Re: Xenia espresso machine
31Die configurator op hun site is wel echt goed gedaan, zouden meer fabrikanten moeten doen!
dus...
uh - ff betweteren en al lang bekend bij de meeste mensen hier (ze kennen me, ik kan het soms toch niet laten)hifivoice schreef: di 26 feb 2019, 21:29 Ik heb i.d.d. ook naar de Bezzera gekeken. Een nette machine, maar het uiterlijk spreekt me minder aan, en nergens heb ik kunnen vinden hoe je de druk kan configureren, en dat is voor mij een cruciaal element.
Die configurator is ge-fine-tuned na uitvoerig overleg op KaffeeNetz.deMarcje schreef: wo 27 feb 2019, 13:42 Die configurator op hun site is wel echt goed gedaan, zouden meer fabrikanten moeten doen!
Ik heb (en wil) geen vast water aansluiting, en dr. Bibber is geïsoleerd opgehangen.@3aan schreef: di 26 feb 2019, 22:22 Ik had maar voor een rotatiepomp geopteerd, bij zo'n machine ga je toch niet met een Dr. Bibber pomp rommelen?
tohenk2 schreef: wo 27 feb 2019, 15:51 Bij de meeste E61 machines stel je een OPV af terwijl de pomp draait tegen bijvoorbeeld een blindfilter zodat je dan de maximumdruk weet die je kan/wil bereiken voor de OPV open gaat. Meestal iets boven de druk die je wil gebruiken om de espresso te zetten. Bij de Bezzera is dit ook zo. (Als je machine openmaakt is de OPV iets na de pomp te zien.) Ik neem zonder meer aan dat je dat bedoelde.
Mooi concept inderdaad, de Decent DE1+ gaat nog verder (je kan flow, druk en temperatuur over de tijd als curve instellen, en de machine meet zelfs tot in hoeverre deze curve in de praktijk gehaald wordt). Ik denk dat dit concept in de toekomst verder uitgebouwd gaat worden. Dan ga je gekarakteriseerde malers en machines krijgen, en kan je een profiel van je koffiebrander krijgen, combineren met jouw smaakprofiel (van dat moment), en de maler en machine worden daarop getuned. En nog wat decennia verder kan je met nano-technologie en chemie de extractie zelf beïnvloeden.tohenk2 schreef: wo 27 feb 2019, 15:51 Mooi voorbeeld van hoe het ook kan was laatst een instructiefilm van de Lelit Bianca waar de OPV op een handig bereikbare plek zit. (Nog een zijstap: Aangezien je dan een "gesloten" systeem hebt, maakt de gliceur niks uit, of je nou niks door een gat van 0,4 of 0,7mm laat stromen, het blijft niks. Als je echt koffie gaat zetten maakt dat wel uit. Het draagt bij aan de totale weerstand en stroomsnelheid. De Bianca heeft een regelbaar systeem daarvoor - prachtig.)
hifivoice schreef: wo 27 feb 2019, 18:16
Mooi concept inderdaad, de Decent DE1+ gaat nog verder (je kan flow, druk en temperatuur over de tijd als curve instellen, en de machine meet zelfs tot in hoeverre deze curve in de praktijk gehaald wordt). Ik denk dat dit concept in de toekomst verder uitgebouwd gaat worden. Dan ga je gekarakteriseerde malers en machines krijgen, en kan je een profiel van je koffiebrander krijgen, combineren met jouw smaakprofiel (van dat moment), en de maler en machine worden daarop getuned. En nog wat decennia verder kan je met nano-technologie en chemie de extractie zelf beïnvloeden.
hifivoice schreef: wo 27 feb 2019, 18:16 Als ik in Eindhoven bij de betere plaatsen koffie drink, staan daar "simpele" E61 machines of machines met een specifieke zetgroep (zoals je ze veel in de horeca tegen komt). Als ik dat thuis kan bereiken, ben ik al heel tevreden.
Marcje schreef: wo 27 feb 2019, 19:30 Ik weet het niet, hooguit als niche denk ik. Leuk voor de echte freaks, maar "Mevrouw van Zetten uit Tiel" wil gewoon een lekker bakkie koffie drinken
M'n ouders bijvoorbeeld zijn echt nog wel van deze tijd, maar raken onze espresso machine niet eens aan als ze aan het oppassen zijn. Laat staan dat ze op zoek zijn naar een bepaalde smaak, of profiel.
Marcje schreef: wo 27 feb 2019, 19:30 Ik ben zelf ook meer van het ambachtelijke (en zou zelf niet snel een Xenia kopen), maar vind het desalniettemin wel interessant om te volgen.
Marcje schreef: wo 27 feb 2019, 19:30 Ik denk dat je met elke vrijwel espresso machine en verse boontjes + een goede maler (dat blijft het belangrijkste onderdeel) de Eindhovense koffies tenminste kunt evenaren!