Re: Pv export gemiste slag... Of zoiets

31
bvds schreef: za 27 jun 2020, 17:14 Mijn ervaring is dat ouder maalsel anders extraheert. Maar niet per definitie slechter smaakt.

Overigens heeft de Specialita niet zo gek veel retentie dus dat zal het niet zijn.
't Ging ook niet over de smaak maar over het verschijnsel dat de tweede shot iets minder snel doorloopt.

De smaak kan, zeker als het goeie bonen zijn, best prima zijn zelfs uit een maler met enige retentie. Een vriend met een Italiaanse echtgenote vertelde me dat in zijn schoonfamilie die eerste shot van de dag juist geliefd is omdat die net wat milder is en dus fijn om de dag mede aan te vangen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

32
Ik ben Nu een paar weken en heel veel informatie verder, en mag concluderen dat het ik het euvel bij me zelf moest zoeken! :D
Natuurlijk is de Ponte Vecchio een italiaan en (zonder al te politiek incorrect te worden) zocht ik in eerste instantie de oorzaak in het technisch falen van de Export. Maar niets was minder waar. De Export deed gewoon wat hij moest doen. Gewoon een kwestie van toch nog onvoldoende kennis, oefening en inzicht in de materie.
Ik zal Jullie nog wel vaker lastig vallen ;)
Dank voor alle reacties.

35
meg schreef: di 07 jul 2020, 19:54 De puck was onvoldoende verzadigd.
Ik gebruik nu ook actieve pi in combinatie met meer geduld en de hand meer aan de hevel maw
Rustiger werken, beter voelen wat er gebeurt.

Verstuurd vanaf mijn Pixel 3a met Tapatalk
Ah mooi dat het is opgelost!

Ik herinner me ook dat dit reeds in een van de eerste reacties stond:
Hef je de hefboom op, dan wordt het eerste deel van de veer-druk gebruikt om alsnog het water in de deels droge puk te persen en dat gaat heel snel. Met een rukje schiet de hefboom iets omhoog, daarna is de puk geheel nat en kan de extractie beginnen.

De zetgroep bevat dan ook minder water, niet doordat de zetgroep / cilinder niet gevuld raakte maar doordat de puck nog steeds grotendeels droog bleef. Wanneer daarna de puck alsnog in een ruk nat wordt, is er wel minder water boven die puck over tbv de extractie, dus ook minder espresso in je kop.

Minder hard tampen en/of iets grover malen kan wel helpen. Je moet het water de kans geven om in enkele seconden, onder relatief lage boilerdruk, de puck geheel nat te maken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

37
meg schreef:De puck was onvoldoende verzadigd.
Ik gebruik nu ook actieve pi in combinatie met meer geduld en de hand meer aan de hevel maw
Rustiger werken, beter voelen wat er gebeurt.

Verstuurd vanaf mijn Pixel 3a met Tapatalk
Grappig, we doorlopen dezelfde ervaring zo lijkt het. Hier ook veel beter resultaat en geen rotzooi meer met de naked. Gebruik alleen nog maar de naked.

Ga ook nog iets grover malen. Gebruik ook veel verschillende bonen (wel 1 zak tegelijk) en elke overschakeling vraagt weer aardig wat 'indailen'.

Daarnaast grootste verbeteringen door gebruik funnel en een spiesje om mee te roeren.

Helaas lukt latte art nog niet. Heb inmiddels de spullen verzameld om een druk meter op stoompijpje te schuiven via slang. Gaat het verlagen van druk helpen bij het stomen?

Stomen doe ik aan oppervlak met kleine beetje lucht intake en dan langzaam naar beneden maar als het kannetje te heet is om aan te raken ben ik nog niet klaar met stomen. Hij wordt steeds te warm denk ik. Micro foam niet consistent genoeg misschien? Ziet er best uniform uit. Doe ook draaien en kloppen.

Dan rondjes draaien en halve kop vol met foam. Dan proberen tekening erop. Maar die foam verdwijnt onder het oppervlak.
Ponte Vecchio Export 2019 black - Eureka Specialità black - Standard & Naked PF

38
Ik zou voorlopig niet te veel bonen door elkaar gebruiken. Ik probeer per boon de afstelling optimaal te krijgen. Gebruik ik meerdere door elkaar heb ik daar voor mijn gevoel nog niet genoeg ervaring voor c.q. beginnen mijn ervaringen doorelkaar te lopen :| :|
Wat betreft het opschuimen, dat ziet er allemaal makkelijk uit maar vind ik persoonlijk elke keer weer een uitdaging.
Ik heb de Ponte van Bvds overgekocht welke er een aangepaste stoomtip bijgeleverd had. Voor mij geeft deze nog steeds het beste resultaat. Dan heb ik het niet over hoogdravende Latte Art maar de huis tuin en keuken appeltjes, hartjes, etc waar ik never nooit een prijs mee ga winnen :lol: :lol: Ik vraag me wel af of de PV hier zo geschikt voor is, wellicht bij een doorgewinterde gebruiker.
Het opschuimen met mijn Bezzera Magica is in iedergeval consistenter
Maar vooral blijven experimenteren en jezelf en je omgeving verbazen :idea:

39
Wat betreft de titel van dit topic...ik had zo iets met mijn Elektra...

Seals vervangen en telkens schoot de piston als het ware een stukje door. Steeds op hetzelfde punt. Seals nogmaals vervangen (geen afwijkingen) en zelfde euvel. Omdat het maar om een klein stukje aan het begin van de slag ging een tijd geaccepteerd, aangezien ik aan het begin toch de lever begeleid...

Gisterenavond nogmaals nieuwe de w pakking vervangen en wat schets mijn verbazing: probleem weg!

Kennelijk slechte partij seals geweest.

Dit soort zaken gebeuren dus niet alleen bij Ponte Vecchio.

Over opschuimen gesproken: dat moet op de Export met de 1 gats tip toch geen issue zijn. Aan stoomdruk geen gebrek. Zou even experimenteren met de hoek van de pijp en uitzoeken wat mooiste horizontale of verticale swirl geeft. Keer andere pitcher proberen kan ook geen kwaad. De Taroid is erg fijn. En je kan ook nog wat spelen met de druk. Een tiende bar meer of minder kan net verschil maken. Neem aan dat je start met opschuimen bij maximale druk? Beste net voordat thermostaatje uitslaat zodat element aan blijft.

Succes
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

40
bvds schreef: ma 13 jul 2020, 18:15 Wat betreft de titel van dit topic...ik had zo iets met mijn Elektra...

Seals vervangen en telkens schoot de piston als het ware een stukje door. Steeds op hetzelfde punt. Seals nogmaals vervangen (geen afwijkingen) en zelfde euvel. Omdat het maar om een klein stukje aan het begin van de slag ging een tijd geaccepteerd, aangezien ik aan het begin toch de lever begeleid...

Gisterenavond nogmaals nieuwe de w pakking vervangen en wat schets mijn verbazing: probleem weg!
Dit heb ik met mijn Mcal ook. Maar eens een setje nieuwe seals bestellen.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Eureka XL | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600