Re: Een mooie voorstelling

31
Nou, je hebt hem weer staan en mooi voor het weekend! Kun je er lekker mee aan de slag. Heb je nu wel verse bonen of gebruik je andere bonen of die van 4 weken oud?
Als tip voor de toekomst kun je ook een keer backyardcoffee.nl proberen. Dan weet je zeker dat je ze vers gebrand krijgt. Ik heb nog niet heel veel ervaring met hun, maar 2 x héél verse bonen ontvangen en aardige mensen over de mail als je iets vraagt.

Fijne zondag een geniet er van! ;-)
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

Re: Nieuwe eigenaar Rancilio Silvia

32
Ik heb een pakje ontvangen met branddatum 18-10, dus twee weken oud. Dat zou dus goed moeten zijn. Met deze ben ik ook aan de slag gegaan en dat gaat zoals gezegd heel aardig.
Backyard Coffee heb ik nog niet geprobeerd. Op hun website kan ik nergens vinden voor welke zetmethodes de koffie's zijn: espresso of slow. Mijn voorkeur gaat uit naar de wat zoetere, volle espresso dus dan lijken op basis van de omschrijving de Dominican Republic Super Honey of Nicarague Los Nubes in mijn straatje te passen. Iemand tips?
Rancilio Silvia, Compak K3, Bialetti Moka Express, Bialetti Venus

33
Mijn vertrouwen heeft door dit akkefietje wel een deukje opgelopen
Kan ik me voorstellen en je ziet dat 2de hands kopen wellicht niet zo gek ware geweest [voor hetzelfde geld waarschijnlijk een HX machine]

Nu maar weer oefenen, klinkt idd als channeling, met het 2kops zeefje ? Let ook op dat je de tamper niet scheef aandrukt!!

34
Oefenen is inderdaad het devies. Gisteren een aantal keer espresso gezet met matig succes. 15,5 Gram gedoseerd, verdeeld en stevig getampt, maar niet helemaal zoals het hoort. Ik probeerde zelfs een keer de Weiss Distribution Technique (soort van) door de maling eerst goed los te woelen met een tandenstoker, glad te maken en dan te tampen, maar toen liep het als een dolle (en onrustig) door.
Vreemd genoeg had ik zaterdag mijn maling aardig in de buurt en moest ik eigenlijk zelfs een tikkeltje grover om de hoeveelheid iets hoger te krijgen. Het lijkt er nu echter op dat ik weer iets fijner moest malen.
Vreemd. Maar ik denk dat ik even rustig mijn stappen moet doorlopen. Mogelijk dat ik, sinds mijn Silvia weer op mijn aanrecht staat, even iets te enthousiast aan de gang ben gegaan en simpelweg niet goed sta op te letten.

35
Had je nu al een Naked Portafilter? Zo niet: daar kan je veel van leren.

Dat je je maler moet bijstellen is helemaal niet vreemd, dat is juist normaal. Het bij uitstek het middel waarmee je steeds de kwaliteit van je espresso "tweakt".
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

36
Nee, nog geen naked portafilter. Die staat op mijn verlanglijstje. Misschien dat Sinterklaas iets kan betekenen. Mijn geldboom is even leeg.

Het afstellen van de maler vind ik ook niet vreemd. Echter verwachtte ik op basis van de laatste espresso met te weinig doorloop dat ik een tikkeltje grover moest malen, maar dat bleek een dag later juist het tegenovergestelde. Ik vermoed dat het meer te maken heeft met min nog niet constante techniek. Daar wordt aan gewerkt.

Overigens waren de espresso's (espressi) van vanavond zeer acceptabel. Om en nabij de 30 ml. in 25 seconden. De crema is wel vrij dun. Iemand ervaring met de Ethiopië Espresso Organic van The Golden Coffee Box?

37
Kan best zijn dat die Ethiopië weinig crèma geeft, heb ik ook wel eens gehad. Heeft niets met kwaliteit te maken.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

38
Echter verwachtte ik op basis van de laatste espresso met te weinig doorloop dat ik een tikkeltje grover moest malen, maar dat bleek een dag later juist het tegenovergestelde. Ik vermoed dat het meer te maken heeft met min nog niet constante techniek. Daar wordt aan gewerkt.
Ik vermoed dat de hoeveelheid koffie in je bakje een grotere invloed heeft dan je denkt.
Probeer eens met een muntje op je koffie, of er na het inspannen van de PF een afdruk van de munt zichtbaar is, dat duid op iets teveel koffie. Je zult daarna waarschijnlijk zelfs ook nog wat fijner kunnen malen.

39
Dat van dat muntje had ik al eens eerder gelezen, maar nog niet getest. Toch eens doen.
Dat gezegd hebbende lijkt het lastig om minder te doseren, omdat ik nu soms al moeite heb om het maalsel met een vinger te verdelen. Ik moet echt de bolling van mijn vinger gebruiken om dat te dien. Bij 14 gram (nu 15-15',5) zou dat nog lastiger zijn. Misschien een kwestie van oefenen.

Overigens staar ik me niet blind op crèma. Tot nu toe heeft de smaak het (relatieve) succes bepaald. En wat mij betreft gaat het daar toch om.

40
Iemand ervaring met de Ethiopië Espresso Organic van The Golden Coffee Box?
Ben bijna door een zakje daarvan heen. De Beloya Yirgacheffe van TGCB. € 6,90 per 250 gram.
Erg mooie koffie. Vol, redelijk mild, klein/fijn bittertje, lage zuurgraad, soepele afdronk. En bessen, rode en blauwe.

Crema viel mij ook wat tegen, wel mooi, zelfs paar keer tijgerstrepen! :P, maar vrij dun. Duurde ook wel lang voordat ik mijn maler goed had. Hiervoor een flink oudere Indonesie Lintung genoten.. Moest de maler bijkans een halve slinger geven (figuurlijk gesproken dan he).

Bonen leken me vers, maar hoe vers...? TGCB vermeldt alleen THT datum, in dit geval 07-03-13. Ik heb het zakje 22-12-12 gekocht. Ik vermoed dat ze houdbaarheid van 4 maanden dan aanhouden. Vind ik voor ´autoriteit´ als TGCB lang, en dan ook nog in een niet geheel afgesloten zakje zonder ventiel o.i.d.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach