Ik zet er een kilo boontjes op in dat dit een Gen 3 is!
Re: La Pavoni upgrades en Pressostaat
21Ik zet er een kilo boontjes op in dat dit een Gen 3 is!
dus...
Mmm, de licht gebrande Ethiopische bonen van Giraffe geven bij mij een te zure koffie, wat ik ook doe. Mijn idee over de oorzaak daarvan: ik kan niet genoeg druk zetten met de LP, lukt mij niet hoger dan 9 bar. Verder vragen deze bonen om 20 gram in de basket, wat me in de 51mm baskets voor de LP niet lukt, max 18 gram...bvds schreef: di 18 jan 2022, 12:54 Light roast gaat juist prima op een Pavoni vanwege de cobtrole over PI, druk en temp.
Je moet juist niet hoger doseren als je minder zuur wilt. 15 gram is echt wel d3 max. Lager doseren en fijner malen. Hoelang is je pre infusie tijd, speel daar eens mee. Mag gerust 10 seconden zijn maar als het te zuur wordt dan wat korter en sneller extraheren. Maalgraad aanpassen, het moet niet zo fijn zijn dat je moet stoeien met de hevel om er wat uit ye krijgen. Let op de meter, maar ga op gevoel voor de extractie. Probeer te voelen wat de weerstand van de hevel al zegt over de espresso. Dat is echt de weg van hoe je dient te werken met een Pavoni. Het is een draak van een machine maar beloont je als jij het goed doet. Mijn extracties zijn echt niet allemaal goed maar het plezier van het constant ontdekken van een koffie voert de boventoon. Het is een instrument, geen doorsnee machine. Daarom juist zo leuk.Oene Zwittink schreef:Mmm, de licht gebrande Ethiopische bonen van Giraffe geven bij mij een te zure koffie, wat ik ook doe. Mijn idee over de oorzaak daarvan: ik kan niet genoeg druk zetten met de LP, lukt mij niet hoger dan 9 bar. Verder vragen deze bonen om 20 gram in de basket, wat me in de 51mm baskets voor de LP niet lukt, max 18 gram...bvds schreef: di 18 jan 2022, 12:54 Light roast gaat juist prima op een Pavoni vanwege de cobtrole over PI, druk en temp.
HanR schreef: di 18 jan 2022, 08:16 Hoewel ik te weinig gebruikerservaring met de verschillende types heb, zie ik dat de ervaringen ermee allemaal door elkaar staan.
Erg verwarrend.
Wie heeft er zin en tijd om al deze kennis en ervaring te bundelen? Met als uiteinde een soort naslagwerk?
Als aftrap, of los daarvan, wil ik wel een La Pavoni meeting organiseren. Op dit forum zijn in ieder geval versies van 1964 tot en met na 2010 aanwezig.
Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”