Re: Nieuwe filterkoffie dripper: Gabi Master A by Glowbeans

32
Marcje schreef:Na deze commentaren ben ik op zich ook wel geïnteresseerd in zo'n setje, maar heb voorlopig alleen maar een BB005 malert (te leen).
Kan ik me de moeite dan beter besparen of kun je daar best een aardige slow koffie maling mee produceren?
Ik heb zelf de BB005 weggedaan omdat hij ten eerste lastig in te stellen is en ten tweede matig presteert voor filter. Zo heb ik dat in ieder geval ondervonden.

Er gaan verhalen de ronde dat de BB005 dezelfde conische schijven heeft als de Kinu M47, maar dit heb ik nooit bevestigd gezien. Mocht dat het geval zijn, dan heb ik een mooie machine weggedaan ;-).

De instapmodelletjes van Baratza en de Wilfa Svart schijnen goed te zijn voor filter.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

33
Commandante c40 mk3 voor filter. Die komt er bij mij eerdaags ook bij om te vergelijken met de Kinu M47.

Wat betreft de kinu m47, die heeft 100% zeker door italmill geproduceerde schijven. Wat erin de bb005 zit weet ik dan weer niet naar misschien iemand anders? En de uitlijning is trouwens net zo belangrijk als de schijven zelf.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

34
Ik heb beide malers en kon bij de oude M47 geen verschil ontdekken met de BB005. De nieuwe M47 heeft zwarte schijven maar identiek profiel.

De BB005 is matig voor filter. De M47 veel beter. Denk dat met name de uitlijning hiervoor verantwoordelijk is. Die is bij de M47 veel beter. Overigens is de BB005 desondanks wel een prima espresso maler.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

38
bobbee schreef: di 18 sep 2018, 22:19 Lekker grof malen
20 gram doseren
gabi in elkaar zetten
150 gram water zo uit de waterkoker in de trechter gieten. Die laten doorlopen. Als de trechter leeg is water weer even aan de kook brengen en weer met de 2e 150 gram water de trechter vullen.
Dat laten doorlopen en klaar. Doorlooptijd zou 3 tot 4 minuten moeten zijn.

U gebruikt kokend water. Is dit niet te warm of is het voldoende afgekoeld voordat het op het maalsel dript?