Welk zuurdesem gebruikt je?Kabouter schreef:
Ook een zuurdesem bakker hier! Al doe ik het zeer sporadisch vanwege de tijd. Meestal broodbakmachine. Maar dit zijn zuurdesems van grotendeels cheape tarwebloem, en een 20% rogge ongeveer als ik het goed heb.
Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.
22Zelf gemaakt uit alleen meel en water, dus de gisten en bacteriën komen gewoon uit het meel zelf en uit de lucht. Inmiddels is hij al meer dan anderhalf jaar oud (we noemen hem Egbert). Egbert heeft een dieet van 100% biologisch volkoren rogge, en woont in de koelkast in een jampotje. Het is een zogenaamde "liquid" starter, 50/50 meel/water. Hij is zeer tolerant, ik ben hem wel eens 5 weken vergeten te voeren
. Overigens kan ik e altijd een jonkie van Egbert doneren!

VBM Domobar Super, Mazzer Pharos, Mahlkonig Guatemala, een boel filterspullen, en een Quest M3 die al lang ligt te wachten :)
23Dat ziet er uitstekend uit, ik krijg nou zin d'r zelf weer mee te beginnen 

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
24Dank
Ik kan overigens The Bread Bible van Rose Levy Beranbaum aanraden. En aanbod staat: desemstartertje te krijg in Oegstgeest!

VBM Domobar Super, Mazzer Pharos, Mahlkonig Guatemala, een boel filterspullen, en een Quest M3 die al lang ligt te wachten :)
25Ik heb deze week ook een desem starter gemaakt van biologisch roggemeel. Het gaat gebeuren, hij is inmiddels in volume verdubbeld en ruikt goed. Nu nog goed actief maken en dan maar bakken! 

Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
26Dat is wel heel dichtbijKabouter schreef:DankIk kan overigens The Bread Bible van Rose Levy Beranbaum aanraden. En aanbod staat: desemstartertje te krijg in Oegstgeest!

ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven
27Is besteld!Kabouter schreef:DankIk kan overigens The Bread Bible van Rose Levy Beranbaum aanraden.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
Re: RE: Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.
28Haha goed bezig!fransg schreef:Is besteld!Kabouter schreef:DankIk kan overigens The Bread Bible van Rose Levy Beranbaum aanraden.
Re: RE: Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.
29Altijd welkom, stuur maar een PB om iets te prikken!mutsje schreef:Dat is wel heel dichtbijKabouter schreef:DankIk kan overigens The Bread Bible van Rose Levy Beranbaum aanraden. En aanbod staat: desemstartertje te krijg in Oegstgeest!en je brood ziet er erg mooi uit!