Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

261
De desem ploft nu na een halve dag uit het bakje dus ik moet wat gaan minderen met het tweemaal daags halveren en weggooien en aanvullen en het wordt tijd dat ik te weten kom hoe een brood gebakken kan worden.

Intussen gooi ik de helft van de desem niet steeds meer helemaal weg, er kan tevens een pannenkoekje van worden gemaakt. Ik vond wel recepten met van alles erin, te beginnen met ei, maar ik heb helemaal geen ei en dergelijke dingen in huis en wil me niet opnieuw allerlei drukte op de hals halen dus ik heb er een paar heel simpele geprobeerd, desem zat immers. Gewoon wat water erbij, ietsie pietsie zout, een beetje suiker. Olie in de pan want de boter vond ik veel te zwaar ruiken op de vroege ochtend, dat beneemt de mens elke eetlust. De eersten waren te dik, ik moest meer warm water toevoegen maar deze ging lekker:

Youtube versie:

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

262
Vandaag even aan het zoeken geweest voor Roggemeel, prijzen varieerden van 6,50 voor 5 kilo tot 3,45 voor 500 gram je kreeg dan wel de 2e voor de halve prijs! 5,18 p/kg die van 6,50 kon alleen verstuurd worden, een andere meelboer had het uitgevonden, gratis verzenden tot 28 kilo, moest je wel een minimaal bedrag van 150 euro besteden, dat zou met producten uit zijn TOKO niet lukken.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

263
Ik heb het biologische roggemeel bij de Jumbo hier in de straat gehaald.

Een vriend heeft bio-meel van korenmolen De Zandhaas in Santpoort gehaald, die moet ik nog bij hem oppikken (het bio-meel, niet de molen).

http://www.molendezandhaas.nl
Korenmolen de Zandhaas maalt onder meer de volgende granen: tarwe, rogge, gerst, spelt, haver, mais, boekweit, kamut. Deze granen zijn vaak in verschillende vormen beschikbaar. Zo kunt u tarwe bijvoorbeeld krijgen in hele vorm of als vlokken, geplet, of gemalen en in verschillende gradaties ‘gebuild’ (hierbij wordt de zemel uitgezeefd).
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

266
@3aan schreef:Vandaag even aan het zoeken geweest voor Roggemeel, prijzen varieerden van 6,50 voor 5 kilo tot 3,45 voor 500 gram je kreeg dan wel de 2e voor de halve prijs! 5,18 p/kg die van 6,50 kon alleen verstuurd worden, een andere meelboer had het uitgevonden, gratis verzenden tot 28 kilo, moest je wel een minimaal bedrag van 150 euro besteden, dat zou met producten uit zijn TOKO niet lukken.
Ik haal het bij de lokale molen, in mijn geval in Bathmen.
Incompetence: When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts, there's no end to what you can't do

270
Kabouter schreef:Goed bezig!

Ik heb net meel bij Molen de Put in Leiden gehaald. De Zandhaas is ook leuk; van de zomer nog Emmermeel gehaald. Erg lekker!
Is het zonder toevoegingen dat meel? Kon niet weg , vrouw was in Leiderdorp ff tutspullen kopen en kids moesten naar Judo.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven