Re: Espresso uit een afgestelde Jura Impressa

21
Er bestaat een best brede consensus onder koffieliefhebbers dat verse koffiebonen dé sleutel is tot lekkere koffie. Onmisbaar, ongeacht zetmethode: van filterkoffie via mokkapotje tot espressoautomaat.

Of je het er nu mee eens bent of niet: je hebt hier en daar aardig 'harde' of 'tegendraadse' stellingen gedaan (wat je goed recht is natuurlijk), en door het dan te hebben over 'verse' koffie die gebrand is in maart, dan daalt wat mij betreft je geloofwaardigheid min of meer. Niet over je kennis over volautomaten e.d., maar wel over smaak.

22
Beste Steef,

Dat klopt wel. Maar plaats een en ander in een wat breder kader: het is koffiepraat en geen puristenpraat.nl. Hou het breed voor meer mensen die van koffie houden, daar is het forum voor bedoeld. Want als we alleen de puristen hier proberen te benaderen, is het forum weinig interessant voor mensen die iets over koffie/machines willen leren of weten.

Met andere of zachtere woorden: de grootste groep gebruikers/koffiedrinkers drinkt filterkoffie, Senseo, Nespresso, uit een volautomaat of uit een halfautomaat. Buiten de (op schaal) kleine groep puristen, zal een ieder uit een andere groep koffie die 2 maanden jong is als vers beschouwen.

Wanneer is de koffie uit een Nespresso cupje gebrand, behandeld, verpakt, omverpakt, verscheept, opgeslagen en via internet verkocht en door TNT afgeleverd en uiteindelijk in de machine gegaan?! Hetzelfde geldt voor Senseo...

Mijn huismerk koffie wordt wekelijks vers aangeleverd op pallets. Importkoffie heeft nu eenmaal importeurs etc etc...
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

23
Inderdaad, de grootste groep koffiedrinkers gebruikt oude koffie danwel senseo of nespresso. Overigens ben ik van mening dat espresso uit Nespresso-machines van redelijke kwaliteit zijn, ondanks de niet-verse koffie die in een cupje zit.

Maar dan begrijp ik nog steeds niet waarom jij, als je wilt laten zien hoe goed volautomaten kunnen zijn, oude bonen gebruikt? Dat is dan toch juist in je eigen nadeel?

Los van de rest van het verhaal is geloof ik ook hier onder de puristen (om jouw woord even te gebruiken - ik beschouw mezelf niet echt als purist, maar dat terzijde), aan de 'niet-puristen' het éérste advies om koffiesmaak te verbeteren: verse bonen gebruiken. En ook mensen die helemaal geen expert/purist of wat mij betreft uberhaupt koffieliefhebber zijn proeven het verschil - in mijn ervaring (en dus dezelfde bonen maar dan één kop versgemalen zetten en een uur later nog een kop, maar dan niet-versgemalen).

24
Koffie is allesbepalend.
Liever een bakje filterkoffie gezet van verse lekkere koffie dan een kop uit een espresso apparaat van 10000 euro met slechte/oude koffie.

Voor ik zelf brandde kocht ik koffie per kg zak in.Vaak 10 kg tegelijk.Vers gebrand in zakken met een co2 ventiel.

De eerste paar weken was de koffie lekker.Maar daarna werd hij vlakker en bitter.Tot ik uiteindelijk maar een paar zakken weggegooid heb.
Terwijl de leverancier mij garandeerde dat de koffie in de speciale verpakkingen een jaar houdbaar was.

Houdbaar misschien wel maar smaak vervloog.

Via dit forum op het zelfbranden gekomen en er is een smaakwereld voor me open gegaan.

25
Koffie is allesbepalend. Liever een bakje filterkoffie gezet van verse lekkere koffie dan een kop uit een espresso apparaat van 10000 euro met slechte/oude koffie.
Tja, ik vind persoonlijk een mooie mélange van Arabica's (die goed verpakt is 2 maanden geleden) lekkerder dan een Haiti die vers uit/van de brander komt.

Uiteraard ben ik het met een ieder (puristen incluus) eens dat een mooie vers gebrande mélange of single origin gezet met een goed onderhouden handmatige machine die een optimaal werkend waterfiltersysteem heeft en bonen op de juiste wijze vermalen en gedoseerd met een molen met bij voorkeur grote platte maalschijven, met de juiste hoeveelheid kracht aangedrukt en bereid wordt in voorverwarmd servies uiteindelijk een veeeel beter resultaat geeft. ;)

26
Jura_Impressa schreef:
Koffie is allesbepalend. Liever een bakje filterkoffie gezet van verse lekkere koffie dan een kop uit een espresso apparaat van 10000 euro met slechte/oude koffie.
Tja, ik vind persoonlijk een mooie mélange van Arabica's (die goed verpakt is 2 maanden geleden) lekkerder dan een Haiti die vers uit/van de brander komt.

Uiteraard ben ik het met een ieder (puristen incluus) eens dat een mooie vers gebrande mélange of single origin gezet met een goed onderhouden handmatige machine die een optimaal werkend waterfiltersysteem heeft en bonen op de juiste wijze vermalen en gedoseerd met een molen met bij voorkeur grote platte maalschijven, met de juiste hoeveelheid kracht aangedrukt en bereid wordt in voorverwarmd servies uiteindelijk een veeeel beter resultaat geeft. ;)

Zijn we het daar dan toch over eens.
Het mooiste is dat ik met mijn Quick en Mazzer behoorlijk snel een espresso of cappucino kan maken.Zoveel langer dan een volautomaat doe ik er ook weer niet over.
In ieder geval veel sneller dan een filterapparaat of waterkoker met een zakje koffie.

Nog een nadeel van volautomaten.Cappu's.Een ramp.
Ik ben zelf een liefhebbervan espresso maar ook cappucino's.
Volautomaten leveren zeepsopschuim.
Weer ken ik hier het melkschuim van een Jura niet naar de cappucinos die ik uit volautomaten gedronken heb lieten het op dit punt volledig afweten.

27
SteefM schreef:Maar dan begrijp ik nog steeds niet waarom jij, als je wilt laten zien hoe goed volautomaten kunnen zijn, oude bonen gebruikt? Dat is dan toch juist in je eigen nadeel?
Ik hoef niet te laten zien hoe goed volautomaten zijn, dat is niet mijn doelstelling (ik wil graag een breder forum waar meer mensen kunnen vinden wat ze zoeken). De groep volautomaten gebruikers wilde ik graag laten zien wat een volautomaat wél kan met de juiste afstelling.

Ik bestrijd overigens het woord 'oud' wanneer de koffie goed verpakt is. Op 'puristen schaal' wellicht waar, maar voor de gemiddelde koffiegebruiker toch echt niet. Ik ben wel voorstander van een vermelding van de productiedatum van koffie wanneer ook aangegeven wordt of dat de branddatum of verpakkingsdatum is. Vrijwel onmogelijk...

Illy doet dat trouwens al decennia, zij vermelden de productiedatum boven de t.h.t. datum (36 maanden...), die dan door de consument vaak weer verward worden met elkaar.

28
Jura_Impressa schreef: Ik hoef niet te laten zien hoe goed volautomaten zijn, dat is niet mijn doelstelling (ik wil graag een breder forum waar meer mensen kunnen vinden wat ze zoeken). De groep volautomaten gebruikers wilde ik graag laten zien wat een volautomaat wél kan met de juiste afstelling.
Ik schreef toch ook hoe goed ze kunnen zijn? Dan bedoelen we toch hetzelfde of begrijp ik dat verkeerd? :?
Daarnaast: wat denk jij dat mensen hier verder zoeken, wat er niet te vinden is? Nee, het volautomatengedeelte is niet zo vol als het half-automatengedeelte, maar voor elke zetwijze/koffieliefhebber/bezoeker is toch wel een plek waar een vraag gesteld kan worden?
Ik bestrijd overigens het woord 'oud' wanneer de koffie goed verpakt is. Op 'puristen schaal' wellicht waar, maar voor de gemiddelde koffiegebruiker toch echt niet.
Als je de 'smaakkwaliteit' van koffie in een grafiek zou uitzetten tegen de tijd, zul je zien dat de smaak de eerste paar dagen wellicht nog toeneemt, daarna enkele weken constant blijft en na ongeveer 4 weken daalt deze en nog een week erna wordt deze vlak. Dat is mijn ervaring.
Met andere woorden: het maakt geen bal uit of de koffie nu 2 maanden of anderhalf jaar oud is, de smaak is ongeveer hetzelfde. Daarom maak ik één simpel onderscheid: binnen 4-5 weken is de koffie vers, daarna oud. De kwaliteit verandert daarna niet meer. Je kan het dus op 'gemiddelde koffiegebruiker-schaal' dan wel niet oud noemen, de smaak is hetzelfde en daarom maakt dat in mijn ogen niet uit. En dat maakt dus ook niet uit of je purist bent of niet.

Overigens heb ik altijd begrepen dat er ook prima Robusta's zijn. In veel melanges worden deze ook verwerkt om hun aangename eigenschap om mooi crema tevoorschijn te toveren. Groot nadeel ervan is natuurlijk de grote hoeveelheid cafeïne.. In ieder geval: als ik een melange koop, maakt mij het niet zoveel uit of er ook Robusta in zit, het gaat om de smaak.