Re: Etzmax

351
fransg schreef:
bobbee schreef: do 06 nov 2025, 09:44
omeCoffee schreef:Dan zou ik die kunnen kijken maar dan is de hele romantiek ervan weg. Dus ik laat het hierbij.
Ga maar ergens anders romantisch zitten doen.
Afbeelding
Romantiek zit overal in, ook in weegarmen van malers.

Wat je vaak hoort is dat mensen aan de waterkraan antwoorden vinden voor urgente levensvragen. Dat gaat zo: je laat de kraan zachtjes stromen, niet druppelend maar net wat meer, wat men "murmelen" noemt. Dan concentreer je je op je levensvraag (zal ik mijn vrouw verlaten of mijzelf van kant maken, dergelijke praktische zaken waar iedereen weleens over denkt) en als je lang genoeg luistert naar het 'murmelen' dan ontwaar je er gemompel in en komen er enkele woorden doorheen en die moet je dan ter harte nemen.

Hetzelfde kan bij sommige malers als die zo open zijn in de maalkaken dat je het gekraak goed kan horen. Ook dat geluid kan voor een hooggevoelige luisteraar boodschappen dragen.

Misschien is dat eigenlijk niet romantisch maar gewoon 'old school' luisteren naar wijze raad komende van de natuurelementen zoals daar zijn wind, water en maler.
Eindelijk een mooi uitgesproken en gezegd antwoord over de diepere betekenis van een waterkraan. Dat vader Abraham en die akelige blauwe wezens altijd maar wat geraaskaald hebben heb ik altijd geweten, nooit voor de volle 100%. Maar nu weet ik het zeker. Ik ga vanavond mijn oor te luisteren leggen met de vraag kalibreren of niet.

Afbeelding

353
bobbee schreef:Je kunt ook nu de kalibratie starten en het 500 gram gewicht eraan hangen. Ik ben benieuwd!
Geen platte betaalbare gewichten te krijgen, dus 3 van deze. Zodra het kalibreer proces gestart wordt dan conform het filmpje van Etzinger na plaatsing van het ene gewicht wordt, met elke keer een ander geluidje en codering, gevraagd om de plaatsing van het volgende gewicht. Tot en met 3 gewichten. Took some effort in verband met de smalle weegarm en vorm van de gewichten, maar mijn rechter duim en wijsvinger hebben het, inclusief het nawegen, voor elkaar gekregen.
Afbeelding
Afbeelding

354
Mmm, apart dat de etzMAX malers verschillende kalibratie methodes hebben.
Bij mij werd er maar één gewicht gevraagd.
Zal zeker wat balanceertechniek hebben gevraagd met de drie gewichten.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

355
Frup schreef:Mmm, apart dat de etzMAX malers verschillende kalibratie methodes hebben.
Bij mij werd er maar één gewicht gevraagd.
Zal zeker wat balanceertechniek hebben gevraagd met de drie gewichten.
Mijn molen is eind 2020.

Afbeelding

356
Die van mij van okt. 2024. Dat zal het verschil wel zijn.
3x kalibreren op 500, 1000 en 1500 gr. is misschien nauwkeuriger. Maar ik denk niet dat dit in de praktijk enig verschil zal maken in het kopje. :lol:
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

357
Frup schreef:Die van mij van okt. 2024. Dat zal het verschil wel zijn.
3x kalibreren op 500, 1000 en 1500 gr. is misschien nauwkeuriger. Maar ik denk niet dat dit in de praktijk enig verschil zal maken in het kopje.
Afbeelding
Denk ut ook!

Afbeelding

360
Je weet nu in ieder geval zeker dat 100 gram echt 100 gram is. Mits de gewichtjes het juiste gewicht hebben natuurlijk.

Geniet van je koffie
Londinium R x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x Varia AKU mini x The Force Tamper