Re: Nog steeds geen mooie extractie

21
Ik heb vanalles geprobeerd hoor. Me't WDT, zonder, mét Stockfeth, zonder.

De koffie is 4 maart gebrand, door ongebrand.nl. Okee, toegegeven, ik heb de kilozak geheel in de maler gekieperd. Maar ik bestel altijd mijn koffie vers, en meestal ook in zakjes van 200 of 250 gram (goldencoffeebox bijvoorbeeld).

De Maler is een Mazzer Major met doser met 3 maanden oude maalschijven.

Zoals jullie snappen word ik er een beetje wanhopig van, vandaar dat ik ook voor mijn verjaardag een baristacursus had gevraagd om toch eens te zien wat ik dan fout doe. Als een ervaren lid van het forum in de buurt van Eindhoven zit en eens kan kijken of hij met mijn apparatuur wél een perfecte espresso kan maken (en dat het dus aan mijzelf ligt) zorg ik voor gebakjes :)
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

22
Met jouw apparatuur zou je met de juiste bonen en de juist techniek perfecte espresso moeten kunnen zetten. Aldus: machine: check, maler: check, ik zie niet iets verkeerd aan je techniek (voor zover te zien op wat foto's):check ==> het is de koffie! (in de hal, met de loden pijp ;) ).

Heb je deze verschijnselen meteen vanaf het begin dat je je verse koffie binnen krijgt? Zoals ik al schreef ziet het er uit als een extractie met oude uitgedroogde koffie. Wellicht is de aanschaf van een goede bewaar bus de oplossing voor je misère. En dan steeds per keer doseren.

Bedenk je ook dat dit een mooie illustratie is van waarom een Naked zo goed is om te leren: je ziet alles. Waarschijnlijk heeft een fors deel van de forumleden precies hetzelfde als jij, maar zien ze het niet doordat alles mooi gemengd uit de uitloop van de pf komt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

23
Ik kom ook terug naar mijn eerste opmerking in deze thread. Het is moet wel de koffie of de grind zijn (4maart is overigens niet erg vers, is aan de oude kant :) ). Daarnaast, je moet een zak niet in een keer in de hopper gooien, deze sluit over het algemeen niet goed af. En nogmaals, weet je zeker dat je niet te grof maalt.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

24
Het is iets minder met hele verse koffie, maar nog steeds wel.

Ik weet dat ik de koffie niet in één keer in de hopper moet doen, foutje. Normaal heb ik zoals ik zei 200 of 25-grams zakjes.

Ik maal niet te grof. Ik heb hem een miniscuul stukje fijner gezet vanochtend en had meteen een minuut nodig om 60 ml te krijgen. Dus nee, dat is het niet. Ik maal eerder te fijn.

Maar binnenkort eens nieuwe koffie bestellen, toch maar weer de 200 grams enveloppen denk ik. En dan de andere enveloppen in de vriezer? of gewoon in de la?
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

25
Spironski schreef: Bedenk je ook dat dit een mooie illustratie is van waarom een Naked zo goed is om te leren: je ziet alles. Waarschijnlijk heeft een fors deel van de forumleden precies hetzelfde als jij, maar zien ze het niet doordat alles mooi gemengd uit de uitloop van de pf komt.
Klopt, maar ik hoor de overige leden niet praten over espresso die gewoon niet lekker is. Ik maak altijd americano's, lattes of cappuccino's....

26
Joep schreef:
Spironski schreef: Bedenk je ook dat dit een mooie illustratie is van waarom een Naked zo goed is om te leren: je ziet alles. Waarschijnlijk heeft een fors deel van de forumleden precies hetzelfde als jij, maar zien ze het niet doordat alles mooi gemengd uit de uitloop van de pf komt.
Klopt, maar ik hoor de overige leden niet praten over espresso die gewoon niet lekker is. Ik maak altijd americano's, lattes of cappuccino's....
Misschien vind je espresso's gewoon niet lekker?
Ik doe het simpel.
Malen,in de porta ,overtoliige erad en aantampen.Zo min mogelijk gedoe.mooie extractie.Sinds ik een naked heb ben ik erachter dat dit voor mij het beste werkt.In het begin had ik gaten in mijn zeef en spuiters.Alle kanten op.
Daarna mijn zetmethode gesimplificeerd.En gaat nu perfect.

tellen doe ik ook al niet meer.Gewoon op gevoel en vooral smaak afgaan.En veel koffie erdoorheen jagen.Oefenen en proeven.

29
Kan zijn dat de schijven nog iets moeten "inlopen", maar het verklaart voor mij niet de problemen. Kan je vertellen hoe de smaak van je espresso is, wat vind je d'r niet lekker aan?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

30
Heb je de douchekop er nu al afgehaald om te zien of het daar er allemaal goed uit ziet?

Ik drink trouwens ook weinig espresso's. Ik vind ze vaak te bitter, te hard. De koffies van Caffenation zijn wat dat betreft het beste te doen vind ik. Maar bijvoorbeeld een Boot vind ik echt niet te snekken zonder melk en suiker.
Als de espresso uit een La Marzocco komt is ie (meestal) veel zachter. Bitter&zuur spelen een veel kleinere rol. En ook uit een pistonmachine komt een veel zachtere espresso. Ik ben daarom van plan mijn Duetto in te ruilen voor een Pompei. Ik kwam er 1tje tegen op de Britse Ebay, maar die was al geveild. Voor 870 pond!!

Ook als de koffie gemalen is in een molen met conische schijven, dan smaakt de espresso minder hard. Ga maar eens bij Sebastiaan langs in Utrecht. En drink daar een espresso uit de K10/Pompei combi. Dat is echt heeeel wat anders dan wat je nu drinkt.
Micra&Ultra