Re: Keus goedkope superautomaat: Krups, Philips Saeco of...

31
Ik wil nog even terugkomen op de reinigingstabletten. De tabletten van Melitta wegen nl. 1,8 gram per stuk zijn (zie foto) en de Clean express tabs 2,5 gram per stuk. Levert zo'n hoger gewicht een probleem op? De vloeistof wordt hier neem ik aan geconcentreerder van, en ik weet niet of dit uitmaakt / schadelijk is voor het apparaat. Dat er bijv. reinigingsmiddel achterblijft in de leidingen.
De clean express tabletten is er trouwens ook in een andere verpakking, het aantal tabletten (60) en gewicht is gelijk.

En zou de ontkalker van Melitta (250 Ml voor 15 euro) te vervangen zijn door die van Expressions (een liter voor 8 euro)?

33
Ik gebruik deze tabletten al bijna 3 jaar ondervind geen enkel probleem. Mn zetgroep verwerkt de tablet zo te zien probleemloos.
Heb juist het idee dat halverwege het water al weer meer helderder word. Vind wel dat op het eind de Solo niet al te veel water door laat lopen tegen het eind ongeveer 20 seconde schat ik om residu te cleanen.
Ik los dit op door bij het eerste kopje espresso na reinigen de Solo op maximaal water te zetten (trek na 25 seconde mijn espresso kopje er onderuit en vervang dat door een grote kop) zo weet ik zeker dat mocht er residu in zitten (wat ik absoluut niet proef of verwacht) die weg is. De puk (kijk maar in je bakje) is aanzienlijk dikker en veel zwaarder dan dat dunnen pilletje dus forceren lijkt me sterk.
Wat ik ook merk is dat na verloop van tijd die pillen door vocht en tijd zachter beginnen te worden.

Heb in het begin trouwens na reinigen wel eens in de zet groep gekeken met een zaklampje zat niks in pers cilinder helemaal helder en schoon.
Net zoals met de meeste Koffie vind ik de kosten van deze pilletjes bijv. bij kruidvat etc. belachelijk duur (6 of 7 euro voor 10 pilletjes) gewoon geldklopperij.

Voor ontkalken gebruik ik HG snel ontkalker op citroenbasis dit om je aliminium boiler te beschermen. Deze kost slecht 4,35 euro met een inhoud van 500 ml. Werkwijze 50 ml HG op 500 ml water. 250 ml Melitta ontkalker voor 15,- schaar ik wederom onder geldklopperij.

34
Dank voor je uitgebreide reactie, ik durf nu met een gerust hart de tabletten te bestellen.
Snarf schreef: Voor ontkalken gebruik ik HG snel ontkalker op citroenbasis dit om je aliminium boiler te beschermen. Deze kost slecht 4,35 euro met een inhoud van 500 ml. Werkwijze 50 ml HG op 500 ml water. 250 ml Melitta ontkalker voor 15,- schaar ik wederom onder geldklopperij.
Eens. Ik ga ook maar voor die HG, zie de website van HG voor meer info.