat mij betreft het ideale naslagwerk voor de La Pavoni:

http://www.francescoceccarelli.eu/lapavoni_ep_eng.htm

Je browser geeft een waarschuwing, het is geen https site, maar wel veilig.
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60