Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

211
Sabatier is een soortnaam, vergelijkbaar met Solingen, en niet beschermd, jij mag ook een leeuwtje op je mes tekenen en er sabatier opzetten en dan verkopen. Er staat meestal iets achter waardoor duidelijk is wie de fabrikant is. Sabatier is ook geen beschermde naam. Er is dan ook erg veel prijs en kwaliteit verschil! Let daarop. De 2 bekendste goede merken zijn sabatier Lion en sabatier Diamant.

Die van mij moet trouwens nodig naar de slijperij:

Afbeelding
Afbeelding
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

212
Mijn no-knead deegje van gisteravond net geprobeerd te vormen. Ziet er heul veel natter uit dan dat op de website waar ik hem van maak, dus het is bepaald geen boule geworden:
Afbeelding

Over 2 uur de oven in (wordt een gevalletje goedschiks of kwaadschiks denk ik zo)
VBM Domobar Super, Mazzer Pharos, Mahlkonig Guatemala, een boel filterspullen, en een Quest M3 die al lang ligt te wachten :)

215
Volgens een van de boeken die ik zit te lezen zou zoiets (glad porcelein-achtig oppervlak, weinig volume-toename in de oven) gebeuren als het deeg te lang heeft gestaan waardoor tgv over-fermentatie de suikers zijn opgebruikt, kan dat kloppen?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

216
Dit is no knead brood. En vormen lukt niet met zo'n nat deeg, enigszins als je wat meer ervaring hebt met dat natte deeg. Maar opbollen zit er al helemaal niet in het is meer een beetje omklappen en vouwen. Daarnaast is er ook patent bloem gebruikt. Probeer het nog eens maar dan met 60% water van het meel om het handelbaar te houden en gebruik wat bloem om het te bestuiven en handelbaar te maken. Je kunt ook het deeg met bakpapier in de pan leggen en papier over de rand naar buiten de deksel erop doen.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

217
M'n desem begint nu te werken, dus het wordt tijd dat ik voldoende lees om binnenkort een eerste broodje te bakken.

Ik werp elke ochtend 75g desem weg (en voeg aan het restant 75 water, 50g volkorenmeel en 25g roggemeel aan toe), zou het geen lekker beslagje zijn om een goeie ontbijtpannenkoek mee te maken, vraag ik me af. Voor vandaag ben ik er te laat mee. Het is geen doen om het nu uit de pedaalemmer te schrapen, er een ei doorheen te klutsen en een pan op het vuur te gooien.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: RE: Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

218
bobbee schreef:Dit is no knead brood. En vormen lukt niet met zo'n nat deeg, enigszins als je wat meer ervaring hebt met dat natte deeg. Maar opbollen zit er al helemaal niet in het is meer een beetje omklappen en vouwen. Daarnaast is er ook patent bloem gebruikt. Probeer het nog eens maar dan met 60% water van het meel om het handelbaar te houden en gebruik wat bloem om het te bestuiven en handelbaar te maken. Je kunt ook het deeg met bakpapier in de pan leggen en papier over de rand naar buiten de deksel erop doen.
Thanks ga ik doen! Of beter, ik wil morgenochtend naar de molen voor goed broodmeel. Wat voor % water zou je daarvoor pakken?
VBM Domobar Super, Mazzer Pharos, Mahlkonig Guatemala, een boel filterspullen, en een Quest M3 die al lang ligt te wachten :)

219
fransg schreef:M'n desem begint nu te werken, dus het wordt tijd dat ik voldoende lees om binnenkort een eerste broodje te bakken.

Ik werp elke ochtend 75g desem weg (en voeg aan het restant 75 water, 50g volkorenmeel en 25g roggemeel aan toe), zou het geen lekker beslagje zijn om een goeie ontbijtpannenkoek mee te maken, vraag ik me af. Voor vandaag ben ik er te laat mee. Het is geen doen om het nu uit de pedaalemmer te schrapen, er een ei doorheen te klutsen en een pan op het vuur te gooien.
Dit heb ik wel eens gelezen ja, in de pannenkoeken doen. Zelf nog niet geprobeerd maar als de desem goed werkt en goed ruikt (zodat je weet dat je jezelf niet vergiftigt) dan zou dat wel interessant zijn.

220
Kabouter schreef:als de desem goed werkt en goed ruikt (zodat je weet dat je jezelf niet vergiftigt) dan zou dat wel interessant zijn.
Hij ruikt uitstekend. Ik heb begrepen dat het belangrijk is zorgvuldig en hygiënisch te werken. Ik doe bij verversen steeds het deel van de desem dat ik gebruik in een vers schoon bakje. En natuurlijk niet erin roeren met bestek dat al is gebruikt. Je ziet in video's wel mensen die hun 'starter' bewaren in en jampotje en dan is de bovenrand van de desem wat droog tegen het glas gekoekt of er drijft wat gekleurd water op.