Re: Inkoopactie: Glowbeans - The Gabi Master B

31
Erg leuk en ik ben heel benieuwd naar de Geisha. Ik ga hem vooral als espresso gebruiken maar zal hem ook voor filter testen. Wel leuk om naast de Geisha van Wendelboe te zetten die ik op dit moment ook heb (en de 90+ Colombia van Caffenation). Hele leuke prijs voor een ontzettend mooie koffie. Pti bedankt!!!
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

35
Erik82 schreef:Erg leuk en ik ben heel benieuwd naar de Geisha. Ik ga hem vooral als espresso gebruiken maar zal hem ook voor filter testen. Wel leuk om naast de Geisha van Wendelboe te zetten die ik op dit moment ook heb (en de 90+ Colombia van Caffenation). Hele leuke prijs voor een ontzettend mooie koffie. Pti bedankt!!!
Interessant! Ik vergelijk hem ook wel even met mijn andere 90+ koffies ;)
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

37
Die geisha blijft bij mij voorlopig nog even dicht. Zeker 10 dagen.

Ik heb het pakket ontvangen
Afbeelding

KENYA van Tim Wendelboe is heerlijk met de Gabi. Dat was hij ook met handmatig opschenken maar nu wat minder aciditeit. Heerlijk zoet en bessig. Zoals te verwachten van een kenya.

[img]https://up.picr.de/35120413qx.jpg[/img]

[img]https://up.picr.de/35120414mf.jpg[/img]

Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

38
Voor filterkoffie moet zo'n Geisha wel minimaal iets van 10 dagen liggen voordat alle smaken los beginnen te komen en vaak pas echt optimaal vanaf 14 dagen. Ik verwacht hem zo maar ook hier zal hij nog even dicht blijven.

Hier dezelfde ervaring met de KENYA van TW maar dan met de melodrip. Loopt de Gabi Master B sneller door dan de A zodat je zelf meer kunt sturen op kortere doorlooptijd (zeg 300gr water in 2:50)? Dat vind ik persoonlijk zo fijn aan de Melodrip ten opzichte van de Gabi Master A.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

39
Even een brand technisch vraagje: Wat is (grofstoffelijk) het verschil tussen een espresso en filter branding?
M.a.w, als ik bv zelf een Yellow Bourbon voor filter wil branden, wat voor algemene uitgangspunten moet ik dan in acht nemen? Langer/korter drogen? Hogere/lagere temperatuur? Langer/korter ontwikkelen? Of maakt het niet zo heel veel uit...?
…help…
dus...

40
Filterbranding is, over het algemeen, lichter gebrand. Ergens net voor/op het einde van de eerste krak stoppen maar wel een goede lange eerste krak (2 min) voor voldoende ontwikkeling zonder de boel te stallen.

Als je een lichte espressobranding zou willen dan is het ongeveer hetzelfde maar dan een net iets langere ontwikkeltijd. Nagenoeg onmogelijk op een brander die onvoldoende massa heeft. Alles na medium is eenvoudig omdat je dan op zichzelf al een ontwikkeltijd hebt die lang genoeg is.

Wat voor brander heb je? Met de Gene Cafe merkte ik dat filterbranding nooit echt goed werd door het gebrek aan massa. Echt lichte branding voor espresso was ook niet heel goed te doen.