Re: [TKG] Baratza Sette

211
Vanaf morgen heb ik de Kinu M47 en zal ik eens kijken hoe die zich houdt tegenover de Lido. Verwacht geen groot verschil behalve dan een betere bouwkwaliteit. Alleen heb je het dan over 20 tegenover 30 jaar levensduur dus of dat nou zoveel uit gaat maken.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

212
Ik heb dat zelfde wel eens gehad als Nomad, dat was niet voor filter maling maar voor french press.
Met de Pharos kon ik voor french press niet grof genoeg malen en zat er veel fijn stof tussen en door steeds minder grof te gaan
malen merkte ik dat de hoeveelheid fijn stof afnam.

Kan het zijn (is maar een gedachte van mij) als de afstand te groot is tussen de maalschijven stukken van de boon even in de tanden mee draaien
zowel aan de binnen en buiten kant zodat als het ware de bonen elkaar kleiner scheuren/polijsten tot ze er tussendoor kunnen,
met als resultaat grove stukken en poeder zoals te zien op het plaatje van Nomad on het topic van Baratza "sette".
Moet filter maling zo grof zijn?, ik heb me daar nog niet mee bezig gehouden met filter maling.

213
Ligt aan het profiel van de schijven en niet het gat tussen de schijven. Grote conische schijven staan er om bekend dat ze niet geschikt zijn voor grove malingen.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

214
Ik heb de Sette nu een poosje en hij bevalt nog steeds zeer goed. Ik gebruik hem alleen (nog) voor espresso.
Ik heb ook een W versie, elke keer spot-on op het ingestelde gewicht, hooguit +- 0,1g, maar meestal exact.
Smaak is ook goed, makkelijk in te stellen zoals ik al gewend was met m'n MC90.
Die laatste heb ik niet meer gebruikt sinds de Sette. Alleen in het begin om wat te vergelijken.

Inmiddels wel al de shims moeten toevoegen om de maling binnen espresso bereik te houden. Dat ging heel makkelijk en was alvast een oefening voor onderhoud. ;)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

215
R&B schreef:Ik heb de Sette nu een poosje en hij bevalt nog steeds zeer goed. Ik gebruik hem alleen (nog) voor espresso.
Ik heb ook een W versie, elke keer spot-on op het ingestelde gewicht, hooguit +- 0,1g, maar meestal exact.
Smaak is ook goed, makkelijk in te stellen zoals ik al gewend was met m'n MC90.
Die laatste heb ik niet meer gebruikt sinds de Sette. Alleen in het begin om wat te vergelijken.

Inmiddels wel al de shims moeten toevoegen om de maling binnen espresso bereik te houden. Dat ging heel makkelijk en was alvast een oefening voor onderhoud. ;)
Die shims heb ik nog niet nodig, ik zit op de macro schaal nog in stand 6, dus ik heb wel wat marge/ruimte nog.

De coars burrset heb ik nog niet weggegooid ofzo, dus ik ga zeker nog even wat meer ermee malen om te kijken of er wat scherpe randjes af kunnen om het beter te maken. Maar momenteel zijn de grove deeltjes ongeveer formaat die ik wil en ken voor filter, maar dan krijg je dus letterlijk dit resultaat:
Afbeelding

(dit lijkt heel grof, maar is vrij dichtbij gefotografeerd, totaal zie je ook maar 18 gram koffie wat gemalen is.)
Ik snap er niets van hoe Baratza dit durft te verkopen als specifieke filtermaling machine/schijven. En mijn hoela dat ik maar fijner moet malen, zachter moet opschenken en het zo toch nog wel een beetje werkt....Als ik mijn auto op twee wielen weet te krijgen, dan kan ik ook het fietspad gebruiken, maar toch maar liever niet :P
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

216
Hoe is de AP burr voor slow? Nog erger?

Raar. Lees wisselende verhalen over de BG burr.

Maar ziet er bij jou inderdaad dichtgeslipt uit.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

217
bvds schreef:Hoe is de AP burr voor slow? Nog erger?

Raar. Lees wisselende verhalen over de BG burr.

Maar ziet er bij jou inderdaad dichtgeslipt uit.
Eigenlijk even eh...goed :P. De coars burrset doet het heel vergelijkbaar. Maar, ze zien er wel anders uit, dus ik weet wel zeker dat ik een coars burrset heb (ook wel aan getwijfeld namelijk :P)
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

218
ik probeer het nog een keer! en dat de Pharos niet geschikt is voor french press was mij al duidelijk.
Dus lees vanaf: Kan het zijn (
Bert 619 schreef:Ik heb dat zelfde wel eens gehad als Nomad, dat was niet voor filter maling maar voor french press.
Met de Pharos kon ik voor french press niet grof genoeg malen en zat er veel fijn stof tussen en door steeds minder grof te gaan
malen merkte ik dat de hoeveelheid fijn stof afnam.

Kan het zijn (is maar een gedachte van mij) als de afstand te groot is tussen de maalschijven stukken van de boon even in de tanden mee draaien
zowel aan de binnen en buiten kant zodat als het ware de bonen elkaar kleiner scheuren/polijsten tot ze er tussendoor kunnen,
met als resultaat grove stukken en poeder zoals te zien op het plaatje van Nomad on het topic van Baratza "sette".
Moet filter maling zo grof zijn?, ik heb me daar nog niet mee bezig gehouden met filter maling.
Het kan dus zijn als de sette minder grof is afgeregeld het probleem zichzelf oplost.

219
Wellicht komt het omdat de buitenste schijf draait ipv de kleine binnenste en misschien staan de schijven ook nog eens niet kaarsrecht opelkaar uitgelijnd waardoor er aan 1 zijde grove maling ontsnapt en aan de tegenovergestelde zijde fijn maalsel en daarbij ook nog de standaard fines die vrij komen tijdens malen. Who knows...
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

220
bobbee schreef:Wellicht komt het omdat de buitenste schijf draait ipv de kleine binnenste
Ik heb het ook met de Pharos als de maler veel te grof is afgesteld, daar draait de buitenste schijf niet.
bobbee schreef:misschien staan de schijven ook nog eens niet kaarsrecht opelkaar uitgelijnd waardoor er aan 1 zijde grove maling ontsnapt en aan de tegenovergestelde zijde fijn maalsel en daarbij ook nog de standaard fines die vrij komen tijdens malen. Who knows...
Als er met het malen voor espresso geen problemen voor doen denk ik dat het met de uitlijning wel goed zit.

kunnen we stoppen met om de hete brij heen draaien.