Nog steeds zeer tevreden. Dit weekend een hoop verschillende maalgraden en zetroutines geprobeerd. Na een hoop gootsteenwaardige beginshots de eerste dagen krijg ik nu consistent goede shots en weet ik voor verschillende bonen een maalstand die me aanstaat en een mooie extractie oplevert.
Ik heb een simpel zilverkleurig weegschaaltje van 10x15cm aangeschaft dat precies bij de Bezzera maler past. Misschien haal ik de portafiltersteun nog eens van de maler af zodat ik direct op gewicht kan malen.
Bij Peter zag ik een handig dingetje om de koffie rul te roeren, gemaakt van een kurk en onderdelen van een kleine garde. Ik heb iets dergelijks geïmproviseerd met een kurk en vier rolladenaalden van de Dille & Kamille (ja, ik wist ook niet dat ze bestonden). Daarmee kan ik eventuele klontjes uit elkaar roeren.
Verder heb ik een doseringsring gemaakt door de bodem uit een laag plastic kinderbekertje te snijden (dochterlief: hee, wat doe je met mijn beker?). Precies de goede doorsnede zodat het nu makkelijk is om het maalsel netjes in de portafilter te krijgen. Als ik de portafiltersteun van de maler haal kan ik daarmee zelfs meteen in het filter malen zonder te morsen. Maar omdat ik veel van bonen wissel zal ik toch vooral op gewicht malen.
Tot mijn verbazing kan ik zelfs met mijn ouwe trouwe Spong maler op de fijnste stand een redelijke shot maken. De pomp van onze oude machine (<kuch>Solis<kuch>) kon zo'n fijne maling niet aan en dus kreeg je of verstopping of extreme channeling. De Silvia doet het met gemak. Bijkomend voordeel van de Spong is dat je heel makkelijk single dose kunt malen: 15 gram bonen erin, 15 gram maalsel eruit. Handig dus om snel een nieuwe boon te proberen als de Bezzera vol zit met andere bonen. Omdat het maalsel uit de Spong nogal varieert in consistentie gaat het nog af en toe mis, maar ik denk dat 4 op de 5 shots er goed uit komt. De Bezzera maler is natuurlijk veel consistenter en ook sneller, dus die is voor nu onderdeel van de ochtendroutine.