Wil er best op terug komen hoor. Maar de vraag is of dat hier op een koffie forum moet.
Het hele probleem is dat Evidence Based Medicine in de praktijk vooral Opinion Based Medicine is. Met statistiek kun je alle kanten op. En peer reviewed zegt helaas ook lang niet alles. Er is zo veel bias in onderzoek. Bewust en onbewust. En de belangen zijn groot. Maar we hebben EBM wel nodig. Anders is alles aanname. En tegelijk moeten we waken voor EBM als een nieuwe religie. Dat is het laatste wat de bedenkers van de EBM voor ogen hadden!
In veel studies is bijvoorbeeld verzadigd vet vervangen door vette vis en meer vezels. Is de winst dan het gevolg van minder vermeend schadelijk verzadigd vet of juist van meer vermeend gezond spul. Vezels en omega 3 vetzuren zijn ontstekingsremmend.
En er zijn ook diverse studies die een omgekeerde relatie laten zien. Minder verzadigd vet maar meer koolhydraten en/of linolzuur geeft juist gezondheidsschade. En op meta niveau mag je wellicht stellen dat decennia lang promoten van light geen meetbare gezondheidswinst heeft gehad. Voor zo ver je dat kan meten. Van eigen bodem heeft hoogleraar Muskiet veel zinnigs geschreven over deze materie. En de bron die Bobbee aanhaalde is ook zeker de moeite waard. Vooral omdat beide mannen kritisch zijn en kanttekeningen durven plaatsen bij de heersende opinie. Dat ze in het alernateve circuit dan meteen als een soort heiligen gezien worden is ook weer niet de bedoeling.
Zelf heb ik de medische wetenschap al vaak zien kenteren. Pillen die tijdens mijn opleiding verboden waren mogen nu wel. En pillen waarvan we altijd riepen dat ze bewezen effectief waren hebben we aan de kant geschoven omdat ze bij nader inzien toch niet zo effectief bleken.
Ik ben van mening dat we niet te veel moeten inzoomen op details maar naar de grote lijnen moeten kijken. Gebrek aan beweging, chronische stress, een verstoord bioritme, te veel (snelle) koolhydraten en te weinig groente, fruit en vis dragen dragen allemaal bij aan de ontwikkeling van het metabole syndroom. En dan heb ik het vooral over ontsteking en insulineresistentie. Een welvaartsziekte. Een mismatch tussen onze genetische make up en de Westerse habitat. De oplossing is dan niet zo zeer inzoomen op one issues zoals verzadigd vet is slecht (of alternatief bijv. tarwe is slecht) maar de algehele levensstijl aanpakken en meer gaan leven in lijn met onze genen. En dat valt niet mee in onze samenleving vandaag de dag! Dus zieken de schule geven is ook te kort door de bocht en doet geen recht aan de complexe interactie tussen mens, samenleving en omgeving.
Ik heb de waarheid zeker ook niet in pacht maar probeer wel kritisch te blijven in het sterke krachtenveld waar ik in werk. Tijdens onderwijs en artsen en apothekers bespreek ik graag dit soort kwesties. Niet zo zeer om mijn gelijkt te halen (ik weet zelf vaak ook niet meer wat ik moet geloven) maar om te voorkomen dat we gaan navelstaren en alles voor waar aannemen wat ons voorgeschoteld wordt.
Re: Oatly havermelk Barista Edition
31Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs