Re: Kinu M47! Is dit de manuele koffiemaler die je moet hebben ?

231
bobbee schreef: wo 14 mar 2018, 11:09 Ik zou voor zo'n specifieke vraag een mailtje naar de makers van de tonino sturen. Hier krijg je geen antwoord van iemand die zijn idee daarover echt hard kan maken en onderbouwen.
Bedankt, heel goed idee! Ik ga zo doen!
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /
Om te malen: MH EK43, Compak F8, Kinu M47 /
Om te branden: Besca BSC 2kg /
Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

232
namor schreef: di 13 mar 2018, 23:43 Heren,

Ik overweeg naast twee Compak's op termijn M47 kopen. Voornaamste doelen:
  • Portable molen, makkelijk meenemen
  • Als single dose, als ik eoa koffie wil proeven en hoppers zitten vol
  • Het lijkt me gewoon leuk om te hebben en proberen :)
  • Maar vooral: voor test malingen na het branden om kleur met Tonino te bepalen
Dus... dat was mijn motivatie om eentje te kopen.

Vooral laatste punt is voor mij best belangrijk. Met grote molen zit ik altijd met het afstellen van de juiste maling en vooral met onzekerheid over retentie. Als je kleur van branding wilt meten dan liefst zonder overblijfsel uit vorige partij. Ik heb een klein brandertje,150-170gr gebrande bonen, en wil liefst geen 30 gr bonen eerst wegmalen om oude bonen door te spoelen.

een paar vragen:
  • Ik heb geen ervaring met handmatige malers, maar ik weet over statische elektriciteit probleem en over 'water oplossing'.
    Is water een big issue voor kleur meting? Hoe ernstig die elektriciteit van M47?
  • Hoeveel bonen kan je in een keer malen? Als ik ga voor filter malen kan ik 30-35gr in een keer malen?
alvast bedankt,

Roman

Ha Roman,

Wat bedoel je met de 'water oplossing'?
Is dat een manier om statische elektriciteit te verminderen?
Hoe werkt dat dan?

Gr, Guido
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

234
Net antwoord van Marko ...

Hij schrijft over Kino :)

Wow, a nice one! (https://kinugrinders.com/)

en over water ....

There should be no change in color because of theses few drops of water. More important is to get the grind fine enough (at least as for espresso extraction, but finer is better). We do not have a hand-grinder at hand here that can produce such a fine grind for testing. We usually use electric grinder made for Espresso.

Hope this helps,
Marko, Tonino team

Dus het moet geen issue zijn :)

gr. Roman
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /
Om te malen: MH EK43, Compak F8, Kinu M47 /
Om te branden: Besca BSC 2kg /
Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/