Het grote broodbaktopic

2081
fransg schreef:Wellicht doe je het reeds, en in dat geval word je geacht dit schrijven als niet verzonden te beschouwen, maar ik zou bij verversen wel 90% van het goedje weggooien en dan weer aanvullen met 50/50 zodat je niet telkens méér desem-mondjes te voeden hebt, aangezien je dan het idee zou hebben te boel te 'verversen' terwijl je in feite een exponentieel groeiend aantal desempjes steeds heviger laat verhongeren waarna ongure types daarop kunnen parasitederen, onaangename geuren en zonderlinge kleuren producerend op wat juist zo fijn zich eigen aan het ontwikkelen was.
Thanks voor de tip! Ik volg nu het schema van Levine (zag dat deze ook in de startpost genoemd wordt), wat voorschrijft om de eerste dagen na het maken van de starter ca 50% weg te gooien. Als ik het goed begrijp zou je dus aanraden om van begin af aan 90% weg te gooien? Of in het begin de 50% aanhouden en pas over gaan naar 90% zodra de starter klaar is voor gebruik?
DeepnGroond schreef:...of flatbread.
Goed idee! Maar neem aan dat dit geen goed plan is zodra de starter nog in de “opstart” fase zit, en dus nog wat minder consumptie vriendelijke organismen kan bevatten?

Re: Het grote broodbaktopic

2082
Gisteravond een deeg proberen te draaien van 1500 gram maar dat ging niet lekker. Duidelijk dat je dit apparaat even goed moet leren kennen of vol storten met minimaal 1400 gram meel excl water etc...

Ik ga door en ben benieuwd of ik de santos onder knie krijg.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

2083
Wijmaar schreef: ma 29 okt 2018, 11:20voorschrijft om de eerste dagen na het maken van de starter ca 50% weg te gooien. Als ik het goed begrijp zou je dus aanraden om van begin af aan 90% weg te gooien?
De eerste tijd (dag of dagen) als er nog nauwelijks activiteit is, 50% vervangen prima maar in jouw foto zie je dat alles reeds in opperbeste stemming verkeert en zich vermenigvuldigt, tegen de klippen op, en dan is het in mijn optiek van belang dat die desempjes heerlijk kunnen genieten van een overmacht aan vers meelvoedsel, niet dat ze met massa's tegelijk op zoek zijn naar eten.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

2084
bobbee schreef:Gisteravond een deeg proberen te draaien van 1500 gram maar dat ging niet lekker. Duidelijk dat je dit apparaat even goed moet leren kennen of vol storten met minimaal 1400 gram meel excl water etc...

Nadat ik het gesprek met de Bakker had gehad ging het als vanzelf, daarvoor toch zeker een 15 kilo meel verkloot, dat haalde ik bij de Tangermarkt in den Haag, heel mooi meel voor 35 cent de kilo, dan gooi je hooguit €5,- in de vuilbak, van koffie heb ik wel meer gedoneerd aan het ronde archief.

Ik hoop dat je het met een betere vulling beter gaat doen, kan je de Santos bowl/schaal ook variabel remmen? Zoja dan zoveel remmen dat die net niet gaat opstropen.

Op een gegeven moment gaat je deeg glanzen en dan nog een paar minuten langer dan dat jezelf goed acht, dit bij brooddeeg, met Pizza is het heel anders, kan bijna niet fout gaan.

PS Bob, die Emmenaren hebben de Westlanders een aardig OOR aangenaaid, die rechtse rakker (wethouder) Bouke Arends, krijgen wij nu als Burgervader, de bedreigingen ontdoken, het zijn hier ook geen Lieverdjes, wij hebben ook rooien maar dan vooral tomaten en paprika's etc. Die lusten we met huid en haar (bietjes)
Afbeelding
Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

2085
fransg schreef:De eerste tijd (dag of dagen) als er nog nauwelijks activiteit is, 50% vervangen prima maar in jouw foto zie je dat alles reeds in opperbeste stemming verkeert en zich vermenigvuldigt, tegen de klippen op, en dan is het in mijn optiek van belang dat die desempjes heerlijk kunnen genieten van een overmacht aan vers meelvoedsel, niet dat ze met massa's tegelijk op zoek zijn naar eten.
Thanks Frans! Helder verhaal. De desem was na de ambitieuze tweede dag een beetje in slaap gesukkeld, maar is inmiddels weer op stoom! Nog een paar daagjes voeden en dan aan de slag!

2086
Super!

Ik gebruik roggemeel voor de desem, daar zit naar het schijnt meer rijkdom aan variatie aan desemspul in. Is in mijn ervaring ook rustiger / stabieler desem dan de witte blubberpap die ik krijg als ik bloem gebruik bijvoorbeeld.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

2087

@3aan schreef:
bobbee schreef:Gisteravond een deeg proberen te draaien van 1500 gram maar dat ging niet lekker. Duidelijk dat je dit apparaat even goed moet leren kennen of vol storten met minimaal 1400 gram meel excl water etc...

Nadat ik het gesprek met de Bakker had gehad ging het als vanzelf, daarvoor toch zeker een 15 kilo meel verkloot, dat haalde ik bij de Tangermarkt in den Haag, heel mooi meel voor 35 cent de kilo, dan gooi je hooguit €5,- in de vuilbak, van koffie heb ik wel meer gedoneerd aan het ronde archief.

Ik hoop dat je het met een betere vulling beter gaat doen, kan je de Santos bowl/schaal ook variabel remmen? Zoja dan zoveel remmen dat die net niet gaat opstropen.

Op een gegeven moment gaat je deeg glanzen en dan nog een paar minuten langer dan dat jezelf goed acht, dit bij brooddeeg, met Pizza is het heel anders, kan bijna niet fout gaan.
Nog even nergens aan toe gekomen wegens een auto met een defecte startmotor en aandrijfas maar dat terzijde.

Ik had nu een deeg van 1500 gram in totaal maar het is voor de santos dan net of er niks in zit. Heb de bowl met de hand gedraaid zodat de vork toch het deeg telkens ging kneden maar was eigenijk geen doen. Had al gelezen dat minimale belading 1300 gram meel +water en ingrediënten moet zijn voor een goede werking. Ik weet niet wat voor brood jij maakt, maar voor mij zijn het behoorlijke hoeveelheden. Beetje op verkeken eerlijk gezegd...

Zijn wel 2 mooie volkoren desem broden geworden!

Afbeelding
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

2088
Die van mij werkt al vanaf 800 gram droog materiaal, maar 2000 gram is een stuk beter, ik leg dan de helft van het deeg op 2 graden en laat het dan later op temperatuur komen en sla het dan nog een keer met de hand om en bak er bolletjes van, de laatste 2 maanden is er niks van gekomen, weer eens last van een "frozen shoulder" dan wil je niet kneden, met de kar er op uit valt ook niet mee.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

2089
@3aan schreef:Die van mij werkt al vanaf 800 gram droog materiaal, maar 2000 gram is een stuk beter, ik leg dan de helft van het deeg op 2 graden en laat het dan later op temperatuur komen en sla het dan nog een keer met de hand om en bak er bolletjes van, de laatste 2 maanden is er niks van gekomen, weer eens last van een "frozen shoulder" dan wil je niet kneden, met de kar er op uit valt ook niet mee.
Afbeelding
800 gram en wat is de hoeveelheid water (%) die je dan toevoegt? Ik 60% had gedaan. Misschien werkt het met 70%wel.

2090
Vandaag iets heel leuks gescoord voor het broodbakken. Is eigenlijk een stoominzet voor de oven, voor groente, maaltijden etc. Toevallig hebben wij een Neff oven en trof dit ding aan bij de kringloop, spiksplinternieuw voor een prikkie.
Had nog 2 deegbollen in de koelkast staan omdat ik vanochtend niet aan bakken toekwam dus nu aan het testen as we speak. Zie hier:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding