Re: advies gevraagd

31
Nu ben ik absoluut geen superautomaten-deskundige, maar 10 seconden lijkt mij wel erg weinig. Als je weet dat het eigenlijk 25-30 seconden voor 30cc zou moeten zijn....
Veranderen van maalgraad is bij een half automaat inderdaad wel hoe je tot die 30 seconden probeert te komen, dus als je die nog fijner kan afstellen zou ik dat eerst maar eens proberen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

32
ik heb even uitgeprobeerd maar zowel op de zwaarste maling als de lichtste is het exact 9 seconden, beetje gek. Nu moet ik wel tijdens het draaien van de molen de graad bijstellen en ik ging er even vanuit dat dat dan direct effect heeft maar wellicht moet ik er eentje xtra maken, smaak was ook niet verschillend

34
Minder relevant is de opmerking van de brewunit. Ik neem aan dat je 'm hebt kunnen proberen en je tevreden was over de smaak.
Je hebt 'm toch wel getest hé. Als ie dan toch anders is dan in de winkel zou ik vragen of zij 'm willen instellen cq. aanpassen. Precies zoals het demomodel.

Eerst de machine ca. 10 kopjes laten inlopen. Koffieresten moeten aanvoelen als bastaardsuiker, liefst iets fijner.

Overigens, 5 kg koffie cadeau -wat een krankzinnige hoeveelheid-
Doe je plm 3-4 maanden mee, dat hou je zolang niet vers.
Er gaat niets boven morgen.

35
het zijn 5 zakken van 250 gr

Ik heb wel getest alleen in een andere winkel, toen hadden ze hem wel op extra sterk gezet volgens mij. Ik heb nu de maling op de fijnste stand gezet en extra sterk (volgens de winkel doet hij dan 12 gram koffie). Resultaat is dat de koffie wel sterk is alleen niet lekker, bitterachtig. Als ik hem op gewone sterkte (7 gram) doe blijft het een slappe bak.

Hieronder het residu na fijne maling en extra sterk
http://www.mijnalbum.nl/Album=8AJ7V764

ik begin een beetje wanhopig te worden. ik moet toch een goede espresso op de standaard stand er uit kunnen krijgen?

36
ik moet toch een goede espresso op de standaard stand er uit kunnen krijgen?
Dat is dus nog maar de vraag...

Maar als ik het plaatje van de uitgeworpen puck zie vind ik het maalsel nogal grof. Het lijkt me dat je minder-, maar fijner gemalen koffie zou moeten gebruiken.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

37
oxxo schreef:Je hebt 'm toch wel getest hé. Als ie dan toch anders is dan in de winkel zou ik vragen of zij 'm willen instellen cq. aanpassen. Precies zoals het demomodel.
Lijkt me wel een goed idee, want het lijkt alsof er hier iets mis gaat?
jamba schreef:ik begin een beetje wanhopig te worden. ik moet toch een goede espresso op de standaard stand er uit kunnen krijgen?
Lijkt mij ook.
Bij mij kan je heel goed het verschil in maalgraad en koffiehoeveelheid merken. zowel in de smaak als in de kleur van het crema.
Het heeft zoals Oxxo ook zegt een aantal kopjes nodig (naar mijn idee 2-3) voor je de veranderde maalgraad merkt. (1e kopje waarin je de stand aanpast, 2e kopje om door te lopen, 3e kopje raak)
wel handig dat je 5kg hebt dus ;)
Spironski schreef: Dat is dus nog maar de vraag....
Beetje hoopvol blijven, al valt er aan een verkeerd afgestelde machine weinig eer te behalen? ;)
Bluecold schreef: ...
:shock: lekker constructief... :?
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

38
rbenus schreef: :shock: lekker constructief... :?
Ik zal je mijn redenen uitleggen.
Jamba komt hier met vragen. Er wordt ingegaan op zijn vragen, zijn eisen en mensen denken hard mee. Jamba negeert alle goede adviezen die hij hier had kunnen lezen, gaat de winkel in en koopt een machine die de verkoper toevallig mooi vond. Terwijl hij wacht op de machine stelt hij nog meer vragen die hij op had kunnen googlen, de antwoorden leest hij maar half en stelt diezelfde vraag gewoon opnieuw. Eindelijk komt zijn apparaat binnen. Dan doet ie het niet goed en gaat hij hier huilen.
Ik hoop dat je hiermee voldoende begrijpt waarom ik niet van mening ben dat Jamba ook maar enige hulp, sympathie of medelijden verdient.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

39
In principe reageer ik niet op reacties die niet over de inhoud gaan in fora. Ik leer heel veel van verschillende fora op internet, juist ook van onderwerpen die eerdere bezoekers hebben geplaatst. Helaas zijn onderwerpen regelmatig 'vervuild' met discussies die niet ter zake doen.

Nu ik mijn eigen principe toch al ten voeten getreden heb nog even een reactie op het bericht van Bluecold.
Ik vind het vervelend dat je irritaties richting mij op die manier uit. Als je me wat persoonlijks te zeggen hebt kan dat ook rechtstreeks. In een deel van je bericht kan ik me overigens wel herkennen. Ik geef in een eerder bericht nota bene aan dat ik de adviezen van Oxxo zeer waardeer en koop vervolgens een apparaat met een gefixeerde zetgroep (terwijl een van de eerste adviezen van Oxxo is dit juist niet te doen).
Helaas wordt mijn aanschafproces niet alleen gestuurd door ratio, ook ongeduld, hebzucht, nieuwsgierigheid, zuinigheid, drang naar perfectionisme, e.m., spelen een rol.

Terug naar mijn vraag:
Ik heb een zak dark roast bonen aangeschaft. Het lukt me hiermee een cappuccino te maken die ik lekker vind. Ik doe opgeschuimde verse volle melk (ongeveer zelfde hoeveelheid als een espresso) en twee maal espresso (dus niet een dubbele, maar 2x een enkele) op de middelste sterkte stand met de maalgraad op de fijnste stand.
Toch blijf ik het raar vinden. Dark roast op de fijnste maalstand (terwijl ik lees dat die juist grover gemaald moeten worden) en dan ook sterkere stand dan normaal.

40
Aankoopadviezen zijn niet zaligmakend en moeten altijd sceptisch bekeken worden. Veel 'adviesgevers' zullen dit best wel realiseren en niet van de leg raken als dingen anders lopen. Wat voor mij een minder voor de hand liggende keuze is kan andere situaties best verklaarbaar/bruikbaar zijn.
De aangegeven redenen zijn alleen maar menselijk, en als mens zijnde herken ik dat zo verschrikkelijk goed... Meestal val ik dan in 'ontkenning' zoals; "..reuze handig zo'n smalle sportmotor. Als ik naar een relatie moet kan ik tussen de files doorrijden." Intussen staat ie al 5 jaar stil.
Maar nu naar het gekozen toestel; met recente modellen van Jura heb ik weinig ervaring. Modellen die ik ken zijn modellen van voor 2002: de impressa's, E en S serie en een enkele latere S95. Logisch dus dat ik er niet teveel over Jura kan zeggen. Uiteraard ga ik dan ook als jij er vanuit dat de aanbieder met vertrouwen in zijn kunnen en zijn product ervoor zorgt dat jij als klant tevreden bent.
En niet wanhopen als het niet 100% uitpakt. In dat geval stuur me dan een Postbericht en dan bekijken we de machine verder, eventueel in ons 'lab'.
Er gaat niets boven morgen.